wie was het eerst op de aarde de dinosauriërs of Adam en Eva

ik ben dus katholiek ik snap niet waarom op de bijbel geschreven staat dat eerst adam en eva op aarde zijn gekomen maar hoe zit het dan met de dinosauriërs?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Religie
10.9K

Antwoorden (32)

Ik zie de bijbel meer als een sprookjes boek met verhalen waarvan je kan leren dan een waargebeurt verhaal. En als je daar vanuit gaat warende dino's gewoon eerder
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Juist antwoord! een +je erbij.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ik zal maar eens een voet tussen de deur van plus en min zetten. dikke + ;)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
9 minnaars, daar moet toch wel 1 iemand tussen zitten die wil uitleggen waarom hij/zij die min geeft?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De minnaars zullen wel de streng gelovige zijn die vinden dat ik geen gelijk heb. Maar zelf ook niet weten hoe het dan wel zit. Want adam en eva zouden alleen zoons gekregenhebben. En zover ik weet heb je een vrouw nodig om je voort te planten. Tenzij die zoons t met eva gedaan hebben maar dan wordt t wel heel eng. T verhaal klopt dus gewoon niet
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat een geluk dat de gereformeerden niet te vaak op de pc zitten, of je was rechtstreeks de hel in 'gemind'. ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
T kwam er idd niet zo gelukkkig uit xD
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@kravmaga Als ik jou iets vertel wat niet waar is, maar jij niet weet dat niet waar is, dan kan je er een hoop van leren ;)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Volgens mij zijn sprookjes voor volwassenen geschreven.
de Bijbel is fictief, in de Bijbel gaat het over de boodschap achter de verhalen. Deze zijn dus doorgaans niet (op dezelfde manier) gebeurd als hoe ze beschreven staan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De bijbel is een boek vol wijze teksten en symbolische verhalen, geschreven voor de mensen van die tijd, voor die tijd.
Voor de ontwikkeling van de evolutie kom je met de bijbel natuurlijk nergens, de dinosauriërs zijn er veel en veel langer op aarde dan de mens.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ed, voor mij is dit het beste antwoord! Vette plus +
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ja, dit is een duidelijk en logisch antwoord.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ze WAREN er veel langer.
Grapje +1 van mij.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je vogels als dinosauriërs ziet, dan zijn ze er nog steeds.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Daar hebben we Ed weer eens met het ultieme antwoord!
Vette plus dan maar weer, Ed!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik kan het zelf ook niet beter zeggen.+
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Baghera: Krokodillen zijn geen dinosauriërs. Ze stammen er wel vanaf, maar ze zijn het niet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ed, volgens mij heb je helemaal gelijk, zo denk ik er ook over. (boeken tip: van Hans Stolp - 'De derde weg in het geloof')
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+1
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Idem: +1 :) Goed antwoord
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+1 :))
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Raak, kort en bondig geformuleerd. +1
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Widar: andersom. De kroko's zijn ouder dan de Dino's.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee hoor. De krokodilachtigen zijn pas 84 miljoen jaar geleden ontstaan, toen de dino's er al waren. Maar ik had ook niet gelijk. Kroko's en dino's hebben slechts gemeenschappelijke voorouders, levende in het Trias (250-200 miljoen jaar geleden). Wel is het zo dat kroko's, klinkt raar, het nauwst verwant zijn aan vogels, die je kunt beschouwen als de laatste dino's.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
leerzaam!! :)
De bijbel is gewoon onzin. Ik bedoel, die adam en eva kunnen dan wel bestaan hebben, maar dat was dan een stuk later dan de dino's. Want hoe zit het anders met de apen? Volgensmij kwamen eerst de dinosauriers die stierven uit, toen andere dieren zoals apen, en langzaam veranderden de apen in mensen en toen kreeg je de oertijd met holbewoners en dat soort dingen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+1 voor jou omdat je het 'bijna' goed hebt ;)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
idd plus, omdat ie het bijna goed heeft;-))) Ook grappig beschreven moet ik zeggen. Tenminste ik moest lachen
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De aap veranderde niet in de mens. We hebben dezelfde voorouders, dit was toen nog geen aap.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in de bijbel staat ook dat God zegt , dat duizend jaren zijn als een dag , en een dag als duizend jaren , dus wie bepaalt dan de tijd , God toch ! dus laten we ons tot de toekomst richten ipv hoe komt het dat iets er is en waarom
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Jorryt: Ik denk dat je die gemeenschappelijke voorouder wel als aap kunt classificeren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Irene: Dat is een omgekeerde redenering. Dan zou je iets zeggen zoals: Koeien zijn dieren, dus dieren zijn koeien. Je zou dan het allereerste begin van leven kunnen classificeren als mens en dat klinkt toch wel een beetje erg belachelijk.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik vind dat Widar gelijk heeft en dat je die gemeenschappelijke voorouder idd als aap kunt classificeren. Ook dat van die omgekeerde redenering. Mensen vinden dit vaak geen leuk idee dat ze aap zijn geweest is me wel vaker opgevallen. Ik vraag me af wat daar nu de reden van is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@dofa: Tja, dat vraag ik me ook af. Wat maakt het nou uit dat we ook dieren zijn en dat wij en die seksmaniakken van een bonobo's gemeenschappelijke voorouders hebben? Daar worden we toch niet anders van, of het nu wel of niet zo is?
Volgens de bijbel waren er eerst Adam en Eva. Dinosaurussen worden helemaal niet genoemd.
Dat kan omdat:
A. Dinosaurussen vielen onder de andere dieren. (beren worden net zogoed niet vermeld)
B. In die tijd wisten ze niet dat dinosaurussen ooit bestaan hebben. Dan zou de bijbel dus een verzinsel wezen. (dus dan kun je het ook niet bedenken als je een bijbel maakt)

Maar in beide gevallen klopt de bijbel dan ook niet. Want dinosaurussen bestonden miljoenen jaren eerder dan de mens. Dat is te bewijzen dmv koolstof datering.
De mens en dinosaurus bestonden nooit naast elkaar en daardoor is het ook een gevoellig punt binnen de kerk.
Ik zou zeggen leg het je dominee eens voor.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De vraag of "wie er eerst was doet er niet toe. Dinosauriers waren er eerder dan de mens. De mens zelf heeft ontdekt dat er voordat er mensen waren al andere dieren waren. Dit aan de hand van opgravingen. Het geloof in een of andere godsdienst heeft niks met dinosauriërs te maken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dino's leefden zo'n 250 miljoen jaar geleden. Als je de Bijbel letterlijk neemt zouden Adam en Eva zo'n 7000 jaar geleden hebben geleefd.

Van de Dino's is zeker wanneer ze hebben geleefd. In Genesis komen geen Dino's voor, maar werd wel de aarde geschapen met als kroon op het werk de eerste mens (Adam en Eva).

Je ziet hier het probleem.

De Bijbel is inderdaad een symbolisch boek, maar vanuit historisch/geologisch perspectief moet je er geen lering uit trekken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
proficiat met level 3! +1 voor jou
Ongeacht welke theorie je gelooft: de dino's.

Zowel de Bijbel als de evolutietheorie zijn theorieën die het ontstaan der Aarde en de herkomst van diersoorten proberen te verklaren.

Persoonlijk geloof ik in de evolutietheorie. Onder die leer zijn Adam en Eva (als symbool voor de mens) voortgekomen uit aapachtigen, die ver na de dinosauriërs leefden.

Volgens de Bijbel had je eerst Genesis, waarin de Heer de wereld creeërt en als laatste een wezen schept naar zijn evenbeeld: de mens. Dit impliceert dat alle dieren eerder gemaakt zijn, inclusief de dino.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het bijbelverslag vermeldt in het eerste hoofdstuk van Genesis eenvoudig in grote lijnen de volgorde waarin de schepping heeft plaatsgevonden.
Het laat ruimte voor mogelijk miljarden jaren voor de vorming van de aarde en vele duizenden jaren, verdeeld over zes scheppingsperiodes of „dagen”, voor de voorbereiding van de aarde voor menselijke bewoning.
Sommige dinosauriërs kunnen geschapen zijn in het vijfde tijdperk dat in Genesis wordt genoemd, het tijdperk waarover de bijbel zegt dat God toen „vliegende schepselen” en „grote zeemonsters” schiep.

Toen de dinosauriërs aan hun doel hadden beantwoord, maakte God een einde aan hun leven. Maar de bijbel zwijgt over de manier waarop hij dat deed of wanneer
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
"Toen de dinosauriërs aan hun doel hadden beantwoord, maakte God een einde aan hun leven. Maar de bijbel zwijgt over de manier waarop hij dat deed of wanneer" iets aan God toedichten zonder Bijbelse ondergrond moet je niet doen MI, zeker niet met deze stelligheid dit soort theologische aannames moet je al optie melden niet als 3rde testament.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een min, die onbijbelse tijdperken hebben niets met deze vraag te maken.
Adam en eva werden gewoon als laatst geschapen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
nijverdal is ook wakker... als het een niet expliciet gemeld word is het tegendeel is perse waar. contraplus dan maar
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik krijg elke keer weer rillingen over me heen als ik een bericht van jouw lees wat over de bijbel gaat en hoe je je in gaatjes wurmt om het verhaal toch "kloppend" te maken. Volgens mij ben jij heel diep geindoctrineerd door dit boek. Jij kijkt volgens mij alleen naar de kanten waarbij het verhaal wel waar is maar wilt niet de andere kanten zien/geloven. Een kind kan je een hoop wijsmaken, daarom hadden mijn ouders me op een christelijke school gezet, naarmate je volwassen wordt zouden deze fictieve beelden toch wel wat meer op werkelijkheid moeten berusten. ik heb de bijbel in al zijn vormen gelezen hoor dus ik weet PRECIES waar ik het over heb en hoe erg ik daar vroeger door was geindoctrineerd. Het wordt tijd dat je het licht ziet aimeeTJE. Ik zeg niet dat het fout is om te geloven, als jij daar je steun uithaalt is daar niets mis mee, maar je moet wel fictie en werkelijkheid kunnen onderscheiden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
je afkeren van het geloof is vaak net zo innig met de opvoeding verbonden als het meegaan in het geloof. het idefix van de autonome denker is een even groot gevaar dan welke religie dan ook. vrijheid in denken en doen met als maatstaf jezelf is net zo beperkt als een religie aanhangen. in beide gevallen is eigen perceptie van de werkelijkheid uiteindelijk dominant aan de te gecompliceerde "werkelijkheid" van de 6 miljard anderen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@NicktheG Je weet heel weinig blijkbaar van de bijbel.
Spijtig.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je uit gaat van geleide evolutie of creationisme is jouw antwoord correct, alleen de aanname dat god persoonlijke plannetjes met de Dino's had vind ik een beetje vreemd staan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@menno Ik neem aan dat jouw reactie naar mij toe is bedoeld. Ik geloof in een god, ik keer me er niet tegen af. Ik geloof alleen niet in een sprookjesboek. Het gaat mij erom dat een zin op meerdere manieren kan worden gelezen. Zo interpreteert ieders een zin in de bijbel anders waardoor het nooit duidelijk kan worden wat het nu precies inhoud. Zo gaan er mensen zo ver in op dat ze andere ook willen laten geloven omdat dit "beter" is.. Mijn buren zijn zwaar gelovig en leven het leven zoals in de bijbel staat beschreven. Ik ga alleen niet naar de kerk, dus zeggen ze mij geen goedemorgen (zoals meerdere gelovigen uit de straat)(geloof=ongelijkheid, er staat niemand boven een ander dus ook god niet, we zijn allemaal gelijk). Ik leef niet volgens de bijbel zijn regels, wat ook nooit de bedoeling kan zijn geweest. De bijbel is een richtlijn, geen handleiding en zo graag als de mensen mij willen wijsmaken dat geloven goed is, keer ik me af tegen het feit dat gelovigen, niet gelovigen willen laten geloven. (pff wat een zin!) Zoals Aimeetje elke keer weer delen uit de bijbel publiceert op GV brengt mij dat het akelige idee dat zij compleet is geindoctrineerd en zij daarin andere mensen wil meenemen, wat ik erg extremistisch en indoctrinerend vind. Ik heb eerder een discussie gehad met aimeetje alleen moeten mensen wel open staan voor haar ideeen, maar wanneer je met jouw idee komt dan komt het slotje erop, zo werkt het niet en toont weinig respect naar je medemens, maar zoals ik al heb ervaren bij meerdere gereformeerde mensen uit mijn straat: Geloof je wel dan ben je welkom, geloof je niet dan draag je de duivel bij je. Iedereen is bij mij welkom en iedereen mag geloven wat hij of zij wilt maar ga het niet een ander opdringen. Nu doet ze dit niet in dit bericht, maar ik zie steeds een beeld voor me dat ik een ander wil overtuigen dat Pinkeltje bestaat.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@aimeetje gezien je korte bericht: Ik weet heel veel van de werkelijkheid en heel weinig van sprookjes.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@ nick wellicht woon je in een bevindelijk ofwel gereformeerd ghetto. de dynamiek die hier vind is vergelijkbaar met amish country. religie = cultuur cultuur=veiligheid veilig word verward met een ware levenswandel, en angst voor anderen word verward met de moed je af te keren van de wereld. bovenstaande is religie niet geloof. geloof beperkt zich in het christendom tot jezus=verlosser. maar voor dit laatste heb je toch een bijbel nodig. juist als je streng bent opgevoed en in staphorst resideert is het wellicht interessant eens terug te gaan naar de basis: ga in een goddeloze stad wonen en kom met het hele palet aan verschillende mensen in aanraking. onder heidenen word de relevantie van de kern van het geloof wellicht duidelijker dan onder farizeeën.
Dat hangt af hoe gelovig je bent en in wat je gelooft.
Een eeuwigdurende discussie en dus begin nooit discussies over het geloof (bijbel) en ook niet over politiek, maar dat laatste ter zijde.

Zeg tegen een gelovige dat hij morgen een prijs in de Postcodeloterij wint of dat zijn vrouw/man vreemd gaat en hij zal je om een bewijs vragen.

Leg een sprookjesboek als de bijbel op zijn nachtkastje, waaruit hij/zij trouw iedere avond een hoofdstuk leest en hij/zij zal het slikken als zoete koek en niet om een bewijs vragen.

Ben je niet gelovig, dan is het de dinosaurus, ben je wel gelovig dan is het Adam. Zo simpel is het.

En ben je wel geloven, maar je bent van mening dat het de dinosaurus was, ja, dan hebben we een nieuw probleem. Want dan geloof je alleen maar wat je goed uitkomt en wat je niet bevalt daarin geloof je niet. Maar ja, of je dan nog een gelovige genoemd mag worden. Volgens maakt zo iemand er een potje van en doet maar wat. Want regels zijn ten slotte regels.

Toegevoegd na 3 dagen:
Correctie:
Volgens MIJ maakt..
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+ jouw verhaal berust meer op werkelijkheid dan die van de bijbel, ha!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mijn verhaal is geen sprookje, maar bittere werkelijkheid, maar wel met een knipoog.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja maar, hoe kan dat nou, want volgens de gelovigen is de schepping een paar duizend jaar voor Chritus gebeurd. En die dino is volgens de ongelovigen zo,n 230 miljoen jaar geleden ontstaan. Ik houd me voorlopig toch maar bij mijn versie (wel met een knipoog matuurlijk). En stop nou eens met het geven van minnetjes. Want die worden alleen gegeven door minkukels en volgens de gelovigen bestaan die.... Nou ja, laat maar.
Simpel: Dinosauriers waren eerder. Reptielen als slangen zijn daar weer uit ontstaan en waren er weer in het paradijs. Chronologisch gezien kwam de mens dus later..

Wat dieper: je moet de bijbel zien als een boek vol metaforen. Dit houdt in dat het niet TE letterlijk moet worden genomen en vooral gezien moet worden in een bepaalde context zoals wetenschap en tijd.
12 jaar geleden
Volgens het scheppingsverhaal in de Bijbel schiep God eerst de dieren (op de 5e dag; Genesis 1:20-22) en pas als laatste de mensen (op de 6e dag Genesis 1: 26-31). Alle dieren, dus ook de dinosauriërs, zijn daarmee van voor de komst van Adam en Eva. De Bijbel is daar heel duidelijk over.

Over waarom er nu geen dinosauriërs meer zijn is de Bijbel een stuk minder verhelderend. Volgens vele konden/mochten ze niet mee op de ark van Noach (reden hiervoor variëren behoorlijk), volgens anderen waren ze er naderhand nog steeds (het verhaal van Job wordt hier vaak genoemd). En volgens sommige zijn ze überhaupt nooit uitgestorven (zie ook Nessie en de takken van creationisten die deze verhalen geloven).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+ Je bent niet zomaar van de vooronderstelling in de toelichting uitgegaan.
Ik denk volgens de bijbel eerst dinosauriers, vanwege dat god eerst de dieren creëerden dan pas Adam en Eva.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Jij bent katholiek, maar
ken je de Bijbel wel? Want daar staat helemaal niet dat Adam en Eva het eerst geschapen zijn, maar juist dat de dieren het er het eerst waren. Dus ook de dino's.
Gerbrig Arends
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Pak je Bijbel er eens bij, dan kom je snel op het antwoord uit: Op de 5e dag alle op het land lopende dieren, op de 6e dag de Mens
In mijn Bijbel staat 'dag' ik heb géén reden daar aan te twijfelen, na een dag komt een nacht, samen zijn die 24 uur
Antwoord was dus eenvoudig, ook volgens de Bijbel werden eerst de Dino's geschapen en Later de Mens, ook hierin wijkt deze dus niet af van de realiteit

Toegevoegd na 19 minuten:
en eh, dat dinosaurus niet meer bestaan, ik ben geen afgestudeerd Antropoloog, maar als ik een krokodil wat langer bestudeer, krijg ik toch sterk het gevoel een dinosaurus aan het bestuderen te zijn, dus: “Hoezo uitgestorven . . .”
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb deze vraag een keer aan mijn oma gesteld toen ik klein was. Mijn oma was leidster van de zondagsschool. Zij zei dat we veel dingen in de bijbel symbolisch op kunnen vatten, de zeven dagen waarin de aarde is geschapen kun je bijvoorbeeld zien als zevenhonderd miljoen jaar. Dus toen God de dieren schiep, zaten daar ergens dinosauriers bij, denk ik dan. Op de laatste dag schiep God de mens, volgens de bijbel.

Op deze manier hoeven wetenschap en religie elkaar niet voor de voeten te lopen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Maar logica, wetenschap, filosofie en ethiek overlappen elkaar juist.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik geloof ook niet dat we de bijbel letterlijk moeten nemen. Ik sta agnostisch tegenover religie. Wetenschap daarentegen, boeit mij steeds meer. Maar ik houdt ook van het mystieke, en vind dat iedereen de vrijheid heeft om te geloven wat hij / zij wil.
De Bijbel kent 2 verschillende verhaallijnen. In Genesis 1 schept God eerst allerlei dieren en daarna pas de mens. In Genesis 2 echter, schept God eerst de mens en daarna, als cadeautje voor de mens, de dieren.

Genesis 1:

"24 God zei: ‘De aarde moet allerlei levende wezens voortbrengen: vee, kruipende dieren en wilde dieren.’ En zo gebeurde het. 25 God maakte alle soorten in het wild levende dieren, al het vee en alles wat op de aardbodem rondkruipt. En God zag dat het goed was.
26 God zei: ‘Laten wij mensen maken die ons evenbeeld zijn, die op ons lijken"

(Eerst dieren, dan de mens)

Genesis 2:

"18 God, de HEER, dacht: Het is niet goed dat de mens alleen is, ik zal een helper voor hem maken die bij hem past. 19 Toen vormde hij uit aarde alle in het wild levende dieren en alle vogels ..."

(Eerst de mens, dan dieren)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Cryofiel
12 jaar geleden
Feitelijk heb je natuurlijk helemaal gelijk. De Bijbel bevat beide verhalen. Dat is een tegenspraak. Echter - heb je al kennis gemaakt met de hardliners? Die hardliners zeggen: de Bijbel is letterlijk waar. Altijd. Oh, Genesis 2 - ja, dat moet je natuurlijk symbolisch zien. Het gaat om de strekking. Dus, zie je nu wel dat de Bijbel altijd waar is? Echt hoor, het staat immers in de Bijbel! -- Zucht. Maar serieus, zulke redenaties hangen ze écht op. In dit geval kun je Genesis 2 makkelijk wegpraten door het andersom te zien. Uit Genesis 2 moet je dan lezen, dat God *van plan* was, de mens te scheppen. Voor het zover was, bedacht hij zich (2:18) dat het niet goed zou zijn, als de nog te scheppen mens straks alleen zou zijn. Daarom schiep hij éérst de dieren en de vogels (2:19). Zie je nu wel dat ook Genesis 2 vertelt dat éérst alle dieren werden geschapen, en op het einde pas de mens?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Tja, gelovigen interpreteren zoals ze het willen hebben, zoals we de laatste dagen wederom hebben kunnen zien. Ik geef slechts de mogelijkheden zoals de Bijbel ze noemt. Overigens gaat het in het 2e verhaal om Eden, terwijl het in het 1e verhaal om de hele wereld gaat. Ook een behoorlijk verschil. Daarnaast worden in Gen. 1 Adam en Eva tegelijkertijd geschapen (eigenlijk gewoon de mensen, mannelijk en vrouwelijk, namen worden niet genoemd) en in Gen. 2 wordt Eva na en uit Adam geschapen. Ook zoiets.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nou; ik vind dat tegenstrijdige tussen Genesis 1 en 2 nog wel mee vallen. Genesis 1 vertelt dat God eerst het universum maakte en uiteindelijk de man en dan de vrouw. Genesis 2 volgt op zich die volgorde wel, alleen sterk samengevat. Het pikt in die zin het verhaal aardig (niet ideaal) op waar Genesis 1 ophoud. Genesis 2 verteld dat God Adam en Eva schiep. Genesis 1 verteld hoe. Niet noodzakelijk een tegenspraak. Dat wil niet zeggen dat de 2 verhalen wel heel sterk doen vermoeden dat ze niet van dezelfde hand zijn. Het blijven in essentie 2 verschillende scheppingsverhalen. Maar wat tegenstrijdigheid vind ik toch dat dit overdreven wordt. Wat dat betreft kan ik wel betere voorbeelden bedenken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik zoek niet naar fouten. In mijn antwoord geef ik slechts aan dat de Bijbel 2 mogelijkheden bevat. Hoezo is dat zoeken naar fouten? Dat is gewoon eerlijk presenteren van feiten. Ik trek er niet eens conclusies uit. Zoeken naar fouten is ook niet per definitie fout. Het zoeken naar de waarheid geschiedt o.a. door het zoeken van fouten in stellingen. Er is niets mis met het ontkrachten van een stelling door het aantonen van een fout erin. Zo komen we weer een stukje dichter bij de waarheid.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hoe zat het met die slang. was die er eerder of later dan A&E?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een slang valt onder de dieren. Volgens Genesis 1 dus voor Adam en Eva. Volgens Genesis 2 na Adam en Eva.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je moet bij de interpretatie van die teksten van Genesis heel erg uitkijken met hoe het is vertaalt. De statenvertaling stelt bv in Genesis 2:19 "Want als de HEERE God uit de aarde al het gedierte des velds, en al het gevogelte des hemels gemaakt had, zo bracht Hij die tot Adam, om te zien, hoe hij ze noemen zou; en zo als Adam alle levende ziel noemen zoude, dat zou haar naam zijn." In die redenatie brengt Hij in Gen 1:19 de dieren alleen maar naar Adam toe. Er staat niet aangegeven *wanneer* God die dieren gemaakt heeft. Enkel en alleen *dat* Hij dat heeft gedaan. Andere vertalingen stellen blijkbaar dat ze op dat punt ook gemaakt zijn. Je zou denk ik de oorspronkelijke teksten uit de dode zee rollen moeten gaan analyseren in hoeverre dat allemaal wel of niet zo is.
Dat is ook het probleem met mensen die de Bijbel per se letterlijk willen nemen: ze lezen het boek en denken dat de weten wat ze moeten doen. Om exact die reden wilde de kerk helemaal de Bijbel niet uit het latijn vertalen. Ze waren bang voor precies die reactie. Men vond (en in mijn ogen heel terecht) dat de interpretatie van de wil van God (lees hier dus oa 'de tekst van de Bijbel') moest worden overgelaten aan hen die daarvoor gestudeerd hebben. Doe je dat niet dan krijg je allerlei zelfbenoemde experts (zoek bij youtube maar eens op 'god warrior' voor zo'n extreem geval) die _denken_ te weten hoe het allemaal zit maar ondertussen geen idee hebben van wat ze nu eigenlijk geloven. Die slang komt dan wel later in het verhaal pas een keer voor maar dat wil niet zeggen dat die er niet al lang was. De slang zag er tot dan toe echter wel heel anders uit daar pa na de zondeval de slang werd veroordeelt om de kruipen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Tja, dat is het probleem met dat ouderwetse Nederlands van de Statenvertaling. Zo lijkt het alsof die dieren er al waren. Maar in feite, als je het goed bekijkt, staat er ook hier "toen God de dieren schiep, bracht hij ze naar Adam". "Want als .... zo" betekent "toen". Ik denk toch echt dat mensen die zeggen dat Genesis 2 dezelfde scheppingsvolgorde aanhoudt, dat alleen maar willen zeggen om de Bijbel kloppend te houden. Maar je hebt aan de ene kant wel gelijk als je zegt dat je eigenlijk de zo oorspronkelijk mogelijke versies zou moeten bekijken. Maar wat is oorspronkelijk? Die Dode Zee-rollen zijn ook maar gekopieerd van iets dat nog oorspronkelijker was. En aan de andere kant, dat is niet waarop gelovigen zich baseren, die baseren zich op de Bijbel zoals deze er nu is, op de verhalen zoals deze er nu in staan en niet op de verhalen zoals ze misschien ooit zijn geweest. Als je dus een vraag over de Bijbel beantwoordt, moet je eigenlijk wel kijken naar de Bijbel zoals deze nu is en niet hoe die ooit was. Wat je zegt over de redenen waarom de kerk de Bijbel niet uit het Latijn wilde vertalen, zal best gedeeltelijk waar zijn. Ook waarheid is dat ze daarmee trachtten een machtspositie te behouden. Mensen die je boek niet kunnen lezen, kunnen er immers ook niet kritisch over zijn. Ik denk niet te weten hoe het zit. Ik geef alleen aan dat er bepaalde dingen in de Bijbel staan. Het maakt mij verder ook niet uit, ik geloof toch niet. Dat de slang er voordien anders uitzag, past op zich nog wel in de evolutietheorie. Slangen zijn nl. ontstaan uit hagedissen. Maar dan ga je weer voorbij aan het feit dat dat al gebeurd was voor het ontstaan van de mens. Maar goed, daar ging het hier niet om.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nou ja... er staat nergens hoe lang die slang er over gedaan heeft om die poten te verliezen he... "Want als .... zo" betekent "toen""
Ik zie hier eerder een vergelijking met 'als'. Vanaf de 'zo' is daarmee in een andere tijd dan het de voor de komma. Vanaf 'zo' is wat er op dat punt in de verhaal lijn afspeelt (het brengen van de dieren naar Adam). Het deel wat er voor staat (de creatie van die dieren) speelt zich af op een punt daarvoor. Er wordt niet aangegeven hoe ver. Je kan wel beargumenteren dat het verouderde taalgebruik van de statenvertaling een probleem is, maar even zo goed kan je ook beargumenteren dat het probleem ligt bij een modernisering van het taalgebruik. Ik ken de exacte inhoud van de septuaginta vertaling niet en mijn oud Grieks is ook niet zo best. Nog veel minder zou ik de oudste teksten kunnen ontcijferen. Vandaar dat ik zeg dat dit iets is waar je voorzichtig mee moet zijn en je naar mijn mening niet zomaar kan concluderen dat de tekst van Genesis 2 conflicteert met die van Genesis 1. Daarom ook vind ik dat *als* je de inhoud van de Bijbel ter discussie wil stellen je beter een ander voorbeeld kan gebruiken dat meer inhoudelijk is dan deze die mogelijk puur taalkundig is. En natuurlijk speelde een flink deel macht mee. Je hebt denk ik genoeg geschiedenis gelezen om te weten wat er gebeurde toen de Bijbel in het Duits beschikbaar kwam. Moord en doodslag is nog een subtiele beschrijving... Maar de algemene consensus was toch dat men het gewone volk niet intelligent genoeg beschouwde om verantwoordelijk met de inhoud van de Bijbel om te gaan. En natuurlijk is die houding overdreven maar als je kijkt wat voor een mafkezen nu 'de waarheid' lopen te verkondigen ga ik toch behoorlijk twijfelen of die arrogante zakken van indertijd niet heel erg gelijk hadden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
""Want als .... zo" betekent "toen""
Ik zie hier eerder een vergelijking met ‘als’. Vanaf de ‘zo’ is daarmee in een andere tijd dan het de voor de komma. Vanaf ‘zo’" Je moet dit in het perspectief van het taalgebruik van enkele eeuwen geleden zien. Toen betekende dergelijk taalgebruik gewoon toen. Nu zouden we er een wat andere betekenis aan koppelen. Dat maakt de zaak er niet duidelijker op. Nogmaals: Ik stel de Bijbel of zijn inhoud niet ter discussie (niet bij dit antwoord in elk geval). Ik geef slechts aan dat er wellicht een andere mogelijkheid is die over het algemeen over het hoofd wordt gezien. Niet meer, niet minder. Mafkezen heb je altijd, of het gros het nu wel of niet kan lezen. Ook toen de Bijbel alleen in het Latijn beschikbaar was, waren er "mafkezen" die er een andere mening op na hielden. En die mafkezen zorgden vaak (al dan niet onbedoeld) ook voor moord en doodslag.
ik ben katholiek opgevoed en als kind vroeg ik me de zelfde vraag.

en ik kwam al vrij snel tot de conclusie dat de bijbel niets meer is dan een handleiding om je leven goed te lijden. althans 2000 jaar geleden. in de moderne tijd heeft het boek vrijwel zijn doel verloren.
het zijn mooie symbolische teksten die de mensheid hebben gevormd maar het word nu toch echt tijd om als mensheid daar afstand van te nemen.

dinosauriers zijn de eerste levende wezens omdat wetenschap dit heeft verklaar door koolstof dateringen. en veel andere bijbelse verklaringen zijn zo al ontkracht.

dat wat de bijbel verteld zijn niets meer dan symbolische teksten. je moet ook bedenken dat het boek 2000 jaar geleden is geschreven en toen der tijd had men een god nodig het leven was slecht men dacht dat de romeinse en griekse goden hen in de steek hadden gelaten en men moest iets hebben om aan vast te houden los daar van konden velen ook niet lezen en er waren meer zo genoemde profeten die ieder een eigen interpretatie van een god hadden bedacht Jezus had veel concurrentie maar won deze race in zijn tijd van bestaan. men wist toen ook nog helemaal niet af van dinosauriers en als men botten vonden dacht men dat het de botten van reuzen waren geweest. de botten verklaren ook veel mythische wezens die uiteraard nooit bestaan hebben maar men dacht dat toen wel.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dinosauriërs waren natuurlijk niet de eerste levende wezens. Ze waren er alleen eerder dan de mens. Maar waarschijnlijk bedoelde je dat ook. Het is ook niet zo dat men 2000 jaar geleden pas in de god van de Bijbel is geloven. Dat is men veel eerder al gaan doen. En ook niet omdat men de Griekse/Romeinse zat was, die waren er toen nog niet eens, in elk geval niet in de bekende vorm.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ja ze waren eerder dan de mens. uiteraard waren bacterien de eerste daarna kwamen de visjes en dergelijke. a fijn. het romeinse rijk begon vanaf de 6e eeuw v.Chr. uit de stadstaat Rome en was op zijn hoogtepunt in de 2e eeuw na Chr. juist omdat het romeinse rijk aftakelde begon men te twijfelen aan de goden. waardoor jezus meer aanhang kreeg.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nogmaals: De (schriftelijke) Bijbel is al veel eerder ontstaan, bijna 3000 jaar geleden. Genesis bijvoorbeeld is ontstaan tussen de 9e en 5e eeuw vC. Deuteronomium is geschreven rond 620 vc. Allemaal al voor de Romeinen, die pas in de 1e eeuw vC. Judea veroverden. Ook voor het eerste millennium vC. geloofde men al in de Bijbelse god en werden de verhalen mondeling overgeleverd. Dat heeft allemaal niets met een aftakeling van de Romeinse goden te maken. Die kwamen later pas kijken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dat zal best maar de bijbel is een samenvatting van verhaaltjes over de wereld van verschillende culturen. dat hij eerder heeft ontstaan zal allemaal wel maar dat is niet de huidige bijbel van daag de dag beste widar.
men volgde toen romeinse goden. en jezus heeft de uiteindelijke bijbel gemaakt zo als hij nu is en volgelingen gemaakt. ik zou toch echt mijn link even bekijken en kijk vooral de filmpjes er bij beste widar.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zucht... Ik heb je link allang bekeken, het voegt niets toe aan je stelling. Lees dit: http://nl.wikipedia.org/wiki/Bijbel_%28christendom%29 Daar wordt gelijk in het begin uitgelegd wanneer de Bijbel zo'n beetje is geschreven Jezus zelf heeft helemaal *niets* aan de Bijbel gewijzigd of toegevoegd. Dat hebben mensen voor en na hem gedaan (minstens 40-50 jaar na z'n dood, maar veelal nog veel langer daarna). Hij is slechts het onderwerp van een deel ervan. In de tijd van Jezus werden de Romeinse goden helemaal niet gevolgd door de joden, alleen door de Romeinen zelf. Die waren nog niet zo lang in Israël, dus veel invloed kunnen hun goden nog niet hebben gehad. Het interesseerde de Romeinen in het algemeen toch niet zoveel of je hun goden diende of niet. Pas bij 't christendom hebben ze op die houding een uitzondering gemaakt.
Dat is inderdaad raar. Het ligt er ook aan of je de Bijbel letterlijk wilt opvatten of niet. Als je het letterlijk wilt opvatten, werden Adam en Eva als laatste geschapen. Daarvoor de dieren en al het zeeleven...waar je dus de Dinosauriërs onder zou kunnen noemen. Toen kwamen pas de mensen. Wie heeft er ooit gezegd dat die zeven dagen 7 maal 24 uur duurden? de volgorde klopt en is op die manier best verenigbaar met de evolutie theorie van Darwin. Je moet niet vergeten dat de Bijbel een paar duizend jaren geleden geschreven is. Het OT is geschreven voor de geboorte van Jezus. Men schreef toen met de informatie die men toen had. Daarbij is de vertaling van het Vaticaan zelf en zijn de dode zeerollen nooit vrijgegeven, want er zijn nog meer boeken die bij de Bijbel horen, maar het verhaal, zoals het nu wordt voorgespiegeld tegenspreken en daarom door het Vaticaan niet vrij worden gegeven. Maar dat is meer van toepassing op het NT dan het OT. Voor zover ik weet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Volgens Genesis 1 ja (daar worden de namen Adam en Eva overigens niet eens genoemd). Volgens Genesis 2 (waarin Adam en Eva wel worden genoemd) schiep God de dieren na de mensen. Het Vaticaan bezit de Dode Zee-rollen niet eens. Israël heeft ze, als die ze niet uitgeleend heeft aan musea. De meeste rollen zijn ook gepubliceerd en zijn zelfs op internet te vinden.
Als jij in de bijbel gelooft en goed leest wat daar staat kom je er al heel snel achter wat (volgens de bijbel) het antwoord is. In Genesis 1 (Zie bron) staat geschreven dat de levende wezens er eerder waren dan de mens. Adam en Eva werden geschapen op de 6e dag, dat is nadat de rest van de aarde voltooid was.

Misschien vraag je, je af hoe het kan dat de dino's er al miljoenen jaren zijn volgens de evolutietheorie. Dat kan heel goed kloppen, want er staat nergens in de bijbel hoe lang Adam en Eva in het paradijs hebben geleefd. Misschien leefden ze er wel miljoenen jaren, het staat in ieder geval niet in de bijbel.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Lees Genesis 2 eens. Daarin schept God de dieren (en dus de dino's) na de mens, omdat deze anders zo alleen is.
Ik ben oprecht verbaasd hoe slecht sommige mensen de Bijbel kennen.
OOK volgens de BIJBEL was de DINO er eerder dan de mens, de mens is de LAATSTE scheppingsdaad van GOD.
Hierin spreken evolutie en Bijbel elkaar niet tegen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ik denk ook niet dat wij een kans hadden in de tijd van de dinosauriërs, deze zouden ons goed uitgeroeid hebben.

Zie je het al voor je, een mens met speer achter een Triceratops van 3 meter hoog en 9 meter lang aanrennen?

nog een kleine p.s., als adam en eva de eersten en enigste waren, zijn wij dan niet allen het product van incest ^^
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De mens heeft zich anders altijd goed weten te weren tegen predatoren. Dino's zouden zeker een flink aantal mensen te grazen hebben genomen, maar van uitroeien zou denk ik geen sprake zijn geweest. Een tricaterops lijkt me wel een uitdaging, maar vergeet niet dat mensen ook achter mammoeten, neushoorns en dergelijke aanrenden EN ze doodden. Wie niet sterk is, moet slim zijn. Je kunt bijvoorbeeld een kuil graven en hem daarin drijven/lokken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
reactie op de vraag of wij dan het product zijn van 'incest': ja, dat kan niet anders als wij allemaal afstammen van Adam en Eva.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Maar we stammen niet allemaal van Adam en Eva af. Er was ook nog Kain en die had ook een of meerdere vrouwen. Vrouwen die geen kinderen van Adam en Eva waren.
de dino's waren er eerst als ik van u was zou ik darwin eens lezen adam en eva is een mythe
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
de dino's waren er eerder. hier zijn ook bewijzen voor gevonden.
van adam en eva overigens niet in de vorm van botten, kiezen, fossielen etc. ze hebben de dino's niet meegemaakt anders stond hier vast wel wat over in de bijbel.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Heb jij dan nog nooit van de Behemoth gehoord? ;)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
nijlpaard, gemuteerd nijlpaard? Het woord Behemoth is in de eerste plaats het meervoud van het woord Behema (beest) en wordt elders in de Tenach / het Oude Testament, waaronder in het boek Job, vertaald als beesten of vee. dat is voor mij nog steeds geen dino hoor :))
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Weet ik allemaal. Maar dat is dus wat je vaak hoort van fundi's. Oh, en leviathan natuurlijk ook. Ook zo'n gevaarlijke dino. ;) (let wel op de smiley deze keer :P)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ja ik let op de smiley, net als hiervoor, daarom deed ik ook een dubbele glimlacht terug, kijk..... :)) de leviathan zal wel een gemuteerde reuzen varaan zijn geweest. als dat een dino moet zijn dan leeft er volgens verhalen ook nu nog 1... ergens in een heel diep water in schotland :) volgende huisdier!!! ofeh.... zijn ze op? :OP
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Oh die in Schotland slepen ze er ook regelmatig bij -.-
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
haha :)) de enige monsters die IK ken heb ik zelf geschapen zijn ook een Dino's (worden ook vééééél te groot!!)
ze behoren tot de
poly-candy-raptor-ondeugdicus (veel-snoep-stelende-ondeugd) en heb deze in de mannelijke variant. de andere is een lepto-micra-carno-precisicus (slank- klein- anti groente- pietje precies) en deze heb ik in de vrouwelijke variant. (je herkent ze eventueel aan een zonnebril.... of 8)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
een dino's?? goed mán! ((dyslecto-saurus))
Als ik zon vraag stelde aan mijn moeder dan zei ze: De bijbel zegt wel dat adam en eva de eersten waren, maar niet de enigen....
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Adam en Eva zijn opgenomen in de Bijbel en er is nooit bewijs gevonden (dmv botten o.i.d.) dat zij hebben bestaan, het bestaan Dinosauriërs daarentegen is wetenschappelijk vastegelegd. Omdat Adam en Eva, volgens o.a. revolutietheorieën dus geen 'historische' figuren zijn, kun je deze vergelijking eigenlijk niet maken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In mijn Qoran ( van de Ahmadiya beweging) , interpreteert men het scheppingsverhaal als volgt :
Ja er waren dieren vóór de mens en er ware zelfs mensachtigen vóór de mens; Op een gegeven moment (ongeveer 6500 jaar gelede) zou God het moment gekozen hebben om de mens...een mens te noemen.
Deze interpretatie kan wel enigszins ingepast worden in de evolutietheorie.
Van Katholieke priesters heb ik in mijn jonge jaren zoveel tegenstrijdigheden gehoord , dat ik niets van de Katholieken begrijp. De paters bij ons vertelden ons dat de hel niet bestond en 's Zondags hoorde ik in de mis dat we ons moesten behoeden voor eeuwig branden in die hel.
Bij ons waren de de geestelijken vrij tolerant ten opzichte van homo's.....tot er een openlijke homo priester in onze stad kwam verkondigen.Dan ineens was het grote hysterie tot in Rome.
De Katholieken slagen er al lang niet meer in om universeel te zijn.
Volgens de Bijbel was Adam de numero uno en daarmee basta.
Dat dit wetenschappelijk niet klopt moest je 250 jaar geleden niet zeggen : want dan was je een ketter.Ook al hebben ze geen gelijk.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Enigszins? Die Koran-interpretatie past er zelfs heel goed in. Ik had 'm nog niet eerder gehoord, mooi.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
wat is geloof toch achterlijk.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
nee ik zeg het fout religie is uit de tijd.
In het verhaal van adam en eva kwam ook een slang voor.....ook een dinosaurier. Maar buiten dat is er volgens mij al wetenschappelijk bewezen dat De mens evolutionair ontstaan is en pas later op 2 benen is gaan staan, en adam en eva zijn dus door hun ouderdom uberhoubt zelf al dinosauriers. Bovendien kunnen we geloof ik pas erg laat schijven, de kans dat de naam adam en eva in de loop van een paar miljoen jaar verbasterd is is dus meer dan reeel.

Dat ik eigenlijk antwoord op deze vraag naar de bekende weg.... Het heeft toch met geloof te maken. Het woord alleen al maakt het dat het niet zeker is.
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Slangen zijn aan hagedissen verwante reptielen, geen dinosauriërs. De enige nog levende dinosauriërs zijn vogels.
In Zijn Woord lezen we niets over dino's. Dat is dus geen bron om deze vraag te beantwoorden. Gelukkig zijn de aanwijzingen in Zijn Creatie overduidelijk: dino's zijn van veel en veel langer gelden dan de eerste mensen of zelfs maar de eerste kleine klauteraapbeestjes.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De dinosauriërs waren er het eerst. Er zijn fossielen gevonden dus men weet aan de hand daarvan dat ze hebben bestaan.
Adam en Eva waren volgens de verhalen de eerste mensen op aarde ,maar toen bestond de pen nog niet om dat te noteren.Dus niemand weet of ze echt hebben bestaan. Waarschijnlijk hebben de eerste mensen ter wereld nooit een naam gehad. En noemen ze de eerste mensen daarom in de bijbel Adam en Eva.
Dus ga er maar vanuit dat de dino s er eerder waren omdat je 100% zekerheid hebt dat die in ieder geval echt hebben bestaan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dinosaurus botten zijn dieper in de grond gevonden dan mensen botten. Maar als je de bijbel gelooft dan geloof je dat Adam en Eva er eerst waren. Maar mensen gaan steeds meer dingen die in de bijbel staan niet geloven door wetenschap. (Leuk weetje:) De kerk noemt die wetenschappers: Duivelse Wetenschappers.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Adam en Eva, die waren de eerste mensen op aarde, en ook de eerste organismen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je motivering ontbreekt (= waar haal je 't vandaan?), maar je bent wel de enige die zegt dat zij zelfs de eerste organismen waren. Dus, waar haal je dat vandaan?
Cryofiel
12 jaar geleden
Een mens kan niet leven zonder veel, heel veel bacteriën. Het menselijk lichaam bevat zelfs meer bacteriecellen dan menselijke cellen. Dus hoe Adam en Eva de eerste organismen konden zijn ontgaat mij.