Intuitie is een subjectieve geestesgave die vaak in waarnemingen en ingevingen tot uiting komt en niet voortkomt uit het verstandelijke denkvermogen. Ook wel innerlijke stem genoemd. Een intuïtieve beslissing wordt genomen vanuit het onbewuste, vanuit het gevoel, vanuit de tenen. Het betreft een helder weten.
Er zijn twee manieren hoe je intuitie kan ervaren, bewust en onbewust. Wanneer het onbewust werkt kom je daar vaak later achter. Dan wil het wel eens gebeuren dat je gewoon op een dag gewoon, zonder erbij na te denken, een andere weg naar je werk rijdt, terwijl je bij wijze van spreke al 15 jaar lang elke dag dezelfde weg neemt. En dan blijkt later dat er een ongeluk is gebeurd op de weg die je normaal neemt op de tijd dat je daar normaal gesproken rijdt.
Of bewust: je bent je bewust van een ingeving: iets in je vertelt je dat het beter is om vandaag een andere weg te nemen.
Wat mij opvalt is dat échte intuitieve ingevingen waar je je bewust van wordt zonder emotie zijn. Er is gewoon een neutrale mededeling. Die mededeling kan wel een gevoel bij je ópwekken: alertheid of juist vertrouwen, maar intuitie zelf is neutraal. En nogal eens een waarschuwing voor iets wat je niet kan weten met je verstand. Meestal slechts een korte, maar heldere en toch subtiele gedachte. Het komt en gaat. En als ik die gedachte negeer heb ik eigenlijk altijd daarna de idee: had ik maar geluisterd... Door terug te voelen hoe die gedachte voelde ga je het verkennen en herkennen. Zo leer je je bewust worden van de ingevingen en erop vertrouwen. Het is dus net als alles in het leven dat je wilt leren. Oefenen en eerlijk zijn ten opzichte van jezelf. Eerlijkheid is belangrijk, want je kan jezelf al gauw iets wijs maken als het om intuitie gaat. Soms denk je dat je intuitief iets hebt opgevangen en heel zeker weet hoe iemand in elkaar zit, en dan blijkt toch anders. Zie het niet als falen maar wees als een waarnemer en leer ervan.
Ik moet hieraan toevoegen dat het bij anderen anders kan werken, wat ik beschrijf is hoe ik het ervaar. Misschien is het voor jou ook anders, maar daar kom je vanzelf achter.
Wat wel voor iedereen geldt is: intuitie werkt het beste bij mensen die met beide voeten op de grond staan en bij mensen die op hun intuitie hebben leren vertrouwen maar steeds de openheid hebben dat zij het ook mis kunnen hebben.

En als het je wat lijkt: er zijn eventueel ook vele cursussen te volgen voor het leren vertrouwen op je intuitie.
Kristal
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+ Christalletje....
Vraagje: wat is dan het verschil volgens jou tussen intuïtie en ingeving?
Sommige van je voorbeelden zouden voor mij ook een ingeving kunnen zijn. Dat "voelt" voor mij anders. Ook weer zuiver subjectief dus ;-))
Kristal
13 jaar geleden
Ha Wendy :-) Ik ben benieuwd, hoe werkt het voor jou?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Neeeeeeeeeeeeenee: ik vroeg het lekker het eerst!!!!!
Kristal
13 jaar geleden
Lool, ik dacht dat ik dat uitgelegd heb maar niet duidelijk genoeg klaarblijkelijk ;-)
Voor mij komen intuitie en ingevingen in wézen uit dezelfde bron.
Hoewel ik een ingeving als een door mij opgemerkte intuitieve boodschap ervaar waar ik bewust naar handelen kan.
Intuitie bestaat ook uit de ingeving maar hoeft niet persé door mij bewust opgemerkt te worden. Ik handel er dus ook niet naar. Later kan aantoonbaar dat het wel gewerkt heeft doordat ik iets doe, zonder enige gedachte, wat ik normaal nooit doe en waardoor ik iets opmerkelijks heb ontlopen of gecreerd.
Zo goed uitgelegd?
Nou jij :-))
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Tuurlijk had je het uitgelegd, maar ik wou het gewoon effe zeker weten hahahahahhahaha.
Nee flauw: intuïtie en ingeving VOELEN voor mij soms anders, maar ik ervaar geen scheiding van bronnen.
Een ingeving is voor mij meer een BAMMMMMMMMMMMMM ervaring...luid en duidelijk.
Intuïtie is ook vaak bewust bij mij, maar veel subtieler. Daar kan ik vraagtekens bij zetten, door nadenken de eigenlijke boodschap verdraaien/verkeerd interpreteren.
Dus ik ben het redelijk met je eens ;-))))
Kristal
13 jaar geleden
pfffftt, ben ik ff blij...'t zweet stond me al op het voorhoofd... ;-))) Maar idd, volgens mij komen onze ervaringen redelijk overeen ;-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Jaja, effe doorbijten dan hè ;-))
Had de plus vergeten zie ik! Owow,schande over mij....!!Bij deze!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
dat die plus je niet ingegeven word zeg..... man man!! :OP
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Okee Eucaeenoog; ik zal je eerlijk antwoorden....DAT WAS OOK ZO..... Maar meer intuïtief ingegeven ;-)
Kristal
13 jaar geleden
:-))) Eucje!

Andere antwoorden (6)

Je oefenen in vertrouwen op je intuitie kan eigenlijk niet. En als het zou kunnen, dan heeft dat misschien niet zoveel zin?

Hoe het met je intuitie zèlf is gesteld kun je vrij simpel nagaan. Gebeuren er veel dingen die je verkeerd had ingeschat, of gebeurt het meestal zó, zoals je het in 1e instantie aanvoelde?

Er zijn dan maar 2 mogelijkheden:
1. je kunt redelijk goed op je in intuitie vertrouwen
of
2. je intuitie laat je vaak in de steek.

Bij 1) is er geen enkel probleem en hoef je je nergens in te oefenen.
Bij 2) is er iets met je intuitie wat niet lekker loopt, en je oefenen in vertrouwen op je intuitie zou in dat geval alleen maar verkeerd zijn. Want dan ga je leren vertrouwen op een intuitie die je vaak in de steek laat.

We zijn de hele dag bezig met onze intuitie. Bewust of onbewust, in grote en heel kleine beslissingen. De meeste volwassenen hebben al zo lang met hun intuitie gewerkt (en geoefend!), dat ze vrij zeker kunnen zijn van hun intuitie, en er dus probleemloos op kunnen vertrouwen.

Als je iets kunt oefenen dan betreft het je intuitie zelf, en niet het vertrouwen daarop. Je intuitie oefenen, kan m.i. alleen, door leren van "foute" inschattingen in het verleden. En eigenlijk oefen je dan niet alleen je intuitie, maar je leert vooral, wanneer je je verstand, en wanneer je je intuitie moet gebruiken ;-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
He sorry mesher, ik heb je best hoog zitten, voor mij sla je hier alleen de plank mis... Volwassen mensen gebruiken naar mijn gevoel nauwelijks hun intuitie! Deden ze dat maar dan zag onze wereld er een stuk mooier uit... Nee, volwassen mensen leven vanuit de gedachten (en emoties) of sterker nog worden geleefd door hun gedachten. Ookwel het stemmetje in je hoofd dat de hele dag doorratelt. En waar rarelt die over, over zaken om angst te mijden, het behouden van controle, voorkomen van problemen en dat alles gebasseerd op t verleden (hokjes & ettiketten).
Leven vanuit intuitie is leven in het nu, in verstilling zonder die stem!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nou dat je me hoog hebt zitten is mooi meegenomen. Mijn dag kan niet meer stuk :-) Ik denk je wel een beetje te begrijpen en m.i. is ons verschil van mening niet dramatisch. Intuitie is een heel rekbaar begrip. Want wat is het precies? Je hart laten spreken? Je gevoel volgen? Of heel negatief: je verstand uitschakelen? Jij interpreteert "intuitie" waarschijnlijk wat anders dan ik, en daar is niks mis mee. Om in één zin "voorkomen van problemen" (heel menselijk) en "hokjes en etiketten" te noemen, vind ik net een stapje te ver. Naar mijn mening zijn we de hele dag, bewust of onbewust, bezig met onze intuitie.
- Als we een pak sinaasappelsap kopen, 20 cent duurder dan het huismerk, maar met een gelikte verpakking, dan kiezen we vaak voor de dure sap. Het geeft ons een goed gevoel. Reclame makers maken daar handig gebruik van.
- Als we een nieuwe gast zien bij Pauw en Witteman, gebruiken we onze intuitie. We denken allemaal, wie is dat? Zou die gast ook zo aardig zijn zonder tv-camera?
- Als er 15 mensen bij de bushalte staan, en je wilt weten hoe laat het is, dan gebruiken we onze intuitie. We maken een keuze aan wie we het vragen. Verstand of rationeel denken is in zo'n situatie zinloos. Je kent immers niemand. We kiezen iemand uit, waarvan we het gevoel hebben dat hij de informatie kan geven, en dan nog een beetje vriendelijk ook ;-)
Daar komt het overbekende spirituele rijtje: yoga & meditatie. Biodanza (dansvorm - even googlen) ben ikzelf mee begonnen.
Aanraders zijn boeken van bv Eckart Tolle, Deepack Chopra.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
stapje voor stapje. Intuitie is gevoel en je eerste gevoel is soms de goede intuitie.
Je gevoel kan je trainen en verdiepen. Door steeds beter te leren voelen.

Een simpele methode is de leugendetector methode. Ga zitten en zeg tegen jezelf: ik heet klaas. Je gaat dan voelen hoe je lichaam reageert. Wordt het onrustig dan is de uitspraak niet waar. Wordt je juist rustig dan klopt de uitspraak.
Vaak moet je je ogen even dichtdoen zodat je beter je lichaam kunt voelen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Door in jezelf te geloven..

Stel ik moet examen doen voor iets en rationeel zeg ik dat is een makkie. Mijn gevoel daarentegen zegt dat wordt moeilijk en krijg er maar geen vertrouwelijk gevoel bij.

M.a.w. mijn intuitie verliest het van mijn rationele denken...

Om daar mee om te gaan is het heel goed om tegen jezelf te zeggen dat je het kan en mede door ademhalingsoefeningen/meditatie.

INTUÏTIEVE ONTWIKKELING
Intuïtie ontwikkelen is leren vertrouwen op informatie die vanuit je innerlijk komt. Om je intuïtie toegankelijk en zuiver te krijgen leer je eerst je binnenwereld helder te maken. Daartoe is bewustwording van energie nodig.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
door ervoor open te staan.
zie intuïtie als iets wat logisch is, en druis er niet tegenin.
doe er je voordeel mee, en bekijk achteraf of het klopt.

klopt het niet kijk dan waar je je door hebt laten beinvloeden. zo leer je het herkennen, en pak dit lesje op.

mensen laten zich vaak leven door de maatschappij, de sneltreinvaart waarmee alles moet gebeuren en het feit dat we zo productief mogelijk moeten zijn. kijk verder dan naar de handelingen van jezelf en personen. leer in te zien wat hierachter zit, ook dat is intuïtie (mensen kunnen op die manier zeer voorspelbaar worden!!)

zorg voor rust, een leeg hoofd, kijk eens verder dan naar de dingen die 'moeten' of verwacht worden, zowel door je omgeving als door jezelf. door ontspanning ben je je meer bewust van jezelf en van je innerlijk.

succes!!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Intuitie heeft iedereen dus het trainen is eigenlijk niet nodig, het er naar leren luisteren dat kan je wel trainen of nog beter jezelf aanleren er naar te luisteren.
Een voorbeeld van intuitie zal je bekend voorkomen denk ik, je in de buurt bevinden van mensen waar je onrustig of nerveus van word dan word je dus gewaarschuwd door je intuitie afstand te nemen.
Er zijn onderzoeken gedaan en boeken geschreven over voornamelijk vrouwen die verkracht of aangerand waren, allemaal werden ze gewaarschuwd door hun intuitie, ze werden zeer nerveus of bang voor de persoon maar negeerde deze gevoelens met alle gevolgen vandien, in meerdere gevallen konden de vrouwen de persoon langere tijd en voelde ze zich ongemakkelijk en vertrouwde de persoon niet, dat is een van de voorbeelden van intuitie(.Een goed boek over dit onderwerp is: De gave angst van Gavin de Becker)
Een goede raad om met je intuitie te werken is zoals al eerder werd aangegeven is, als je een beslissing moet nemen het eerste wat in je opkomt is altijd het juiste, ga je twijfelen dan komen er automatisch meerdere antwoorden en ga je negen van de tien keer de boot in.
Veel succes

Groetjes