Wat is dit voor miniatuurtje? ( zie foto)

Ik kreeg dit hele kleine beeldje van een vriendin.Ze zegt dat het volgens haar een soort Boedha- beeldje is.
Maar dat zijn toch altijd van die dikke,lachende mannetjes?
En is het een soort talisman?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Het beste antwoord

Boeddha's zijn zeker niet altijd dikke lachende mannetjes. In India bijvoorbeeld, zien boeddha's er anders uit. Het is dan ook zeer afhankelijk van welk land de boeddha afkomstig is. Er zijn enorm veel verschillende!

Vanaf het moment dat er afbeeldingen van boeddha verschenen, waren er regels over het uiterlijk. De stijl varieert per periode en per gebied. Opvallend zijn de bol op het hoofd, de naar beneden geslagen ogen en de oorlellen.
De bol op het hoofd, als symbool van zijn grotere inzicht, is waarschijnlijk afkomstig van een oude hindoeistische gewoonte van asceten om het haar in een knot op het hoofd te binden. Boeddha zelf heeft ook een aantal jaren als asceet geleefd. De lange oorlellen zijn een teken van zijn koninklijke afkomst, deze zijn veroorzaakt door het dragen van zware oorbellen. De boeddhabeelden hebben de ogen altijd neer geslagen, een houding van ingekeerdheid, een meditatie houding.
http://www.lotusoosterseartikelen.nl/c-153546/verschillende-boeddhas/

Ook hier zie je veel verschillende. Bijvoorbeeld Boeddha's uit India zijn weer niet bol of dik.
http://www.google.nl/search?um=1&hl=nl&client=safari&rls=en&biw=1280&bih=879&tbm=isch&sa=1&q=boeddha%27s&oq=boeddha%27s&aq=f&aqi=g2&aql=&gs_sm=e&gs_upl=18577l18577l0l1l1l0l0l0l0l96l96l1

Waar jouw Boedha vandaan komt kan ik niet zo gauw zien, maar hij zal ongetwijfeld meer uit de India'se kant, dan de Tibetaanse kant komen. Zorg er goed voor, niet op de grond zetten, liefst met het gezicht richting deur....en heel veel geluk ermee!

Toegevoegd na 2 minuten:
Hier vind je ook nog uitgebreide info http://nl.wikipedia.org/wiki/Boeddha_(verlichte)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Inkie, een mooi antwoord, maar wat ik met je afsluitende woorden aan moet, weet ik niet. Waarom zou het beeldje niet op de grond mogen staan? En waarom richting deur?
Wat doe je dan als hij in een ruimte met meerdere deuren staat?
Er zijn ook afbeeldingen van een staande Boeddha en die staat gewoon op de grond!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ow, dat wordt vaak gezegd als je een beeldje koopt. Zelf doe ik er niet aan ;-) hoop bijgeloof, maar sommigen willen toch die richtlijnen volgen, vandaar.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wow!Bedankt voor je uitgebreide antwoord.
Lekker veel info.
Jouw Boeddha is wel zo'n dik lachend mannetje,haha.^^
Ik wist echt niet dat er verschillende waren.

Andere antwoorden (1)

Dat dikke lachende mannetje is niet DE Boeddha, maar een leerling van hem.
DE LACHENDE BOEDDHA – GELUKSBOEDDHA
De lachende Boeddha of geluksboeddha is de bijnaam
van de Chinese Zenmeester Poe-Thai Ho Sang.
Jouw afbeelding lijkt mij meer te komen uit Zuid Amerika.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik dacht eerst dat ik een muis bij een geschilde appelsien zag.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bijna goed.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bijna goed?
Dat is toch een muisje?
Wel een lief plaatje..^_^
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is idd een muisje, maar geen appelsien waarin hij (ja het is een mannetje) zich denkt schuil te houden, maar een mandarijn. Vandaar dat bijna.