Waar in het oude testament staat dat de duivel je laat wankelen?

Wankelen of iets dergelijks maar vermoedelijk in fysiek opzicht, dus niet in geloof. Het gaat dus niet om en verwijzing naar of in het nieuwe testament.

12 maanden geleden
in: Religie
1.7K
SimonV
12 maanden geleden
Waarom zou ergens in het OT staan dat de duivel je in fysiek opzicht laat wankelen? Heb je een bron?
TurfGraver
12 maanden geleden
Mischien wel ergens anders in een fantasie boek.

Antwoorden (2)

Bij de vraag moest ik gelijk denken aan een psalmtekst. Psalm 121 vers 3: "Hij zal uw voet niet laten wankelen; uw Bewaarder zal niet sluimeren". Maar dat gaat niet over een/de duivel. Die komt in het Oude Testament überhaupt niet voor. Er is alleen sprake van Satan. Maar die veroorzaakt in het OT geen wankelen. Het antwoord op de vraag is: derhalve: Nergens.
Amadea
12 maanden geleden
erotisi
12 maanden geleden
Het kan ook een ander woord dan wankelen zijn en dan met satan misschien.
Amadea
12 maanden geleden
Hooguit gaat het om je voet aan een steen stoten. Dat staat in Psalm 91 vers 12b. Wanneer Jezus in de woestijn wordt verleidt (in het Nieuwe Testament, Matteüs 4 en Lucas 4) dan misbruikt de duivel daarbij die psalmtekst.
Amadea
12 maanden geleden
verleid zonder t
Antwoord:
laten wankelen betekent je proberen van jegeloof af te brengen.
Dat is wat de duivel of satan ( tegenstrever) graag wil bereiken.
in het oude testament staat de eerste daad die de duivel deed om de mens aan het wankelen te brengen in Genesis 3 vers 1
De duivel spreekt hier via een slang om Eva te verleiden om van de verboden vrucht
te eten en verderop lees je dat dat hem dus ook gelukt is.
Eva werdt dus aan het wankelen gebracht
12 maanden geleden
Cryofiel
12 maanden geleden
Dus een christen die over zijn geloof praat met een niet-christen is volgens u een duivel...?
LeonardN
12 maanden geleden
@Cryofiel
Volgens mij gebruik je een drogreden.
Als twee entiteiten dezelfde wens hebben, zijn ze niet per se dezelfde entiteit, noch wordt de een per se aangestuurd door de ander.
Cryofiel
12 maanden geleden
Het antwoord beweert dat een duivel iemand van zijn geloof probeert af te brengen.

Een christen die een andersdenkende van zijn geloof probeert af te brengen, is dus een duivel.
TurfGraver
12 maanden geleden
Zal wel iets met "ware geloof" zijn Cryofiel.
Welke dat dan ook moge zijn.
LeonardN
12 maanden geleden
@Cryofiel
Nee. Dat staat er niet.
Er staat DE duivel wil X. (Waarom zeg je "een" duivel terwijl de vrager het heeft over DE duivel?)
Als een christen dan ook X wil is niet gezegd dat deze dan DE duivel is. Zelfde (niet kloppende) logica zou zijn:
1.God wil dat alle mensen gelukkig zijn.
2.TurfGraver wil dat alle mensen gelukkig zijn.
Daarvoor God=TurfGraver.
De premissen kloppen (zeggen we even), maar de conclusie is niet volgend. Enige wat je kan zeggen is dat een christen die een moslim probeert te overtuigen dat de islam niet klopt eenzelfde doel nastreeft als de duivel.
Cryofiel
12 maanden geleden
Ok, je hebt een punt. Ik zei dat een christen die een moslim probeert te overtuigen dat de islam niet klopt de duivel is. Dat is namelijk mijn interpretatie van wat antwoordgever schrijft.

Feitelijk zegt antwoordgever inderdaad slechts dat een christen die een moslim probeert te overtuigen dat de islam niet klopt, zich op dit punt gedraagt als de duivel.