Hoe is de afbeelding/foto van jezus ontstaan?

Wie heeft de foto zo gemaakt? Waarom is jezus niet kaal en dik ?
Ik neem aan dat er geen foto's van Jezus zijn gevonden, dus hoe is de afbeelding waarin een ieder jezus herkent ontstaan ?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Religie
7.8K

Antwoorden (5)

Zelfs in die tijd hadden ze al schilders ;) De mensen hebben gewoon het beeld van een schilderij overgenomen en geïnterpreteerd. Maar de basis blijft steeds hetzelfde.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat is een typische westerse manier van het afbeelden van Jezus. Met heeft ooit geprobeerd om het echte uiterlijk van Jezus te reconstrueren aan de hand van wetenschappelijke kennis, en kwam toen op een heel ander plaatje:
13 jaar geleden
Hoewel Jezus meestal met lang blond haar wordt afgebeeld is zijn "uiterlijk" wel degelijk door de tijd heen veranderd. Zo werd hij in de vroeg-Christelijke periode vaak als jonge man afgebeeld en werd zo zijn imago als "goede herder" benadrukt. Gedurende de Middeleeuwen veranderde dat beeld in de lijdende Christus. Zo werd hij meestal op oudere leeftijd afgebeeld met een baard en een treurig gelaad (en ook de pieta was in die tijd veel voorkomend). Ook kleding werd vaak aangepast aan de tijdgeest, zo zie je Jezus in de Middeleeuwen soms afgebeeld in een soort ridder kostuum en op andere momenten in de tijd juist in kleding uit de Klassieke Oudheid. Overigens beweert men dat er wel een afbeelding van het gelaat van Christus bestaat: het Vera icon. Hij zou zij de afdruk van zijn gezicht hebben achtergelaten op een doek waarmee hij zijn gezicht afveegde...

Toegevoegd na 2 minuten:
Oei.. GelaaT natuurlijk, shame on me
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De vroege kerk was een goed reclame bureau. Alle verhaaltjes werden sluitend gemaakt op concilies en de kerk bestelden schilderkunst met een jezus en maria met de gewenste uitstraling. Niet dat alles juist ging, want men wist bijv. niet dat de Romeinen niet een kruis gebruikte voor het doodmaken van criminelen, maar alleen een paal. Criminelen werden 'impaled'. Dus jezus is zeker niet gekruisigd.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Iedere cultuur verbeeld zijn verlosser(s) binnen hun eigen kader.
Zo tekenen Afrikanen soms een zwarte Jezus. Dat is, net als onze blanke, blonde, blauwogige, niet reëel. De tekening die hierboven staat is qua huidskleur al realistischer gezien de geboorteplaats van Jezus.
Al moet de mogelijkheid van een albino niet uitgewist worden.

In de bijbel worden geen duidelijke uiterlijke kenmerken weergegeven. Het lange haar komt ook al voor bij de helden in de Griekse traditie en heeft mogelijk daar zijn oorsprong.

Of Jezus een mijter droeg betwijfel ik. Waarom de paus, als plaatsvervanger van Jezus, dat dan wel doet kan niet vanuit de bijbel verklaard worden. Mogelijk dat ook hier de Grieken uitkomst bieden: de Grieks orthodoxen droegen wel mijters.

Omdat Jezus als onderdeel van de triniteit gezien wordt en dus 'onderdeel' van God is, mag er volgens de bijbel (OT) niet eens een afbeelding van gemaakt worden. Of de schilders en tekenaars hierom in de hel komen, betwijfel ik.

Waarom Jezus niet kaal en dik is, komt omdat Boeddha dat al is. Zou ook Jezus kaal en dik zijn, zou dit enorme verwarring tussen de twee stromingen geven. Het zou zelfs tot een éénwording tussen hen kunnen komen, en dat is blijkbaar (nog) niet de bedoeling.