Kost jezelf laten ontdopen geld?

- En is het waar dat de Kerk geld van je krijgt wanneer je gedoopt bent?
- Kan je jezelf pas laten ontdopen vanaf 18?

(Voor België).

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Religie
6.9K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
In nederland betaalt een kerk voor alle doopleden en belijdenisleden aan een hogere instantie.
Reddie
11 jaar geleden
Waarom zou je jezelf laten ontdopen. Dan geef je aan dat je in de doop gelooft en tegelijkertijd dat je er niet in gelooft. Laat de kerk lekker de kerk.
Het enige dat van belang kan zijn is dat je in de gemeentelijke basisadministratie een eventueel geloof laat schrappen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat is toch mijn eigen keuze? Laat mij toch eens mijn gang gaan.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nee, ik geloof er niet in.
Ik weet dat andere mensen er wél in geloven.
Zo lijkt het alsof ik bij hun hoor, het is natuurlijk hun keuze dat zij daarin geloven en ik geloof dus dan eigenlijk in niets.
Daarom juist, omdat het dan lijkt dat ik bij het christendom hoor, waar ik niet in geloof, wil ik eruit.

Het beste antwoord

Dat kan helemaal niet, ontdoopt worden. Net zo min als geboren worden is gedoopt worden een onomkeerbare gebeurtenis. Daar krijgt de kerk geen geld voor. Wat in Nederland mogelijk is, is je uit laten schrijven uit het kerkelijk register. In België zal een soortgelijk systeem zijn.

Toegevoegd na 8 minuten:
Gaat het om de katholieke kerk? Dan hoef je alleen maar een brief naar het bisdom van de plaats waar je gedoopt bent. Vermeld je naam, je geboortedatum en de plaats waar je als kind ten tijde van je doopsel woonde.
Het kost je dus een vel papier, een envelop, en een postzegel. Hier staat een voorbeeldbrief: http://hulporganisaties.be/pages/Goto/?URL=http://www.h-vv.be/Voorbeeld-kerkuittreding
Amadea
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Vanaf welke leeftijd kan het?
Moet je minstens 18 zijn?
Amadea
11 jaar geleden
Daar kan ik geen informatie over vinden. Wel weet ik hoe het bij de Protestantse Kerk in Nederland geregeld is: zodra je niet meer bij je ouders woont wordt je als zelfstandig lidmaat benaderd. In de meeste gevallen is men dan meestal wel 18 jaar of ouder. Woon je nog bij je ouders thuis, dan zijn zij verantwoordelijk voor jullie kerklidmaatschap.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Oke, dankjewel ;)

Andere antwoorden (5)

http://www.goeievraag.nl/vraag/jezelf-ontdopen.247077

Er wordt niet over geld gesproken, maar het zou me niet verbazen als je administratiekosten moet betalen.

Veel instellingen krijgen subsidie gebaseerd op het aantal leden dat ze hebben. Een beetje slimme kerk telt het aantal gedoopten als 'leden'.

Laat je dus uitschrijven en vraag of je al je gegevens willen vernietigen. Je hebt overigens wettelijk recht op inzage op al jouw gegevens. Vraag daar om.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
In België heeft het aantal leden geen invloed op inkomsten uit subsidie.
http://hulporganisaties.be/artikels/4367/religie-&-geloof/Hoe-kun-je-jezelf-laten-ontdopen-(kerkuittreding).htm
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
In Nederland krijgen kerken geen subsidie, wel allerlei fiscale voordelen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het zou ook raar zijn als een kerk subsidie krijgt want dan geloof ik X en betaal ik via belasting voor geloof Y. Daar is gemeenschapsgeld niet voor bedoeld.
Je kunt jezelf niet laten 'ontdopen'. De Doop is een sacrament dat je ooit ontvangen hebt en dat blijft dus zo.

Wel kun je aangeven dat je op geen enkel vlak administratief betrokken wil worden bij de Katholieke kerk. Een consequentie kan bijvoorbeeld zijn dat je niet meer vanuit de kerk begraven kunt worden, ook al zouden nabestaanden daar wel prijs op stellen. Het is erg jammer als je zo'n besluit zou nemen.

In Nederland betalen de parochies zelf de priesters en kerkgebouwen. In België doet de overheid dat uit een historische reden maar dat bedrag is onafhankelijk van het aantal gelovigen.
Computoon
11 jaar geleden
de doop heeft eeuwigheidswaarde en de ontvangenis daarvan is niet mogelijk te ontdoen of uit te wissen oid
deze gedane zaak is niet meer ongeldig te maken
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
KennisDelen
11 jaar geleden
En als je van mening wilt veranderen (iets wat we van tijd tot tijd allemaal wel willen, toch?)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je hebt helemaal gelijk iedereen verandert wel eens van mening dat weet ik ook wel maar je moet de doop zien als een geestelijke zaak waar voor je eens kiest of je ouders hebben voor jou dat gekozen m en een bekend spreekwoord zegt ''gedane zaken nemen geen keer '' zo ook hiermede is dat het geval , dat wil niet zeggen dat je als zal gaan leven die gedoopt is , er zijn miljoenen mensen gedoopt maar doen er verder niets mee , maar mochten ze ooit tot een of ander geloof toetreden dan is de doop voor altijd geldig , maar als je een andere mening hebt over de doop moet dat zeker gerespecteerd worden
losstaande van de administratieve tips.

De water doop is een officiële erkenning naar God, jezus en de heilige geest dat je je oude leven wilt begraven en wilt herrijzen in de naam van de 3 en hun leer op je wilt nemen.

Maar indien deze doop is ondergaan met verkeerde voorkennis, of verkeerde intenties, of kortom niet uit vrije wil.

Dan is de doop voor God altijd ongeldig geweest en dus nooit geaccepteerd.

Want de doop accepteert God alleen als de persoon in zijn hart hiernaar verlangt en dit uit liefde en vrije wil wilt en laat doen.

Gr Gaelwyn
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je kunt jezelf niet laten ontdopen. Iets wat gebeurd is, is gebeurd.

Wat je wel kunt doen, is je lidmaatschap van de kerk opzeggen, of je uit laten schrijven. In mijn protestantse kerk kost dat geen geld, ik weet niet hoe dat ik andere kerken geregeld is.