er wordt hiervan verwacht dat het op zijn 33ste of 34ste was. ze zijn niet zeker.

groetjes minecrafterhond
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Volgens een onderzoek dat de dood van Jezus Christus linkt aan een aardbeving, stierf Jezus op vrijdag 3 april in 33 na Christus. Het onderzoek, enkele maanden geleden gepubliceerd in het vakblad International Geology Review, bekeek de aardbevingen die zich voltrokken rond de Dode Zee. In het evangelie van Mattheus staat immers te lezen dat de aarde beefde toen Jezus aan het kruis hing. De onderzoekers bundelden geologische verslagen, astronomische gegevens en oude teksten in een poging de correcte datum van Jezus' overlijden vast te leggen.
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
De vraag is hoe oud hij was, niet op welke datum hij stierf.
ronron1212
10 jaar geleden
Hij is geboren in 0 dus lijkt me duidelijk.
ronron1212
10 jaar geleden
Na christus wil dus zeggen na 0. De jaartelling is toen begonnen.
Computoon
10 jaar geleden
Hij is niet geboren in 0 maar enkele jaren daarvoor, hoe merkwaardig ook klinkt. Het beginpunt voor de jaartelling is later vastgesteld en vervolgens is teruggerekend.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
En zijn precieze geboortejaar is niet bekend. Ik denk ook dat de vraag niet te beantwoorden is.
Je kunt dit vrij eenvoudig uitrekenen. Jezus was een Jood en had volgens de traditie geen spreekrecht tot zijn 30e. Daarom lees je ook pas vanaf dat moment over zijn optreden. Je kunt als je de lijnen volgt nagaan dat Hij ongeveer 3 jaar heeft rond gereisd voordat Hij ter dood werd gebracht. Het snelst kun je dit nagaan door het aantal grote feesten te tellen. Maar je kunt ook andere lijnen volgen en dan kom je ook op 3 tot 3,5 jaar uit. Vrij logische conclusie is dan ook dat Hij 33 jaar is geworden. Wat overigens niet betekend dat Hij in het jaar 33 stierf, maar in 36 :-)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Matheus beschrijft de kindermoord wat impliceert dat Herodus nog leefde bij de geboorte en waarmee Jezus dus minimaal 4 voor christus geboren moet zijn. Lucas koppelt de geboorte aan de census van
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Quirinus wat 6 of 7 na christus is. Dat maakt het allemaal nkgal ingewikkeld en de zekerheid die jou antwoord uistraalt wat overdreven is. (in twee reacties omdat die telefoontjes nogal klein zijn en een verkeerd knopje zo gevonden is:-)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
@mullog daarom ook het woordje 'ongeveer'. Geen enkel geschiedschrijver kan zekerheid geven dat Quirinius wel gelijk zijn regentschap heeft gekregen over Syrië, Judea, Samaria en Idumea. Er wordt in Lukas alleen gesproken over Syrie en niet over de rest. Dus in zoverre hoeft dat niet in tegenspraak te zijn. Anders zou Herodes I en Quirinius over dezelfde vazelstaat hebben geheerst. Leg al deze personen eens naast elkaar en je zult zien dat dit allemaal niet sluitend kunt maken omdat we vaak afhankelijk zijn van een enkele geschiedschrijver waarvan we niet weten hoe nauwkeurig informatie is. Historische gebeurtenissen zullen wel kloppen, maar datering in die periode is erg lastig daar er diverse jaar, maand en dag tellingen gangbaar waren.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Je schrijft "ongeveer" over de periode dat Jezus heeft rondgereisd maar trekt wel een zekere conclusie dat hij op zijn 33ste is overleden. Het staat vast dat Quirinus vanaf 6/7 n chr de census in Judea leidde (los van wanneer hij wat in Syrie deed) De kindermoord speelde niet in Syrie maar Judea. Dus het klopt gewoon niet. Dat de schrijver van Lukas zijn geschiedkundige feiten niet op een rij heeft is misschien een betere verklaring maar dat is dan weer jammer voor de goddelijke inspriratie waarmee e.e.a. geschreven wordt die toch weer menselijke foutjes toestaat. Daarnaast is het misschien wel zo dat een Jood vanaf zijn dertigste spreekrecht heeft maar in een wereld zonder "gemeentelijke basisadministratie" en een hoog percentage ongeletterheid zal de uitspraak "rond zijn dertigste" meer op zijn plaats zijn. Je conclusie van 33 jaar is daarmee op drijfzand gebouwd.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Of je nu uit komt op 33 of 33,5 jaar, dan nog noem je dat 33. Maar inderdaad zou ik beter kunnen zeggen omstreeks 33 jaar. Wat betreft Lukas heeft hij zelf niet met Jezus samengeleefd, maar achteraf op basis van onderzoek en getuigenverslagen zijn Evangelie op schrift gesteld. Er is in de afgelopen eeuw naar geen ene schrijver zoveel wetenschappelijk onderzoek gedaan dan naar Lukas. De resultaten zijn erg tegenstrijdig als het gaat om de exacte betrouwbaarheid van tijdsaanduidingen. Wel moeten ze alle concluderen dat hij zeer nauwgezet is omgegaan met de beschikbare informatie en historisch gezien gegevens nauw aansluiten bij de toenmalig bekende informatie in het Romeinse Rijk. Maar welke geschiedschrijver je ook neemt, zijn deze nooit van opzet geweest om er een exacte-wetenschap van te maken, maar om verslag te doen van wat is geweest zodat het in de toekomst bewaard blijft. In die zin kan ik wel zeggen dat er geen enkel Evangelie is wat zo nauwgezet in chronologie is opgezet als het Lukas Evangelie. Inderdaad bestond er geen GBA. En nee Joden vierde niet hun verjaardag. Dit neemt niet weg dat juist de Joden zeer nauwgezet omgingen met deze telling van de levensjaren, daar aan verschillende leeftijden consequenties waren verbonden. Als je zie wat van indrukwekkende nieuwe boodschap Jezus had, kan ik me niet voorstellen dat Hij op de gok maar ergens is begonnen met zijn prediking, maar eerder dat Hij naar die dag heeft toegeleefd en geen dag langer zal hebben gewacht als dat het respect voor de 'ouden' van Hem vroeg. Maar de uitkomst van het jaar of datum is afhankelijk van welke informatie je uitgaat. Want astronomisch kom je toch weer uit op vrijdag 3 april van het jaar 33 A.D dat Jezus op 15:00 is gestorven. Ik geloof dat je deze discussie op wetenschappelijke basis nooit 100% dekkend kan voeren en dat je dus bij alle dateringen rond Jezus moet spreken over omstreeks, waarbij je rekening dus moet houden met een marge van een jaar of 3 naar links en naar rechts.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Volgens Daniel 9:(24-)27 zou halverwege de (jaar)week (dus 3,5 jaar) slachtoffer en offergave ophouden --> doordat hij zichzelf offerde...
Als hij op 30-jarige leeftijd met zijn bediening begon, was hij dus 33,5 jaar, oftewel 33.
Het jaartal even daargelaten, omdat onze Juliaanse kalender NIET begon bij de geboorte van Jezus.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Artra, dank je voor deze waardevolle aanvulling. Ik ga deze zeker eens verder onder de loep nemen voor mijzelf.
Evenals bij Jezus' geboortedatum, is er over zijn sterfdatum geen zekerheid. Deze viel in elk geval in de periode van het bewind van Pontius Pilatus, die van 26 tot 36 na Chr. praefectus was van Judea. Volgens de canonieke evangeliën stierf Jezus op een vrijdag. Volgens de eerste drie evangeliën (Matteüs, Marcus en Lucas) was dit de vijftiende dag van de joodse maand nisan. Maar bij Johannes was het vrijdag de veertiende nisan. Met de aanname dat een van beiden klopt, komen de jaren 27, (31) en 34 (synoptici) of de jaren 30 en 33 (Johannes) in aanmerking. Men gaat er over het algemeen van uit dat het jaar 30 of 33 het meest waarschijnlijke sterfjaar is.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
De leeftijd waarop hij stierf wordt gevraagd, niet zijn sterfdag of datum.
Er staat in de Bijbel niet precies op welke leeftijd Jezus stierf aan het kruis. Jezus begon het evangelie te verkondigen toen hij ongeveer dertig jaar oud was en dat was in het vijftiende jaar van de regering van keizer Tiberius, dus in het jaar 30 na Christus (Lucas 3:1,23). Dat betekent overigens wel dat onze jaartelling wel degelijk klopt, zie onderstaand filpmje. Maar hoe lang hij het evangelie verkondigde voordat hij gekruisigd werd wordt niet genoemd.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Natuurlijk klopt onze jaartelling!. Als je met z'n allen afspreekt dat 1 januari van het jaar 1, 1 januari van het jaar 1 is dan klopt dat altijd. Er is zelfs groter nieuws. De islam heeft een jaartelling en de Joden hebben een jaartelling, en de Chinezen en de Maya's ook. En die kloppen ook allemaal! Alleen hebben die andere afspraken.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
We hebben niet met z'n allen afgesproken dat het haar 1 het jaar 1 is. Onze jaartelling is gebaseerd op de geboorte van Christus, maar velen zeggen nu dat Jezus niet in 1 voor Christus is geboren maar in 5 v.C. o.i.d., waardoor onze jaartelling niet klopt. Daar gaat het filmpje over.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
@Byfaithsaved dat filmpje laat 23 minuten lang bijbelfragmenten zien en stelt de bijbel centraal. De christelijke jaartelling werd (met terugwerkende kracht) geïntroduceerd door de Scytische monnik en tijdrekenaar Dionysius Exiguus, die in of kort na AD 525 zijn paastabel met de hierin vervatte nieuwe jaartelling presenteerde aan officiële vertegenwoordigers van paus Johannes I. Het heeft echter uiteindelijk nog meer dan twee eeuwen geduurd voordat men ertoe kwam de Christelijke jaartelling ook echt in gebruik te nemen als een volwaardig systeem ten behoeve van de datering van historische gebeurtenissen. Dat gebeurde pas door toedoen van de Engelse chronoloog en historicus Beda Venerabilis (in AD 731). http://nl.wikipedia.org/wiki/Jaartelling Je hebt dus gelijk dat onze kalender op de geboortedatum van Jezus is gebaseerd, maar dat is gewoon onze afspraak. En dat Dionysius er een paar jaar naast zat maakt verder niet meer uit. Zoals de maker het filmpje het niet uit maakt op welke dag Jezus geboren is omdat hij dat niet in de bijbel kan terugvinden.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Bedankt voor deze informatie. Ik denk dat de auteur van het filmpje wil zeggen dat omdat de Bijbel staat dat Jezus in het vijftiende regeringsjaar van keizer Tiberius ongeveer dertig jaar oud was (Lucas 3:1,23), wel degelijk precies kan worden uitgerekend wanneer Jezus werd geboren en dat dit ook overeenkomt met de jaartelling. Met andere woorden: Exiguus heeft dit waarschijnlijk als bron gebruikt. Het is natuurlijk ook niet vreemd dat als je het geboortejaar van Jezus wilt weten je het in de Bijbel opzoekt.
Volgens het Urantiaboek> Boek (deel) 4: Het leven en onderricht van Jezus: Werd Jezus geboren op 21 Augustus 7 jaar v. Chr en gekruisigd op 7 April in het jaar 30. Daaruit concluderend: Op 36 jarige leeftijd.