Wat gebeurt er met de zielen die voor christus zijn gestorven,en dus niet gedoopt zijn?

Toegevoegd na 1 dag:
Ik bedoel hiermee de zielen die in onwetenheid waren,en nooit van god hadden gehoord.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Religie
2.3K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dit is een hele subjectieve vraag. Wil je een echt antwoord, of wil je alleen een antwoord van die mensen die hetzelfde geloof hebben als jij?
En wat is dat geloof dan? En wat gebeurt er dan met die zogenaamde zielen die wel gedoopt zijn? Zelfs in de christelijke leer is men het niet eens: http://www.watchman-nee.nl/doop.htm
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
momopoyolo, mss oordeel je te vlug ?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ook alle zielen die in ontwetendheid zijn gestorven komen tot de Heer!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Romeinen 14:10-12 vertelt ons zeer duidelijk dat we “allen voor Gods rechterstoel komen te staan” en dat “ieder van ons zich dus tegenover God zal moeten verantwoorden”. 1 – Dat Jezus Christus de rechter zal zijn. Jezus weet dat zulke mensen niet van God hebben gehoord.
Hij zal een Rechtvaardige Rechter zal zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik vrees toch dat veel -zogenaamd- gelovigen in grote problemen komen als ze ooit verantwoording moeten afleggen. (Al schijnt het veel uit te maken als je oprecht berouw hebt, bijna ongeacht van wat je in je leven uitgevroten hebt.)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
het staat iedereen vrij te geloven wat die wil maar ik geloof dat de vraagsteller heel blij gaat zijn met mijn + bijdrage op deze vraag ;-) Fijn weekend allemaal!

Het beste antwoord

Volgens de bijbel komen zij allen voor de troon van God en zullen geoordeeld worden naar hun daden.

18 En de volken waren toornig geworden, en Uw toorn is gekomen, en de tijd der doden, om geoordeeld te worden, en om het loon te geven Uw dienstknechten, den profeten, en den heiligen, en dengenen, die Uw Naam vrezen, den kleinen en den groten; en om te verderven degenen, die de aarde verdierven.

12 En ik zag de doden, klein en groot,29 staande voor God;30 en de boeken werden31 geopend; en een ander boek werd geopend, dat des levens is;32 en de doden werden geoordeeld uit hetgeen in de boeken geschreven was, naar hun werken.33

kijk ook naar de verwijzingen:

http://www.statenvertaling.net/kanttekeningen/Op20.htm

Toegevoegd na 17 uur:
http://www.gotquestions.org/nederlands/grote-wite-troon.html
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dit geldt dus alleen voor een bepaalde christelijke stroming, waarvan de leden dat allemaal geloven......
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
‘Wie gelooft en zich laat dopen, zal behouden worden, maar wie niet gelooft, zal veroordeeld worden’ Marc. 16:16.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De zielen die VOOR christus zijn gestorven... . is de vraag. Er zijn meerdere christelijke stromingen die geloven dat IEDER
eens voor de troon van God zal verschijnen om geoordeeld te worden overeenkomstig hun werken. Je kan altijd even de verwijzingen (punt 31 tot 33 ) nakijken. http://www.statenvertaling.net/kanttekeningen/Op20.htm
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@amadeus ,dit gaat over de heiligen van de grote verdrukking.dat is wat anders .dat gaat over de gelovige in de verdrukking met het zegel Gods.ze zullen sterven door de hand van de grote onderdrukker en zullen dienen naast de heer en regeren over het duizendjarig koninkrijk!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@ channeke; ik denk dat jij het juist verkeerd begrijpt en dat amadeus het wel goed begrijpt. het gaat over de mensen die geboren en gestorven zijn voor de komst van Christus en dus niet gedoopt zijn (toch? vraagsteller?). over de vervulling van he bijbelboek Openbaringen bestaan idd veel verschillende denkwijzen onder christenen.
vooral de meer evangelischen geloven bijv. in de opname, gevolgd door de tijd van de grote verdrukking.
persoonlijk geloof ik daar niet in.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@channeke, ik sluit jou zienswijze niet uit, ik geef alleen even mijn standpunt hierover.
Fijn dat we elkaars standpunten kunnen vergelijken. Zoals gonzo aanhaalt zijn er verschillende denkwijzen over openbaringen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
openbaring 20:12 Hoe je het oordeel voor de “Grote Witte Troon” ook bekijkt, het is belangrijk om nooit uit het oog te verliezen wat de drie belangrijkste feiten zijn over het komende oordeel of de komende oordelen. 1 – Dat Jezus Christus de rechter zal zijn. 2 – dat alle ongelovigen door Christus veroordeeld zullen worden en dat zij bestraft zullen worden op basis van wat zij gedaan hebben. De Bijbel stelt zeer duidelijk dat de ongelovige hardleers is en niet tot inkeer wil komen en dat hierdoor de straf “op de dag dat hij zijn rechtvaardig vonnis uitspreekt en uitvoert alleen maar zwaarder wordt” (Romeinen 2:5), en dat God “ieder mens naar zijn daden” beoordeelt (Romeinen 2:6). 3 – dat gelovigen eveneens door Christus zullen worden beoordeeld, maar omdat de rechtschapenheid van Christus aan hen is toegeschreven en hun namen in het “boek van het leven” zijn geschreven zullen zij naar hun daden beloond worden. Romeinen 14:10-12 vertelt ons zeer duidelijk dat we “allen voor Gods rechterstoel komen te staan” en dat “ieder van ons zich dus tegenover God zal moeten verantwoorden”. BRON: http://www.gotquestions.org/nederlands/grote-wite-troon.html
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
duidelijk uitgelegd amadeus!

Andere antwoorden (12)

Die gaan net als ieder ander naar de hemel. Als degene nog meer te leren heeft of wenst gaat hij nog een keer terug voor de volgende levens les. Als zijnde gelovig, niet gelovig, zwerver, rijk man, of wat dan ook. Tot hij alles geleerd heeft wat een volmaakte ziel moet weten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
TS vroeg ook niet vanuit welke optiek. Patcat heeft het over reincarnatie.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dit is net zo'n goed antwoord als ieder ander. Zielen, christus, dopen >>> allemaal per definitie subjectief.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Juist, precies hetzelfde als met wie dan ook gebeurt na de dood.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Vanuit welk geloof geef je dit antwoord? Het komt in ieder geval niet overeen met wat in de Bijbel staat. Teruggaan voor een volgend leven (reïncarnatie) is geen Bijbelse gedachte.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dit antwoord is niet terug te vinden in de bijbel en dus zelf ingekleurd met andere standpunten uit andere religies Het is de mens beschoren een keer te leven en daarna tot stof weder te keren.
Ik ga er van uit, omdat je refereert naar Christus, dat de bijbel je uitgangspunt is.
Ik heb hier zelf ook een poos nagedacht. Er staat namelijk in Marcus 16:16
'Wie gelooft en gedoopt is zal worden gered, maar wie niet gelooft zal worden veroordeeld.'
Opvallend aan dit vers vind ik dat er in het deel voor de komma wordt gesproken over wie gelooft en gedoopt is zal worden gered en vervolgens wordt er gezegd wie niet gelooft zal worden veroordeeld.
Ik zie zelf, en hier zijn de mening binnen het christendom over verdeeld, is dat je laten dopen een bewuste "gevolg" is van je geloof. Ook hier wordt in de bijbel een aantal keer naar gerefereerd.

Om antwoord te geven op je vraag, ik denk ( geloof ) dat iemand die sterft en GELOOFT dat Jezus Christus zijn/haar verlosser is behouden zal zijn. Dit geloof ik op basis van de bijbel:
Johannes 14:6
Jezus zei: ‘Ik ben de weg, de waarheid en het leven. Niemand kan bij de Vader komen dan door mij.

Johannes 3:36
Wie in de Zoon gelooft heeft eeuwig leven, wie de Zoon niet wil gehoorzamen zal dat leven niet kennen; integendeel, Gods toorn blijft op hem rusten.’

Johannes 3:18
Over wie in hem gelooft wordt geen oordeel uitgesproken, maar wie niet in hem gelooft is al veroordeeld, omdat hij niet wilde geloven in de naam van Gods enige Zoon.

Johannes 6:47
Waarachtig, ik verzeker u: wie gelooft,
heeft eeuwig leven.

Zo zijn er nog wel een aantal bijbelverzen te noemen die ongeveer hetzelfde zeggen.

Ik hoop zo een beetje antwoord te hebben gegeven op je vraag. Nogmaals; dit is hoe ik het zie, en zoals ik het geloof.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik ben christen ,dus ja, ik geloof in god,en ja ik denk dat God liefde is,en ja god ontvangt iedereen,dus ook ongedoopt.
Natuurlijk als je geloofd word je meestal gedoopt maar zou
dit om welke oorzaak niet gebeuren denk niet dat het uitmaakt.
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
God is liefde? Het Oude testament wel eens gelezen? Daarin geeft de lieve God opdracht om kindertjes ( ja ook baby's) te vermoorden. uit liefde?
Die zijn allen even welkom.
Een vader zal zijn kind nooit afwijzen. Hij zal wel pijn voelen om de fouten die het kind maakt, en het kind daarop wijzen, maar het is en blijft zijn kind.
Met onze hemelse vader is het net zo, wij zijn zijn kinderen, en horen erbij.

Toegevoegd na 1 dag:
Niemand hoeft onwetend te zijn, we hebben allemaal een ingeboren gevoel voor een schepper.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
die gaan naar het voorgeborchte
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
welnee
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
welja
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik lees dat het voorgeborchte in 2007 door het vaticaan is opgeheven
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
wat je ook kunt lezen is de volgende passage: De formulering "afgeschaft" is in deze context niet correct, aangezien de voorgeborchte-leer nooit "ingevoerd" of formeel tot kerkleer verklaard was in de kerkgeschiedenis. Nr. 43 van de verklaring van de Commissie bevestigt uitdrukkelijk dat het voorgeborchte een mogelijke verklaring van dit moeilijke theologische punt blijft en als zodanig dus niet verboden, laat staan "afgeschaft", is. anyway, wel grappig hoe hier plusjes en minnetjes worden gegeven voor geloofsuitleg. Het is de bron van veel oorlogen geweest om daar een waardeoordeel aan toe te kennen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
het voorgeborchte is eerst verzonnen door Rome, en daarna weer van de hand gedaan. Het heeft geen enkele bijbelse grondslag, zoals zovele van de paapse bedenksels.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
En dat maakt het minder waar?
Dan is de stof terugkeert naar de aarde (dit is het lichaam), en de Geest of de ziel keert terug naar de God die het gaf. "Alles gaat in zijn achteruit. Zijn adem (de geest) verlaat zijn lichaam en keert terug naar God en zijn lichaam terugkeert naar de aarde. Er zijn twee verschillende entiteiten die deel uitmaken van de mens. Er is het spirituele lichaam en het fysieke lichaam. en we moeten beide in gedachten te houden bij het bespreken van de dood, want bij de dood elk van deze entiteiten heeft een andere pad.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In de geloofsgetuigenis wordt gezegd: Die nedergedaald is ter helle...

Daarmee wordt dus bedoeld dat in de christelijke opvatting Jezus (vzmh) na de kruisdood naar de onderwereld, het zogenoemde voorgeborchte van de hel, is gegaan om de zieltjes over te brengen naar de Hemel. Niet alle zieltjes, zo zegt de Catechismus, alleen de zielen van de rechtvaardigen. In het voorgeborchte moesten de zielen van de rechtvaardigen namelijk wachten op de verlossing van Jezus (vzmh).

Daarna, zo zegt de christelijke dogmatiek, is hij de derde dag verrezen uit de doden (Pasen dus).

Toegevoegd na 1 dag:
Overigens, ik ben het oneens met deze gedachtegang. Ik ben moslim en verwerp het idee dat God een zoon had die moest sterven voor de zonde van Adam (vzmh) waarna het doopsel werd ingesteld.

Ik persoonlijk zeg dus dat alle zielen hetzelfde behandeld worden, gedoopt of ongedoopt, voor of na Jezus (vzmh). God beslist op basis van je daden, niet op basis van een doopsel.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Alle Joden vóór Christus geloofden in een opstanding op aarde.Zij krijgen dus een opstanding op de aarde ,zelfs inclusief Johannes de Doper!
Abraham geloofde in een aardse opstanding:
(Hebreeën 11:17-19) . . .Door geloof heeft A̱braham, toen hij beproefd werd, I̱saäk zo goed als geofferd, en hij die met blijdschap de beloften had ontvangen, poogde [zijn] eniggeboren [zoon] te offeren, 18 alhoewel er tot hem was gezegd: „Wat ’uw zaad’ genoemd zal worden, zal door bemiddeling van I̱saäk zijn.” 19 Maar hij was van oordeel dat God hem zelfs uit de doden kon opwekken, en daaruit heeft hij hem ook bij wijze van illustratie ontvangen.

David is niet naar de hemel :
(Handelingen 2:34) 34 Da̱vid immers is niet naar de hemelen opgestegen, . . .

Wat geloofde de zus van Lazarus?
(Johannes 11:23-24) . . .Jezus zei tot haar: „Uw broer zal opstaan.”  Ma̱rtha zei tot hem: „Ik weet dat hij zal opstaan in de opstanding op de laatste dag.”

Zoals hier boven genoemde mensen die God hebben gediend ,worden de ‘rechtvaardigen’ genoemd die een opstanding krijgen.

Zoals Lucas het schreef: (Handelingen 24:15) . . .en op God heb ik mijn hoop gesteld, welke hoop ook deze [mannen] zelf koesteren, dat er een opstanding zal zijn van zowel de rechtvaardigen als de onrechtvaardigen.

Tot de onrechtvaardigen behoren de grote mensenmassa’s die door de hele geschiedenis heen gestorven zijn, in het bijzonder degenen die in ’tijden van onwetendheid’ hebben geleefd .
(Handelingen 17:30).

Pas met pinksteren kon men de hemelse hoop verkrijgen.
En dit zou alleen maar voor "een kleine kudde" zijn!
(Lukas 12:32) . . .Vreest niet, kleine kudde, want het heeft UW Vader goedgedacht U het koninkrijk te geven.
Toegevoegd na 15 uur:
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Heel goed antwoord!
Dat is een onmogelijkheid, want zielen worden geacht niet te sterven, dus deze vraag zou verwijderd moeten worden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ik bedoel hiermee de mensen,foutje gemaakt door mij
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Moolkeeksje : Dan moet u toch eens de volgende verzen wat nader verklaren: (Ezechiël 18:4) . . .De ziel die zondigt, díé zal sterven. (Leviticus 21:11) . . .En hij dient bij geen enkele dode ziel te komen. . . .
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
definieer ziel. Het blijft een gedachte.....
Er gebeurt helemaal niets.
Of je nu wel of niet geloofd/gedoopt ben. Dood is dood.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Volgens Dante Alighieri de schrijver van het meesterwerk ''La divina commedia'' schreef in Canto IV dat Zielen die voor Christus zijn gestorven en niet gedoopt zijn terecht komen in de limbo of ook wel voorgeborchte genoemd. Omdat zij niet gedoopt zijn, hebben ze geen toegang tot de hemel. Echter, ze worden niet gekweld door duivels, omdat ze geen kwaad verricht hebben; hun straf is een eeuwig leven in duisternis, verstoken van de goddelijke liefde.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Fijn zo'n god...
Als je het niet wist krijg je toch straf...in duisternis.
Wat een rechtvaardigheid.
Persoonlijk zou ik het anders stellen.
Naar mijn mening heeft elke ziel hetzelfde soort kennis en zijn ze dus onveranderlijk 'wetend' maar wijkt de kennis van de verschillende ego's af.

Vermits sterven niet echt definitief verdwijnen is ga ik ervan uit dat de onwetenden in de dood-fase wetend worden... om het zo maar eens te zeggen.

Ik zie de dood-fase dus als een levens-level waarin we verder leren en werken aan datgene waar we in dit levens-level niet aan toe gekomen zijn.

Volgens mij hoef je ook niet fysiek gedoopt te zijn om toch intens naar de theorie der gedoopten of naar de leer van christus te leven.

Ik kan het mis hebben uiteraard maar zo denk ik hierover.

Hopelijk heb je iets aan dit antwoord.

Fijn weekend nog op de planeet der onwetenden ;-)