Hoe noem je een Paus die geen Paus meer is (oftewel overleden is)?

Ex-paus klinkt ook zo raar...

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Religie
1K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Paus zaliger of wijlen paus... . Kan een mogelijkheid zijn. Zie betekenissen in deze context. http://www.encyclo.nl/begrip/zaliger http://www.encyclo.nl/zoek.php?woord=wijlen

Het beste antwoord

Die blijft gewoon paus, je hebt het dan nog steeds over Paus Johannes Paulus de xte.

Het is zelfs zo dat je in Amerika altijd president genoemd mag/moet worden, ook als je geen president meer bent blijft het 'mister president'.

Toegevoegd na 3 minuten:
Ik kan even geen link vinden over dat laatste, misschien te veel naar de serie 24 gekeken, maar misschien kan iemand mij helpen?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja, volgens mij blijft de ex-presidenten van de VS gewoon president, idd. Van de paus weet ik het niet, maar we hebben het idd over paus Pius, etc. Het Nederlands koningshuis kent ook zoiets: als je bij leven geen koning(in) meer bent, dan word je prins(es). Dat hebben we gezien bij prinses Juliana. Toen ze overleed werd ze weer koningin, we hebben het dus nu weer over koningin Juliana.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Klopt allebei hoor Pelle. Ik heb er ook geen link van, maar presidenten blijven altijd president en de paus blijft paus van aanspreekt titel.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bedankt rhinestone en rinke, dat van die koningin wist ik overigens niet. Wel dat ze geen koningin is als er een nieuwe komt want twee koninginnen is wel lastig maar niet dat ze weer koningin worden als ze dood gaan....
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dank voor je antwoord, Pelle!

Andere antwoorden (1)

Koningin wordt na haar aftreden weer prinses Beatrix, maar wanneer ze overlijdt heet ze ook weer gewoon koningin.

Paus blijft ook paus.
Je kan natuurlijk praten over 'de vorige paus' of 'voormalig paus'.