Is er in de bijbel ergens sprake van een beschermengel of engelbewaarder?

Ik heb zo'n gevoel dat ik er een heb maar misschien is dat slechts verbeelding. Ik vraag me af of de bijbel er gewag van maakt.

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

De Bijbel bevat inderdaad passages waar sprake is van de aanwezigheid van beschermengelen en engelbewaarders. Deze dienende geesten scharen zich rond degene wiens hart volkomen uitgaat naar de Allerhoogste, zoals je kunt lezen in 2 Kronieken 16: “Want des Heren ogen gaan over de gehele aarde, om krachtig bij te staan hen, wier hart volkomen naar Hem uitgaat.” Niet het bedrieglijke gevoel, noch de verbeelding dat op fantasie en illusie berust doet een beschermengel naar iemand komen maar zijn geloof en zijn vertrouwen in de Allerhoogste laat Hem zijn engelen sturen om hem te bewaren.

Ja. In Handelingen 12 vers 15 staat: ‘Je bent niet goed wijs,’ zeiden ze tegen haar [het dienstmeisje Rhode], maar ze bleef volhouden dat het echt zo was [dat Petrus voor de poort stond]. ‘Dan is het zijn beschermengel,’ zeiden ze ten slotte. Toegevoegd na 12 minuten: Deze tekst weerspiegelt het geloof van de discipelen dat de Heer aan ieder persoon een eigen engel heeft toegewezen.

Beroemd is de passage uit psalm 91 vers 11 en 12: Want Hij zal Zijn engelen van u bevelen, dat zij u bewaren in al uw wegen. Zij zullen u op de handen dragen, opdat gij uw voet aan geen steen stoot. Ook in psalm 34 vers 8 is sprake van bescherming door wat je zeker beschermengelen kunt noemen: De Engel des HEEREN legert Zich rondom degenen, die Hem vrezen. Je geloof in beschermengelen is op grond van de bijbel dus terecht.