Kost jezelf laten ontdopen geld?

- En is het waar dat de Kerk geld van je krijgt wanneer je gedoopt bent?
- Kan je jezelf pas laten ontdopen vanaf 18?

(Voor België).

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Dat kan helemaal niet, ontdoopt worden. Net zo min als geboren worden is gedoopt worden een onomkeerbare gebeurtenis. Daar krijgt de kerk geen geld voor. Wat in Nederland mogelijk is, is je uit laten schrijven uit het kerkelijk register. In België zal een soortgelijk systeem zijn. Toegevoegd na 8 minuten: Gaat het om de katholieke kerk? Dan hoef je alleen maar een brief naar het bisdom van de plaats waar je gedoopt bent. Vermeld je naam, je geboortedatum en de plaats waar je als kind ten tijde van je doopsel woonde. Het kost je dus een vel papier, een envelop, en een postzegel. Hier staat een voorbeeldbrief: http://hulporganisaties.be/pages/Goto/?URL=http://www.h-vv.be/Voorbeeld-kerkuittreding

http://www.goeievraag.nl/vraag/jezelf-ontdopen.247077 Er wordt niet over geld gesproken, maar het zou me niet verbazen als je administratiekosten moet betalen. Veel instellingen krijgen subsidie gebaseerd op het aantal leden dat ze hebben. Een beetje slimme kerk telt het aantal gedoopten als 'leden'. Laat je dus uitschrijven en vraag of je al je gegevens willen vernietigen. Je hebt overigens wettelijk recht op inzage op al jouw gegevens. Vraag daar om.

Je kunt jezelf niet laten 'ontdopen'. De Doop is een sacrament dat je ooit ontvangen hebt en dat blijft dus zo. Wel kun je aangeven dat je op geen enkel vlak administratief betrokken wil worden bij de Katholieke kerk. Een consequentie kan bijvoorbeeld zijn dat je niet meer vanuit de kerk begraven kunt worden, ook al zouden nabestaanden daar wel prijs op stellen. Het is erg jammer als je zo'n besluit zou nemen. In Nederland betalen de parochies zelf de priesters en kerkgebouwen. In België doet de overheid dat uit een historische reden maar dat bedrag is onafhankelijk van het aantal gelovigen.

de doop heeft eeuwigheidswaarde en de ontvangenis daarvan is niet mogelijk te ontdoen of uit te wissen oid deze gedane zaak is niet meer ongeldig te maken

losstaande van de administratieve tips. De water doop is een officiële erkenning naar God, jezus en de heilige geest dat je je oude leven wilt begraven en wilt herrijzen in de naam van de 3 en hun leer op je wilt nemen. Maar indien deze doop is ondergaan met verkeerde voorkennis, of verkeerde intenties, of kortom niet uit vrije wil. Dan is de doop voor God altijd ongeldig geweest en dus nooit geaccepteerd. Want de doop accepteert God alleen als de persoon in zijn hart hiernaar verlangt en dit uit liefde en vrije wil wilt en laat doen. Gr Gaelwyn

Je kunt jezelf niet laten ontdopen. Iets wat gebeurd is, is gebeurd. Wat je wel kunt doen, is je lidmaatschap van de kerk opzeggen, of je uit laten schrijven. In mijn protestantse kerk kost dat geen geld, ik weet niet hoe dat ik andere kerken geregeld is.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord op die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100