Wat is Gods naam en hoe komt het bijna elke religie die naam niet verheerlijkt, gebruikt en bekend maakt.

Toegevoegd na 36 minuten:
De enige ware God, Hij die alles heeft geschapen heeft een naam.

In Jezus' modelgebed komt naar voren dat Gods naam verheerlijkt moet worden. Toch zien we wereldwijd dat de oorspronkelijke naam van God (welke in de oorspronkelijke Hebreeuwse, Aramese en Griekse geschriften 7779 maal voorkomt) naarstig door de meeste religies uit de bijbel is verwijderd en vervangen werd door de onpersoonlijke titel 'Heer'.

Tien tegen één dat hier een gegronde reden achter zit. De bijbel laat heel goed uitkomen dat de naam van God erg belangrijk is en verheerlijkt dient te worden. En toch doet de hoogste in het Vaticaan erg zijn best om ook nu nog deze heilige naam uit de bijbels te wissen of te vervangen.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Religie
6.4K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Truus? Ik ben die is? Vliegend Spaghettimonster? JHVH? Verzin maar iets leuks.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Foei Stippel, ff serieus
Jahweh, JHHWH, Allah, Creator, Jehovah,

Het beste antwoord

De exacte uitspraak van de Naam van God ( JHWH ) is niet bekent, Velen geven de voorkeur aanJAHWE, JAHWEH maar ook velen gebruiken de Naam JEHOVA, JEHOVAH wat de meest bekende is, ook de meest moderne.
In vele rkk kerken kan men deze vinden in bv schilderijen etc.

In bijna alle Christelijke kerken staat Jezus en onderwijs hieromtrent centraal, dit kan mogelijk ook één van de redenen zijn waarom de Naam van God minder onderwezen wordt.

Op verschillende fora zijn discussies terug te vinden over het feit dat JAHWEH in het OT dezelfde zou zijn als JEZUS in het NT, mede het feit of men het Griekse woordje KURIOS terecht
of niet mag zomaar vervangen door Gods Naam.

God en alle ware gelovigen hebben een tegenstander, en deze
is een meester in het zaaien van twijfel en
halve waarheden. ;-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mooi dat je de tegenstander nog even expliciet beklemtoont. Denk jij dat God het belangrijk acht zijn naam te kennen?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Aangezien de juiste uitspraak verloren is gegeaan ben ik persoonlijk van mening dat het méér om de betekenis van JHWH gaat, daarmee heeft Hij zich ook bekent gemaakt.
zie ex 3:14 ;-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ook de betekenis is van groot belang, daar deze impliceert dat God doet wat ie nodig acht om zijn oorspronkelijke voornemen te verwezenlijken. Maar de bijbel spreekt zelf: Hij die de naam van JHWH, Jahweh, Jehovah aanroept zal gered worden. Dus naast de belangrijkheid achter de betekenis van Gods naam is het van uitermate belang om ook zijn werkelijke naam te gebruiken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wat is volgens jou de juiste uitspraak ? ;-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De algemene uitspraak van de goddelijke naam heeft honderden jaren in onze landen hier Jehovah geweest.
Daar getuigen duizenden artefacten ,boeken en bijbels van.Dit kan men niet ontkennen! http://www.biblianeerlandica.be/php/stdpagina.php?naam=godsnaaminbijbels

Andere antwoorden (5)

Gods naam wordt gebruikt door gelovigen en door niet gelovigen.

De naam van God

Breng voor uzelf deze verscheidene punten van toepassing op de goddelijke naam. Gods naam heeft een betekenis. Op deze website hebben we het over de God van de bijbel. De naam van God in de Bijbel, identificeert hem als de God van de Joden en Christenen; er zijn immers vele godheden met vele namen. Gods naam verandert niet, althans niet de betekenis; er bestaan wel verschillende naamsvormen. In de geschriften van de Bijbel wordt zijn naam verbonden aan zijn beloften en aan zijn reputatie. Gods naam wordt gebruikt door zowel gelovigen als niet-gelovigen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Niks geen gegronde reden, behalve dan dat men het in al die vertalingen niet eens werd.

In de originele Hebreeuwse tekst van de Bijbel, is de geheiligde Naam van God weergegeven door vier Hebreeuwse medeklinkers, de zogeheten Tetragrammaton, of kortweg het Tetragram. De vier letters komen in onze Latijnse talen te voorschijn als YHWH.

Flavius Josephus schreef over de 'vier klinkers' van de Naam, waarvan je de uitspraak zou kunnen reconstrueren door te vergelijken met woorden waarvan de uitspraak bewaard gebleven is, zoals JHWDH (Jehoeda).[3] JHWH zou dan misschien als 'jehoea' uitgesproken moeten worden.

Dus: Is Gods Naam JeHoVaH of JaHWeH?
of gewoon God, of Allah

De Latijnse vertalingen werden standaard voor de Romeinse kerk, en de Latijnse letters 'IHVH' verschenen voor de Hebreeuwse Tetragrammaton.
De Latijnse tekst, als JHVH, welke gelijk staat aan de Griekse YHWH-uitspraak, wezen de Hebreeuwse klinkers naar het woord 'Adonai', wat heer betekent.

Bij de oude Joden mocht de naam niet of slechts zelden uitgesproken worden, want dat stond zo in de Tora.
Dus werd het nog moeilijker, de juiste naam te weten.

Enfin, leuk boeiend en interessant artikel gevonden.
Lees in de bronnen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Binnen de orthodoxe joodse religie is de naam van God zo heilig, dat het noemen ervan ten strengste verboden is. Door het gebruik van de term HaShem tonen joden respect voor God, omdat zij zijn naam niet maar te pas en te onpas gebruiken, maar alleen in gebeden.

Het Hebreeuwse woord HaShem vervangt ‘Adonai’ (God) en betekent letterlijk ‘de naam’. Ook wanneer gebeden worden uitgesproken gebruiken orthodoxe joden liever HaShem voor God dan Adonai. Joden schrijven het woord God uit eerbied ook niet voluit, maar G-d of G´d.

Aanduidingen die uit de christelijke traditie stammen, zoals JHWH en Jahweh, zijn voor orthodoxe joden taboe. Vanzelfsprekend is de naam van God verkeerd gebruiken, dat wil zeggen vloeken of de naam in een ander verband in negatieve of spottende zin noemen, ook verboden. Hetzelfde geldt voor christenen en moslims.

Het joodse verbod contrasteert sterk met de islamitische en christelijke traditie. Beide tradities hebben het genegeerd. Zowel christenen als moslims spreken de naam van God, Jezus en Allah vrijelijk uit, zonder enige terughoudendheid. Vanaf de kansel en thuis, tijdens preek en gebed, in gesprekken en in de moskee, zelfs via luidsprekers, in de hele stad of dorp te horen. Moslims roepen ten minste vijf keer per dag zonder schroom en vaak hardop Allah’s naam aan: Allah-oe-akhbar.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Christenen leren uit de uitspraken van Jezus God de Vader aan te roepen als Abba in het nederlands betekent dit Vader. Veel mensen geven er de term papa voor weer. Volgens mij is dit on juist. Het woord Abba heeft meer hoogachting in zich dan het woord papa. Daarom denk ik dat Vader een betere vertaling is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De algemene uitspraak van de goddelijke naam heeft honderden jaren in onze landen hier Jehovah geweest.
Daar getuigen duizenden artefacten ,boeken en bijbels van.Dit kan men niet ontkennen!

En deze naam beste mensen is GEEN MODERNE UITVINDING van Jehovah's Getuigen!!!

http://www.biblianeerlandica.be/php/stdpagina.php?naam=godsnaaminbijbels
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nou en? Wat betekenen wat honderden jaren, sinds de schepping?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ook interessante de bron +je ;-))
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@Transmoto Ik zou Jezus hetzelfde antwoord geven als Petrus hier doet: (Mattheüs 16:13-17) . . .„Wie zeggen de mensen dat de Zoon des mensen is?” 14 Zij zeiden: „Sommigen zeggen Joha̱nnes de Doper, anderen Eli̱a, weer anderen Jeremi̱a of een van de profeten.” 15 Hij zei tot hen: „Wie zegt GIJ echter dat ik ben?” 16 Si̱mon Pe̱trus gaf ten antwoord: „Gij zijt de Christus, de Zoon van de levende God.” 17 Hierop antwoordde Jezus hem: „Gelukkig zijt gij, Si̱mon, zoon van Jo̱na, want vlees en bloed hebben u [dit] niet geopenbaard, maar mijn Vader, die in de hemelen is.