Wat zijn de argumenten van de Jehovah's getuigen die de godheid van Jezus ontkennen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Religie
1.9K

Antwoorden (6)

Jehovah's Getuigen 'gaan niet buiten de dingen die geschreven staan',daarom hebben ze daar alleen maar Bijbelse argumenten voor:

(Mattheüs 16:13-17)
. . .Toen Jezus nu in de streken van Cesare̱a Fili̱ppi was gekomen, stelde hij zijn discipelen voorts de vraag: „Wie zeggen de mensen dat de Zoon des mensen is?”
 Zij zeiden: „Sommigen zeggen Joha̱nnes de Doper, anderen Eli̱a, weer anderen Jeremi̱a of een van de profeten.”
 Hij zei tot hen: „Wie zegt GIJ echter dat ik ben?” 1Si̱mon Pe̱trus gaf ten antwoord: „Gij zijt de Christus, de Zoon van de levende God.”
 Hierop antwoordde Jezus hem: „Gelukkig zijt gij, Si̱mon, zoon van Jo̱na, want vlees en bloed hebben u [dit] niet geopenbaard, maar mijn Vader, die in de hemelen is.

Ik denk dat het bovenstaande heel duidelijk is wie Jezus is.
Dit beamen Jehovah's Getuigen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Jezus was de Zoon van God in zijn voormenselijk bestaan,
hij was nog steeds de Zoon van God toen Hij de gedaante van een mens heeft aangenomen en hij was nog steeds de Zoon van God toen terug naar de vader is opgestegen.

JG's en sommige andere christenen geloven dat Jezus goddelijke krachten heeft ontvangen die van de vader afkomstig zijn, de bijbel leert dat de Vader zich manifesteerd door de zoon.

Dit was toen 1/ tijdens de schepping hebreeen hfst1:1-3
spreuken 8 vanaf vers 22
2/ tijdens zijn aardse loopbaan zie de evangelien
3/ dit zal gebeuren wanneer alles aan de zoon onderworpen zal zijn en de zoon zichzelf aan de vader zal onderwerpen. 1 korinthiers 15:25 fillipenzen hfst 2
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In een gebed tot zijn vader noemt Jezus God ook "de enige ware God" wat dus een duidelijk maakt dat er maar een God is (Johannes 17:3)

Toegevoegd na 4 dagen:
Misschien is het verwarrende dat jehovahs getuigen Jezus niet als een onderdeel van een drieeenige god zien. omdat de bijbel dit ook niet doet, Maar zij erkenen wel zijn macht en dat hij het enige middel tot redding is in die zin erkennen zij zijn godheid wel.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Cryofiel
12 jaar geleden
Ik begrijp die eerste zin niet. In vele Soerah's staat duidelijk beschreven hoe de Profeet (znwg) ons vertelt dat Allah de enige ware God is. Dus hoe kan jouw God de enige ware zijn, als Allah dat al zo duidelijk is?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Omdat ik er van overtuigt ben dat alle andere goden buiten Jehovah God valse goden zijn door mensen gemaakt of verzonnen en Allah Jezus niet erkend als zijn zoon laat staan godheid Allah is een titel terwijl Jehovah de unieke naam is die de enige ware god indentificeerd net zoals Cryofiel jou indentificeerd op GV als iedereen PROFIEl zou heten zouden we niet weten wie het antwoord gaf Buiten dat deze vraag niet over Allah gaat ben ik benieuwd waar volgens jou zo duidelijk uit blijkt dat Allah de enige ware is dan
Cryofiel
12 jaar geleden
Dat Allah de Enige Ware is blijkt overduidelijk uit de Q'ran. Heb je die al eens bestudeerd, en je opengesteld voor de daarin ruimschoots voorhanden zijnde wijsheid? De Profeet (znwg) heeft persoonlijk getuigd dat Allah de Enige Ware is. Issa (door jou Jezus genoemd) is één van de vele profeten, één van de voorgangers van, en wegbereiders voor, de Profeet (znwg). Issa wordt erkend als persoon en als profeet, niet als goddelijk. Lees de Q'ran, en je zult inzien dat alle goden buiten Allah valse goden zijn, door mensen gemaakt of verzonnen. Of, erger nog, dat het vermommingen zijn van het Slechte, dat ons op die geniepige manier probeert weg te lokken van de Enige Ware en Zijn Profeet (znwg).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
op dit moment ben ik nog met de Bijbel bezig, maar ik wil ook graag de Q'ran een keer lezen
het intrigeert me omdat Jezus in de bijbel de beslissende factor is tussen eeuwig leven of dood
In de bijbel zien we dat niemand tot de vader (god) kan komen dan door bemiddeling van Jezus als dat het verschil tussen leven en dood is, kies ik voor het leven Als iemand zijn leven voor jou opoffert vind ik het niet van respect getuigen als hij afgedaan word als zomaar een profeet van de Q'ran is bekent dat het een mix is van bijbelse verslagen en toegevoegde verslagen die veel later geschreven zijn. dat maakt de bijbel in mijn ogen een stuk betrouwbaarder vandaar dat ik mijn overtuiging graag deel met anderen en daar bij de bijbel graag aanhaal. maar ik heb wel een paar vragen! 1 Wat zegt de Q'ran over het verkrijgen van eeuwig leven?
2 is de Q'ran alleen geschiedenis staan er ook dingen in die nog moeten gebeuren net als de bijbel? ben benieuwd naar je antwoorden!
Cryofiel
12 jaar geleden
In het begin zeg je het goed: VOLGENS DE BIJBEL is Issa (Jezus) de beslissende factor tussen leven en dood. Ja, inderdaad: volgens de Bijbel. Leuk en aardig. Maar wie zegt dat we de Bijbel kunnen vertrouwen? Wie zegt dat daar de waarheid in staat? Er zijn tenslotte andere boeken - dat kunnen we niet ontkennen. Hoe beslissen we nu WELK van al die boeken de juiste informatie bevat? Is de Bijbel juist, en de Q'ran een dwaalboek? Of is de Q'ran juist, en de Bijbel een dwaalboek? Is de Bijbel deels waar, op grond van de stand van zaken in die tijd? En is de Q'ran de "uitgebreide, verbeterde versie" van de Bijbel - immers, later geschreven, alles omvattend wat de Bijbel zegt, maar daarnaast zo'n zes eeuwen aan extra inzichten gevend? Zijn de Bijbel en de Q'ran allebei dwaalboeken, en moeten we het in een heel andere richting zoeken? Je kunt natuurlijk wel één enkel boek kiezen uit de grote stapel met Heilige Boeken - maar hoe weet je of je het juiste boek hebt gekozen? Dat is en blijft toch een menselijke keuze? En de mens is feilbaar, zoals we maar al te goed weten - dat is trouwens iets waar al die boeken het roerend over eens zijn.
Christenen ontkennen de Godheid van Jezus niet.
Jezus zelf bevestigde ook dat hij Goddelijk was:

Kijk deze video maar:
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wij moeten Christus eren gelijk wij de Vader eren

"Want ook de Vader oordeelt niemand, maar heeft het gehele oordeel aan de Zoon gegeven, opdat allen de Zoon eren gelijk zij de Vader eren. Wie de Zoon niet eert, eert ook de Vader niet, die Hem gezonden heeft" (Johannes 5:22,23).

Na Zijn opstanding werd Jezus door Maria van Magdala en de andere Maria aanbeden. "En zie, Jezus kwam haar tegemoet en zeide: Weest gegroet. Zij naderden Hem en grepen zijn voeten en zij aanbaden Hem" (Matteüs 28:9).

Tomas is tot het inzicht gekomen dat het Woord God was. Toen hij de verrezen Jezus voor zich zag, zei hij tot Hem: "Mijn Heer en mijn God!" (Johannes 20:28)
Jezus zegt van Zichzelf in Openbaring 1:17 "Ik ben de eerste en de laatste, het begin en het einde"
Dan begrijpen wij waarom Jezus aan de Joden zei: "Vóór Abraham was, BEN IK" (Johannes 8:58). De Joden begrepen het ook. Zij probeerden Hem te stenigen, omdat zij in Hem niet geloofden.

Wanneer wij de Zoon niet eren gelijk wij de vader eren, eren wij de Vader ook niet. Dit is een waarschuwing aan het adres van leraars die verbieden de Christus te aanbidden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
de Godheid van Jezus valt niet te ontkennen.

Een Jehova`s Getuigen zal dit dus ook niet kunnen ontkennen, hun bijbel (nwv) zegt zelf in het evangelie van Johannes hoofdstuk 1:1 "in het begin was het Woord, en het Woord was bij God, en het Woord was een God." Hoofdstuk 1:18 “geen enkel mens heeft ooit God gezien; de eniggeboren God” ”die heeft hem verklaard.”
hier is voor de Jehova getuigen een duidelijk verschil, tussen God en een God. in een van hun naslagwerken word de uitleg verteld dat Jezus voormenselijke bestaan als het woord (gr; de logos) van goddelijke natuur was. dus niet aan de almachtige God gelijk (inzicht in de schrift deel 2 blz 1270 verkrijgbaar bij de JG)
het is zo dat de bijbel een duidelijk onderscheid maakt in de verschillende Godheden. (een vb.; Jahwe, Jezus, Beëlzebub, satan) 2 korintiërs 4;4-
dat Jezus bekent staat als een God is dus zelfs voor een (hardnekkige) getuigen van Jehova onmogelijk te ontkennen, in Jesaja 9:6 worden er enkele namen van onze heer en God gegeven: "Want een kind is ons geboren, en een zoon is ons gegeven;" "en zijn naam zal worden genoemd:wonderbaar raadgever, sterke God, eeuwige vader, vredevorst.
let wel op sterke God is hier niet hetzelfde als de Almachtige God, maar de boodschap is niet mis te verstaan Jezus was en is van "goddelijke natuur" zoals de Getuigen dit ook beamen.
ik hoop een goed antwoord te hebben gegeven op je vraag, als ik het mis heb hoor ik dat natuurlijk ook heel graag. (niet dat ik het graag mis heb, ik leer graag bij)

vriendelijke groeten,
leon
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik zeg niet dat je datgene wat je zegt mis hebt, maar is het niet geheel jouw eigen mening over Jezus, ipv dat je aangeeft wat Jehova's erover denken? (De vraag ging immers over Jehova's, niet over wat ieder ander erover denkt.)
Cryofiel
12 jaar geleden
Inderdaad, Widar. In toevoeging: dit antwoord is simpelweg onjuist. De godheid van Jezus is heel goed te ontkennen. Ik ontken de godheid van Jezus! En met mij enkele miljarden andere mensen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zo zou je het een moslim kunnen vragen, die toch wel in God geloven, maar niet in de godheid van Jezus.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@ widar nee het is niet geheel en al mijn eigen menig, ik heb in mijn commentaar een citaat gegeven die uit een encyclopedie over de geloofsleer van Jehova getuigen gaat, namelijk inzicht in de schrift deel2. wat trouwens ook de vraag was, een jehova getuigen die die Godheid ontkent zou volgens hun leer niet kunnen bestaan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat zou je er even bij moeten vermelden in je antwoord dan, dat je 't daar vandaan hebt. Dat maakt het wel een stuk beter (zeker in vergelijking met de meeste andere antwoorden).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
leon01, ik heb je bronnen nagetrokken en je geeft ze niet geheel correct weer.
Mogelijk ben je een beetje in de war met het verschil in betekenis tussen God en een god, en godheden, Goddelijk en goddelijk.