Ziekte eigen schuld in Islam?

Sommige christenen, maar ook andere gelovigen zijn van mening dat dingen die een mens overkomen, de straf zijn voor zonden die je hebt begaan. Hoe zit dat in de Islam? Bestaat daar het idee dat ziekte het gevolg is van schuld?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Religie
6K

Het beste antwoord

Nee, in de islam wordt ziekte niet gezien als 'eigen schuld', maar als een beproeving.

Alles wat van Allah komt is goed, zo bedoeld en moet geaccepteerd worden. Of dit nu mooie en fijne dingen- of nare en vervelende dingen zijn. God weet het beter.

Ziekte wordt gezien als een gunst van god. Wij zien het als iets ergs, terwijl het juist goed voor hen is. Want het zet je aan het denken waardoor de band met Allah sterker wordt. Het verwijdert zondes en verhoogt de positie in het hiernamaals.

Sterker nog, er wordt gezegd en geloofd dat als god veel van iemand houdt, Hij de bestraffing al in dit leven geeft in plaats van in het hiernamaals. Zo'n persoon gaat dan helemaal schoon naar het hiernamaals.

Vraag de gemiddelde (zieke) moslim hoe het met hem gaat en hij zal je antwoorden "alhamdulilah" (godzijdank). In geval van gezondheid maar zeker ook in geval van ziekte.

Toegevoegd na 1 uur:
Nog een kleine aanvulling: dat moslims ziekte accepteren, betekent niet dat ze zich niet beroepen op de eventuele mogelijkheid tot genezing. Een zieke moslim zal zich dus wenden tot een arts en medicijngebruik niet afslaan. Of er werkelijk sprake is van genezing, is dan uiteraard in Gods handen. De zieke moslim mag in geen geval een beroep doen op tovenaars en waarzeggers.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mooi antwoord.Dank!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja dat wist ik ook niet, mag ik vragen waarom ze dat ze denken? Waar dat vandaan komt?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@Sherpa: graag gedaan :) @Koolwitje: Dit is gebaseerd op teksten in de koran en overleveringen van de profeet Mohamed. Ziekte is een van de beproevingen waarmee Allah zijn dienaren test. Achter ziekte zitten veel wijsheden verscholen en er zijn ook talrijke gunsten aan verbonden. Alles wordt zonder meer geaccepteerd, zonder vragen. Het is god's wil en god weet het beter...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Oke dankje Marita, duidelijk.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@Koolwitje: ook graag gedaan :)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Marita,je schrijft:Alles wat van Allah komt is goed. Impliceert dat,dat niet alles van Allah komt?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@peter: moslims geloven dat alles van Allah komt; de schepping, de 'goede en slechte' dingen, gezondheid en ziekte, leven en dood, hemel en aarde en alles wat zich daartussen bevindt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
precies.!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+
en prachtig profiel eh... mooie foto a profil

Andere antwoorden (2)

Over de Islam is al een antwoord gegeven.
In kringen van Christenen zijn groeperingen die heel erg bezig zijn met schuld en boete, met zonde en straf. (Ik weet dat dit in kringen van Islam ook voorkomt, bv de Amidhaya, als ik het goed schriif)
Ook met eigen verantwoordelijkheid, erfzonde en erfschuld, en in die lijn denkend, zijn er mensen die ziekten als een straf van God zien. Maar anderzijds denken veel Christenen net zoals mensen, die Marita beschrijft, dat ziekte een beproeving is, die ons sterker maakt, en in het leven in het hiernamaals, zal alle ""ongerechtigheid"" zijn verdwenen.

Zelf geloof ik dat ziekten en rampen zonder aanzien des persoons over de wereld worden uitgestrooid. Het hoort bij het bestaan. De mens is gewoon onderdeel van het bestaan op aarde. Daarnaast blijf ik geloven dat we in Gods Hand zijn. Niet een mens is beter dan de andere. Waar we blijven na onze dood? Geen idee. Ik hoop er het beste van.
Maar mijn mening(geloof) is niks beter dan die van een ander hoor. Het leeft misschien iets prettiger.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Er is in Israël ook een groep joden en geestelijken, die zegt dat de holocaust de straf van god is voor het zondige bestaan van de joden, bijv. het wassen van een auto op de sabbat.
Er zullen ongetwijfeld islam schriftgeleerden zijn die denken dat een ziekte of een ramp de straf van god is voor eigen zonden.
=> Malloten komen dus overal voor.

Ook in de Middeleeuwen werden de plagen e.d. in Europa gezien als straf van god.
=> Dus malloten zijn ook nog eens van alle tijd