Wordt een avondmaal weleens niet gevierd als er bijvoorbeeld een jong iemand van de gemeente is overleden een dag van te voren?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Religie

Het beste antwoord

Heel onwaarschijnlijk dat het avondmaal niet wordt toegepast, het zijn de kerkelijke gang van zaken. Natuurlijk wordt c.q daar meer aandacht aanbesteedt, hoe dichter het in de gemeente van de kerk aangaat. Het kan wel dat het schema van de kerk veranderd, het kan zelfs zeer uitlopen. Maar dat is op zondag vaak het geval, waar het vrijwel altijd met een schema werkt.

Op een andere dag kan de kerkraad besluiten zijn deuren open te doen, voor een bijeenkomst, dit doen ze voor de nabestaanden in overleg, en hun vrienden/kennissen, leden etc. , ter nagedachtenis van een overledene is het avondmaal niet zo gebruikelijk, misschien een openings- en slotgebed, lofliederen, kaarsen ontsteken is wel weer wat gebruikelijk.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
bedankt..

Andere antwoorden (2)

Ja kan heel goed, alhowel de meeste mensen gewoon aan tafel gaan (elke avond) zonder festiviteiten. Maar uit respect voor de overledene een goed gebaar!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik bedoel een kerkelijk avondmaal
Het laatste avondmaal wordt niet gevierd, met het laatste avondmaal wordt de dood van Christus herdacht.

Met het laatste avondmaal wordt herdacht dat Christus zijn leven gaf voor de vergeving van de zonden.

Indien men het laatste avondmaal uit de dienst weg laat vervalt de gehele herdenking en is het geen dienst meer.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Is het in die kerk werkelijk zo dat alleen de dood wordt herdacht en niet zijn zelfgave aan de mensen en Zijn Vader? Hoe heet die kerk?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Sorry theo ik heb je antwoord niet goed gelezen
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Huh? Is dit een antwoord op de vraag?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Beste Jan Last Als je goed leest vind je het gehele antwoord, een dienst zonder avondmaal kan niet bestaan, het si dan geen dienst meer.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
sorry maar het heilig avondmaal is wel een viering want dat jezus is gestorven was goed voor ons, omdat wij daardoor in de hemel kunnen komen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wat waren Jezus zijn woorden toen hij het brood brak? Was dat niet: "Doe dit om mij te herdenken" Een herdenking is naar mijn mening geen viering.