Waarom wordt er in het zuiden meer aan carnaval gedaan dan boven de grote rivieren, behalve dan dat het een katholiek tintje heeft?

Zie uitleg, want vraag was te lang.

N.a.v. een andere vraag. Ik weet dat het iets met het katholicisme te maken heeft (askruisje ophalen op aswoensdag bijvoorbeeld). Maar waarom? Het katholicisme houdt immers niet op bij de grote rivieren?

Ook in deze streek zijn er bepaalde 'katholieke' gemeentes die er meer aan doen dan de rest er omheen terwijl daar ook wel katholieke kerken staan.

En wat heeft dit met het christelijke geloof te maken? Ik kan het natuurlijk makkelijk googlen, maar ik ben eigenlijk meer benieuwd naar de antwoorden van verschillende (carnavalvierende) GV'ers en hoe zij dit beleven.

Toegevoegd na 3 minuten:
O ja, en hebben de optochten ook nog een betekenis?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Religie
3.5K

Het beste antwoord

Het aantal katholieken boven de rivieren is toch beduidend lager als daar onder, maar ook zit het in de mensen, onder de rivieren terf je toch vaak dat bourgondische aan, lekker een paar dagen feesten hoort daar zeker bij.
Ik heb in beide delen van het land gewoont en merk echt het verschil alhoewel ik denk dat het wel steeds kleiner wordt, ook omdat bij carnaval niet meer het hele verdere leven stil ligt zoals vroeger, toen was elk bedrijf gesloten nu concentreerd het zich meer op het weekend.
Dus behalve vanwege het katholieke is ook de manier van leven in het algemeen van mensen een reden dat er hier beneden de rivieren meer carnaval gevierd wordt, het is niet voor niets dat ze hier zeggen 'boven de rivieren weten ze niet wat carnaval vieren is'
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Deze vraag is al gesteld en beantwoord...

"Carnaval is van oudsher een soort van offer-, zaaifeest, waarvan de oorsprong niet geheel duidelijk is. Maar aanwijzingen gaan terug in de tijd van de voor-Christelijke religies…

Men had net de winter achter de rug en men kon het land weer gaan bewerken. Maar de Heidense religies vierden de Seizoenen, de Zonne-wenden en de Zonne- equinoxen. En vanuit dit oogpunt zou Carnaval een Equinox zijn en gevierd worden op/rond 21 maart…

Pas medio 19de eeuw is de Carnaval gelinkt met de 40 Vaste-dagen voor Pasen. Welke overigens ‘ALTIJD’ de eerste zondag na de 4de Volle Maan word gevierd…"

En die voor-christelijke religies hebben echt niets met het kathelosisme te maken...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Carnaval is oorspronkelijk katholiek, en vroeger was het boven de rivieren vrijwel alleen protestants, en onder de rivieren meer katholiek.
En aangezien tradities worden doorgegeven, is het nu onder de rivieren wel groot, en boven de rivieren minder.

Het onder/boven de rivieren is een grove scheiding, het is niet exact zo.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hoi Essierulez. Dat die scheiding niet zo exact is dat begrijp ik, maar als ik dan zie dat er hier in de buurt (boven de grote rivieren) een 'katholieke' gemeente is waar mensen inderdaad al vanaf de 11e van de 11e koortsachtig bezig zijn met carnaval en die gemeente ook heel veel bezoek trekt met hun optochten enzo, terwijl er in mijn vorige woonplaats òòk een katholieke kerk stond en je er daar haast niets van merkte, dan vraag ik mij af waarom de èèn er dan meer aan doet dan de ander.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In de ene gemeente neemt iemand of een groep mensen het voortouw om iets te gaan doen aan carnaval, dan moet je ook nog een heleboel mensen zien te motiveren om het allemaal tot een leuk feest te maken. Dus je hebt echt mensen nodig die 'houden' van carnaval, die zullen er niet overal zijn.
Eigenlijk heb je het antwoord al gegeven. Het Zuiden is katholiek en boven de rivieren is men meer protestans dus daarom is het carnaval gebeuren in het zuiden groter. Echter zijn er aparte dorpen boven de rivieren waar er ook aan carnaval wordt gedaan.