Hebben katholieke mensen een andere bijbel dan de hervormden of gereformeerden?

Ik Bedoel staat er iets in over Maria of andere heiligenverering?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Religie
15.4K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ga je op bijbel studie
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wil je mee?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
nee ik pas
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dan ga ik ook maar niet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
is een eind reizen iedere keer als we samen op bijbel studie gaan
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ergens halverwege Nederland dan maar.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
nijmegen arnhem
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ik mag niet binnen als beer zijnde in je blokhut
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Honden zijn niet toegestaan, knuffelberen wel.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
gelukkig
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
die link werkte niet die je gestuurd had
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
er ontbrak een /
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zal het nooit meer doen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
leuke hond julie buren
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mafkees.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Tot morgen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Adieje Wah
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Gereformeerden, protestanten, gereformeerden etc. Vallen ook onder de katholieken. Ik neem aan dat je rooms-katholieken bedoeld?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Gereformeerden vallen niet onder de katholieken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
[bewerken]Protestantse duiding Protestantse Kerken maken ook deel uit van het katholicisme omdat ze de Apostolische Geloofsbelijdenis en de Geloofsbelijdenis van Nicea belijden. De meeste Protestantse Kerken begrijpen onder de katholieke (algemene) christelijke Kerk zowel henzelf als de kerken die hierboven rooms-katholiek of orthodox genoemd worden. Meestal wordt echter het woord katholiek hier niet voor gebruikt, maar gebruikt men om verwarring met bovenstaande betekenissen te voorkomen de gelijkwaardige term "algemeen christelijke kerk", of "de kerk van alle plaatsen en alle tijden". In het dagelijkse taalgebruik heeft het woord katholiek dan ook de gebruikelijke betekenis van rooms-katholiek. Van Wikipedia, zo heb ik het geleerd..
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het woord katholiek heeft meerdere betekenissen, dat klopt. Maar als je in Nederland Katholiek zegt bedoel je de Room-Katholieke Kerk. Die heeft weinig te maken met protestantisme.

Het beste antwoord

In de Rooms Katholieke Bijbel zijn een aantal boeken opgenomen die voor zover ik weet bij de Reformatie zijn gesneuveld toen de Protestantse Bijbel werd samengesteld. Ik kan niet beoordelen of het wegvallen van die boeken terecht is of niet. Als je bv een Willibrord-vertaling pakt (RK) en bv de Statenbijbel haal je de extra boeken er zo uit, o.a. de Makkabeeën. Ik denk niet dat we er slechter van worden als we die boeken ook lezen.
Verschillen tussen de Bijbels zitten verder vooral in de vertalingen en de uitgangspunten daarbij. Persoonlijk ben ik erg gecharmeerd van de Statenvertaling en de Peter Canisius (RK), de Nieuwe Bijbelvertaling spreekt me niet aan. In de Statenvertaling merk je namelijk erg goed dat OT en NT goed op elkaar aansluiten, zodat je inderdaad de link tussen OT en NT kunt leggen (het NT wordt in het OT voorafschaduwd en het OT wordt in het NT vervuld. Vrij vertaald zou je moeilijk te begrijpen zaken met de Bijbel in de hand zelf moeten kunnen uitleggen (natuurlijk met gebed om inzicht en steun bij het begrijpen)).
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Maar staat er nu ook iets in van die heiligen verering?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
hoe bedoel je
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Staat in hun bijbel dat ze b.v. Maria moeten aanbidden of een andere heilige?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
maria is de rk kerk een persoon die men aanbid
zo moeten de vrouwen als ze trouwen naar het maria altaar
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Is nog geen antwoord op mijn vraag.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
http://www.online-bijbel.nl/
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wees gegroet, Maria, vol van genade,
de Heer is met U,
gij zijt de gezegende onder de vrouwen,
en gezegend is Jezus, de Vrucht van uw schoot.
Heilige Maria, Moeder van God,
bid voor ons, zondaars,
nu en in het uur van onze dood. Amen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Maria verering mag je niet verwarren met Maria verering aldus Wikepedia.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Sorry de eerste moet Maria aanbidding zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
yep
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Beide, zowel de verering als de aanbidding zijn er inderdaad bij verzonnen. Het gebed hierboven staat ook niet letterlijk in de Bijbel, maar is samengesteld op basis van datgene wat Anna zou hebben gezegd tegen Maria en dan gegoten in de vorm van een gebed. Heiligenverering is helemaal uit de lucht gegrepen. Deze dingen zijn er dan ook in de kerktraditie bijgekomen en niet in de Bijbel.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zal er eens wat meer in lezen, dankjewel.

Andere antwoorden (5)

Ja dat hebben ze... De Statenbijbel is van een genootschap (lees kerk) en ga zo maar door, het zijn allemaal andere interpretaties van de bijbel...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De statenbijbel is niet van een kerkgenootschap.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Jij verandert ook elke 10 minuten van avatar, Xinix!
Nee,dat over Maria & al die andere heiligen is iets wat ze er zelf in de loop van de eeuwen bij gefantaseerd hebben!
Katholieken hebben ook heel weinig met het oude testament.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik neem aan dat je rooms-katholieken bedoeld? Want onder katholieken vallen ook de protestanten. En ze hebben echt niets minder met het ot i guess.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Franz, protestanten vallen niet onder de katholieken, dat is zoiets als zeggen dat het CDA een onderafdeling is van de PVDA.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Katholiek betekent: algemeen, dus protestanten zijn ook katholiek. Maar de Rooms-Katholieken houden zich aan wat Rome zegt. Zo heb je ook de OUd-Katholieken en de Grieks-Katholieken. Zie de geloofsbelijdenis. In de protestante versie wordt gezegd: Algemene Christelijke Kerk, en in de RK Kerk: katholieke kerk, maar verder is die hetzelfde. (Nicea).
Het is dezelfde bijbel (in tekst), behalve dat hervormden en gereformeerden bepaalde titels hebben weggelaten zoals Sint, de katholieken zeggen Sint Matheus, Sint Lucas enz. Daarnaast hebben de hv en ger. Mariaverering ook uit de bijbel gelaten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De RK heeft de deuterocanieke boeken (zie nieuwe bijbel vertaling). Dit zijn boeken uit intertestimentaire periode, d.w.z. de periode na de ballingschap en voor de 1e eeuw voor Christus.

Als vanzelfsprekend staat hier niets in over Mariaverering.

De Bijbel spreekt wel over Maria als een bijzondere vrouw, en over de heiligen dat ze als voorbeeld dienen.
Sommige in de RK kerk schieten hierin echter door.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In de Bijbel zoals die in RK kring wordt gehanteerd, zijn een paar boeken meer opgenomen, zoals Makkabeeen, en Judith en Tobias.
Dit zijn boeken, die volgens het huidige literatuuronderzoek van later datum zijn.
Ik heb ze niet gelezen, maar het zijn vast ook mooie verhalen.
De Willibrordvertaling is soms iets anders dan de Statenvertaling en de latere nieuwere vertalingen.
In de Bijbel zelf staat niets over heiligen en ook niets over Mariaverering. Dat komt allemaal uit de overlevering.

Oorspronkelijk betekent het woord heilig: afgezonderd van al het andere, dus een speciale plaats innemend.
Op den duur heeft het woord een magische klank gekregen.
In protestante kring, waar ikzelf vandaan kom, is ons geleerd met een nuchtere blik de Bijbel zelf te lezen.
Er wordt ook veel onderzoek gedaan naar achtergrond en leeftijd van de Bijbelboeken om ze in de tijd te zetten waarin ze zijn geschreven.
Al zijn er ook nog steeds protestante stromingen die de bijbel in de Statenvertaling geheel letterlijk nemen. Ook weer een vorm van magisch denken.
Uiteindelijk is het allemaal mensenwerk, allemaal getuigenissen van ervaringen met God, in gewone mensentaal. Prachtig om te lezen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mooie uitleg, dankjewel.