Door wie en wanneer is de Tenach (het OT) vastgesteld?

Waarom zijn b.v. de Makkabeeën niet in de Tenach opgenomen, terwijl we wel Chanoeka vieren?
Welke normen heeft men gehanteerd voor het opnemen van de Profetieën?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Religie
5K

Het beste antwoord

De Masoretische Tekst (MT) is de Hebreeuwse tekst van de joodse Bijbel (Tenach). De Masoretische Tekst werd tussen de zevende en tiende eeuw voornamelijk overgeschreven, bewerkt en verspreid door een groep joden bekend onder de naam Masoreten. De oudst bekende nog overgebleven manuscripten met grote stukken van de Masoretische Tekst dateren uit ongeveer de negende eeuw. https://nl.wikipedia.org/wiki/Masoretische_Tekst

Er is echter geen overeenstemming wanneer de hebreeuwse bijbel is samengesteld. Vermoed wordt soms in de tweede eeuw voor christus tijdens de hasmonisch dynastie. Maar ook eerdere tijden zijn vermeld zoals in 450 vC tijdens de grote vergadering waarin veel van de tenach reeds was samengesteld of zelfs al in 587 vC tijdens de verovering van de tempel.

Door wie is dus niet precies bekend al zal het een bundeling van krachten en manuscripten dus zijn geweest.

Dat de makkabeen niet zijn opgenomen is misschien ook wel een aanwijzing dat de canonisering van de Tenach van vroege oorsprong is geweest. Want de makkabeen werden meer als gewone leesboeken gebruikt in tegenstelling tot de boeken van Tenach die door hun hogere kedoesja (heiligheid) echt bestudeerd worden.
http://www.jodendom-online.nl/articles.php?view=article&id=748

Voor de opname van de profeten is misschien de rede dat deze stichtend waren voor het joodse volk.