Mag een school bidden verbieden in de pauze?

Mijn school stelt dat bidden in het openbaar niet toegestaan is volgens het management. Is dit niet in strijd met de grondwet waarin vrijheid van religie en het belijden ervan is vast gesteld? En wat ik in de pauze doe kunnen ze toch niet verbieden? Graag antwoord met wettelijke regels hierover.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Religie
11.1K
Amadea
10 jaar geleden
Je kunt toch ook even naar de toiletruimte gaan? Ik zou het ook raar vinden als iemand midden in de kantine of op het schoolplein zulk religieus vertoon ging uiten. Het is vrij normaal om dat privé te houden.
Ozewiezewozewiezewallakristallix
10 jaar geleden
@Amadea
Bidden op het toilet ?!?
Kom op... daar moeten andere oplossingen voor zijn !
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Het gaat niet om wat mensen ervan vinden maar of het in strijd is met de wet. Ter informatie bidden op toilet is niet mogelijk omdat het een onreine plek is. Ik zou ook niet op het schoolplein willen bidden in de kou maar school laat mij en anderen geen keus op dit moment.
Powergen
10 jaar geleden
@rustigemeid, dat de mening van andere er niet toe doet bij het beantwoorden van de vraag klopt, maar daarom staat het ook in reacties. Daar mogen we wel onze mening erover geven.
Amadea
10 jaar geleden
Ik wist niet dat dat een onreine plek is. Dan zou de school een kamer ervoor moeten aanwijzen, net zoals er ook een kamer moet zijn voor het afkolven van docenten die een baby hebben.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Bidden op het toilet is inderdaad geen optie, zou het voor mij ook niet zijn.
Kan de school jullie geen af te sluiten lokaaltje aanbieden? Lijkt me voor iedereen handiger...
of het in strijd is met de wet weet ik niet, maar dit lijkt me iets dat in overleg op te lossen is.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
@Amadea Zit er net wat over op te zoeken, en er zijn dus scholen die dat expliciet weigeren. http://www.trouw.nl/tr/nl/5009/Archief/archief/article/detail/2697419/1999/12/24/Voor-bidden-op-school-is-geen-apart-lokaal-nodig.dhtml
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Nee school stelt dat het neutraliteit wil uitstralen en daarom geen aparte stilteruimte wil beschikbaar stellen. Dit overigens nadat studenten een handtekeningenactie hebben overhandigd en het ook in de studentenraad is besproken. De onderwijsmanager heeft het simpelweg verboden. Nou hoeft er ook geen aparte ruimte voor te zijn, zijn genoeg lege hoekjes waar niemand er last van zou hebben. Mijn vraag is meer of ze het in de pauze kunnen verbieden?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Lijkt me eerlijk gezegd niet. Een stilteruimte is er om aan mensen tegemoet te komen die willen bidden, maar afwezigheid van een stilteruimte is niet hetzelfde als het verbieden van bidden. Het lijkt mij dat, als jij dit wil, je gewoon kan bidden. Zolang dit niet in strijd is met de openbare orde is dit gewoon vrijheid van meningsuiting, lijkt mij. Je moet niet midden op de gang gaan zitten waar mensen door moeten, of hardop gebeden uitspreken waar anderen last van hebben. Maar als je, zoals jij zegt, in een hoekje ingetogen je ding doet zonder aanstoot te geven (bv. geknield handen vouwen en met ogen dicht een gebed fluisteren, om wat te noemen) dan zie ik geen enkele basis waarom de school, of wie dan ook, je dit kan verbieden.
Vrijheid van meningsuiting staat uiteindelijk in de grondwet. Bv. lid 3 op http://www.denederlandsegrondwet.nl/9353000/1/j9vvihlf299q0sr/vgrnbj1z0qzw
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Jouw vraag komt nogal provocerend over.
Jouw gebed zal waarschijnlijk niet de Bijbelse God betreffen want daar staat deze tekst over het bidden: “En wanneer gij bidt, zult gij niet zijn als de huichelaars, want zij staan gaarne in de synagogen en op de hoeken der pleinen te bidden, om zich aan de mensen te vertonen. Voorwaar, Ik zeg u, zij hebben hun loon reeds. Maar gij, wanneer gij bidt, ga in uw binnenkamer, sluit uw deur en bid tot uw Vader in het verborgene; en uw Vader, die in het verborgene ziet, zal het u vergelden”.
http://www.biblija.net/biblija.cgi?l=nl&set=10&id16=1&m=Mat+6
Klopt mijn vermoeden een beetje?
HeerVoldemort
10 jaar geleden
Een school is niet verplicht een "stilte ruimte" of "gebeds ruimte" aan te bieden. Het mag wel. Voor zover ik weet mag een school bidden niet verbieden.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
nou zeg wolfijntje! dat vind ik wel erg ver gaan hoor zo'n redenering en veroordeling!
Je kent de vragenstelster niet eens! (ik ook niet overigens).
Je kunt niet op basis van één zo'n vraag deze conclusie trekken.
Het zegt eerlijk gezegd meer over jou dan over de vragenstelster.
Zoals de waard is vertrouwd-ie zijn gasten ;)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
@ wolfijntje48: Ik vermoed ook dat het over moslims gaat. Maar de vraagstelster wil juist niet midden op het plein bidden, ze wil gewoon een plekje in school waar dat kan, een klein rustig hoekje is genoeg. Ze vraagt dus precies om datgene wat jij zegt dat de goeie manier is...
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
@DLG Probeer eerst eens het verschil te vinden tussen een vermoeden en een conclusie en de betekenis van het woord "veroordeling" voordat je in deze discussie verder gaat . . .

Het beste antwoord

Nee, op grond van de 'Algemene wet gelijke behandeling' (AWGB) mag een school niet verhinderen dat leerlingen op school uiting geven aan hun religie. Bijvoorbeeld door het dragen van een kruisje of een hoofddoek, of door te bidden tijdens de pauze. De school hoeft haar leerlingen echter geen extra faciliteiten te bieden om de godsdienst te kunnen belijden of beoefenen. Het recht op gelijke behandeling gaat namelijk niet zo ver dat een school daar actief een rol in moet hebben.

Wat staat er dan precies in die AWGB: algemene regels ter bescherming tegen discriminatie op grond van godsdienst, levensovertuiging, politieke gezindheid, ras, geslacht, nationaliteit, hetero- of homoseksuele gerichtheid of burgerlijke staat. Artikel 5 1. Onderscheid is verboden bij: f. het laten volgen van onderwijs

Het geldt niet alleen voor scholen, maar ook voor werkgevers. Werknemers die uit geloofsovertuiging willen bidden tijdens bedrijfspauzes mogen dat doen, mits zij de vastgestelde pauzetijd niet overschrijden. Een bidverbod tijdens pauzes is in strijd met de AWGB. De Commissie Gelijke Behandeling heeft dat bepaald.
Amadea
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
goed antwoord: +
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dank je, deze wettelijke redenering was ik naar op zoek.