Zijn populaire horoscopen (zoals in magazines etc.) eigenlijk echt nog gebaseerd op de stand van de sterren of schrijven ze gewoon maar wat op?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Goeie vraag!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Goeie vraag!
Ritsuka
12 jaar geleden
Ze hebben allemaal een hele dikke duim waar ze het uitzuigen

Het beste antwoord

Ze schrijven zomaar wat op. En ja, er zijn serieus mensen die er hun brood mee verdienen elke maand of week 12 nieuwe nietzeggende regeltjes te bedenken.
Voor serieuze astrologen valt dergelijke damesblad-astrologie dan ook niet onder hun 'vakgebied', en eigenlijk weten verreweg de meeste lezers dat ook wel.

In de praktijk echter maakt het geen donder uit of je een lollige onzin-horoscoop leest, zelf wat bedenkt, de 'verkeerde' horoscoop leest of een hoop geld neerlegt voor een 'serieuze' horoscoop ; het blijft allemaal onzin. Sterren en planeten hebben GEEN invloed op ons, en het waarheidsgehalte van eender welke horoscoop gaat niet verder dan een zootje barnum-beweringen, wat cold-reading als je geluk hebt, en vage taal die voor alle mogelijke interpretatie vatbaar is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Cryofiel
12 jaar geleden
Precies! Overigens noemen die horoscopen slechts 12 sterrenbeelden, en vergeten ze steevast de Slangendrager (Ophiuchus) - waarmee ze dus een aanzienlijk deel van de mensheid tekort doen. (Tijd niet gezien op GV, trouwens - leuk dat je er weer bent!)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, lekker weer terug. Was even op vakantie, en dat maak ik liever niet wereldkundig via Internet, dus vandaar dat ik 'opeens' verdwenen was ;-)

Andere antwoorden (8)

Ze schrijven zomaar wat op, vooral wat de mensen graag lezen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Die schrijven er maar op los,in die magazines hebben ze waarschijnlijk een journalistje ervoor maar denk niet dat die iets van de sterren afweet.
12 jaar geleden
Ik denk eerder dat ze wat overschrijven uit een magazine dat 10 jaar of nog ouder is. Niemand,die het merkt.
Er klopt sowieso geen ruk van,vooral niet als je het betrekt op al die meer dan een miljoen Nederlanders op wie het zou moeten slaan!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb inderdaad ooit van een reporter gehoord dat hij een stapeltje duidingen in zijn bureaulade had die hij willekeurig bij willekeurige sterrenbeelden plaatste.
Dus er is in zo'n geval slechts sprake van onzinnige horoscoop duidingen.
Kristal
12 jaar geleden
Die tijdschrifthoroscopen zijn gebaseerd op de loop van de langzame planeten ten opzichte van de stand van de hemellichamen tijdens de geboorte. Echter niet volgens de huidige stand van die hemellichamen maar die uit een ver verleden. Er is onderzoek naar gedaan en er zit ook wel iets in maar als je uitspraken doet voor grofweg een twaalfde deel van de wereldbevolking dan moeten ze dermate vaag zijn dat ze altijd wel zullen kloppen.

Ook naar de serieuzere, op individuele horoscopen gebaseerde astrologie is onderzoek gedaan. Ondanks verwoede pogingen van vooraanstaande Nederlandse astrologen als Jack Chandu en Rudolf Smit kon er geen wetenschappelijk bewijs voor de juistheid van de astrologie worden geleverd. Rudolf Smit heeft er daardoor openlijk afstand van genomen.

Toegevoegd na 12 uur:
'Ten opzichte van de stand van de zon' moet bovenste alinea luiden. Juist doordat de andere tekens buiten beschouwing worden gelaten zijn de uitspraken algemeen, zo goed als nietszeggend en hebben ze weinig te maken met wat je de serieuze astrologie zou kunnen noemen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
horoscopen zijn meestal ook van die domme zinnetjes als: "Morgen zult u een flinke meevaller hebben". dit kan werkelijk overal op slaan, en als je dan bijvoorbeeld 10 cent vind denk je: "wow, die horoscoop had gelijk". Kort maar krachtig: vette onzin, horoscopen slaan nergens op!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Deze zijn eigenlijk altijd in het voordeel van de persoon, ik dacht dat en echte horoscoop volgens de sterren maar een paar seconden geldig was.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ze schrijven zomaar iets op. Iets wat zo algemeen is, dat iedereen het in zijn/haar eigen situatie kan toepassen. Totaal nutteloos om te lezen dus.

Überhaupt vind ik horoscopen onzin. Of het geschreven is door een simpel journalistje of door iemand die er zogenaamd voor gestudeerd heeft. Ik geloof niet dat je aan de stand van de sterren kunt aflezen wat er met iemand zal gebeuren.