Is er in de bijbel ergens sprake van een beschermengel of engelbewaarder?

Ik heb zo'n gevoel dat ik er een heb maar misschien is dat slechts verbeelding. Ik vraag me af of de bijbel er gewag van maakt.

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Religie
3.7K
Ritsuka
8 jaar geleden
Als jij dit gelooft en je er beter bij voelt, dan is er toch geen probleem?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ik heb geen probleem. Ik ben alleen benieuwd of de bijbel er iets over zegt.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Realiseer je wel dat ze weinig doen. Ik heb ze nog nooit zien optreden tegen terminale ziektes, dodelijke ongelukken, bij zelfmoordaanslagen ter bescherming van de ongelukkige slachtoffers, natuurrampen en welke ellende je nog meer kunt bedenken.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@zondag Of de bijbel er iets over zegt, zegt in deze nog niets. -De bijbel zegt er iets over, jij hebt er een
-De bijbel zegt er iets over, jij hebt er geen
-De bijbel zegt er niets over, jij hebt er een
-De bijbel zegt er niets over, jij hebt er geen
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@Mr Tomaat Ik weet niet wat je bedoelt. Ik zeg nergens dat het ook maar iets zegt als de bijbel gewag van beschermengelen maakt. Dat hele boek kan wel een sprookjesboek zijn.dus ook al staat er iets over in de bijbel dan kan het nog steeds fantasie zijn. Ik heb daar geen mening over. Nogmaals: ik was alleen benieuwd.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Als je het tegen mij hebt Aimee, ik ben 71 jaar en heb in mijn leven de bijbel verscheidene keren van kaft tot kaft doorgenomen maar je denkt toch zeker niet dat ik me woordelijk alles herinner, of wel soms? Dat is dan niet zo snugger van jou. Of bedoelde je deze opmerking in het algemeen?
Amadea
8 jaar geleden
Op http://www.jongerenbijbel.nl/zoeken/ kan je op woorden teksten in de bijbel terugzoeken. Ondanks de naam van die site kan je ook als medioor of senioor daar zomaar gebruik van maken.

Het beste antwoord

De Bijbel bevat inderdaad passages waar sprake is van de aanwezigheid van beschermengelen en engelbewaarders. Deze dienende geesten scharen zich rond degene wiens hart volkomen uitgaat naar de Allerhoogste, zoals je kunt lezen in 2 Kronieken 16: “Want des Heren ogen gaan over de gehele aarde, om krachtig bij te staan hen, wier hart volkomen naar Hem uitgaat.”
Niet het bedrieglijke gevoel, noch de verbeelding dat op fantasie en illusie berust doet een beschermengel naar iemand komen maar zijn geloof en zijn vertrouwen in de Allerhoogste laat Hem zijn engelen sturen om hem te bewaren.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Ja. In Handelingen 12 vers 15 staat: ‘Je bent niet goed wijs,’ zeiden ze tegen haar [het dienstmeisje Rhode], maar ze bleef volhouden dat het echt zo was [dat Petrus voor de poort stond]. ‘Dan is het zijn beschermengel,’ zeiden ze ten slotte.

Toegevoegd na 12 minuten:
Deze tekst weerspiegelt het geloof van de discipelen dat de Heer aan ieder persoon een eigen engel heeft toegewezen.
Amadea
8 jaar geleden
fisbel
8 jaar geleden
Beschermengelen komen ook voor in het boek Daniel (Oude Testament): Toen de vrienden van Daniël in de hete oven waren, was er een engel bij hen, die hen beschermde en hen in leven hield (Daniël 3:25) en ook was er een engel bij Daniël aanwezig in de leeuwenkuil, die de muil van de leeuwen gesloten hield (Daniël 6:23).
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Is er een manier [site met trefwoorden] om zoiets op te vragen? Welke andere manier zou er zijn behalve de hele bijbel gelezen te hebben??
Amadea
8 jaar geleden
Met een concordantie. Die staan tegenwoordig ook op internet. Eerst gebruikte ik altijd die van Biblija, maar sinds het NBG die heeft overgenomen kost het 25 euro per jaar om daar gebruik van te maken. Daarom gebruik ik tegenwoordig de jongerenbijbel, waar je eveneens op woorden kunt zoeken: http://www.jongerenbijbel.nl/zoeken/
Beroemd is de passage uit psalm 91 vers 11 en 12: Want Hij zal Zijn engelen van u bevelen, dat zij u bewaren in al uw wegen. Zij zullen u op de handen dragen, opdat gij uw voet aan geen steen stoot. Ook in psalm 34 vers 8 is sprake van bescherming door wat je zeker beschermengelen kunt noemen: De Engel des HEEREN legert Zich rondom degenen, die Hem vrezen. Je geloof in beschermengelen is op grond van de bijbel dus terecht.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Goed antwoord Maarten (+)