Zijn de Amish eigenlijk een sekte?

(En dat bedoel ik niet beledigend ofzo).

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Religie
6.5K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
wanner vallen er voor jou dingen onder een sekte, en wat bedoel je met 'eigenlijk'?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nou ik denk als men helemaal overtuigd is dat zij de enige waarheid kennen. Als ze sociaal geïsoleerd worden, als er een charismatische leider bij zit die echt de baas wil spelen, en als mensen veel vrije tijd aan het geloof moeten besteden. Zo was het toch hé? (En met het woord 'eigenlijk' bedoel ik eigenlijk niks). ;)

Het beste antwoord

nee, de Amish zijn geen sekte .
de mensen die nu als de Amish door het leven gaan, stammen af van Europeanen die naar de U.S.A. geëmigreerd zijn vanaf 1737.
het is een mennonitische, rigoristische, protestantse geloofsgemeenschap afstammend van de zwitser jacob amman.

door geloofsvervolgingen in Zwitserland vertrokken veel Amish naar het platteland van de Elzas en de Palts.
kleine groepen kwamen in Nederland, Polen en Rusland terecht.
vanuit Europa emigreerden veel Amish gemeenschappen vanaf 1737 naar Noord-Amerika omdat hun levenswijze in Europa vaak nauwelijks getolereerd werd. Anderen sloten zich in de loop der tijd weer aan bij de mennonieten of andere doperse bewegingen. Het aantal Amish wordt geschat op 230.000 tot 250.000. Door de traditioneel grote gezinnen groeit deze bevolkingsgroep anno 2012 nog steeds snel.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Nee. Sektarisch wil zeggen dat mensen geen keuze hebben. Dan is er sprake van een charismatische leider die alle beslissingen neemt. Dat is bij de Amish niet zo. De leider heeft wel een belangrijke stem, maar alle regels worden door de gemeenschap opgesteld. Sowieso maken Amish ook heel duidelijk een keuze om toe te treden tot de gemeenschap. En ze kunnen eruit.
Amadea
11 jaar geleden
de ene zal roepen van wel, de andere zal roepen van niet.

er is een sociale controle die best heftig kan zijn, net als het gedram van naar de kerk gaan, of het dragen van bepaalde kleding, de vraag wat de buren wel niet zullen denken etc.

denk dat de ene amish strenger en sterker geloofd dan de andere. net als je ook hebt bij de mensen die naar de kerk gaan.

m.i. vallen de bovengenoemde groepen niet onder een sekte dus ook de amish niet.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
)De Amish is een mennonitische, rigoristische protestantse geloofsgemeenschap in Noord-Amerika. Het zijn volgelingen van de Zwitser Jakob Amman (1644 - 1730) die in 1693 brak met de minder radicale mennonitische hoofdstroom.

In algemene zin duidt rigorisme op strengheid in de toepassing van regels of normen, starheid en het stijf en strak volgen van principes. Het is afgeleid van het Latijnse rigor (starheid, strengheid, onbuigzaamheid). De term wordt gebruikt om starheid of strengheid aan te duiden in de politiek, wetenschap en kunst.
In de godsdiensthistorie wordt rigorisme tegenover laxisme geplaatst. Rigorisme is meestal een systeem waarin de zo letterlijk mogelijke interpretatie van geloof of doctrine wordt toegepast.

De mennonieten of menisten zijn de oudste nog bestaande doperse kerk. Ze zijn genoemd naar de Friese priester Menno Simons, rond 1540. Hij was een katholiek priester die overging tot het anabaptisme. Nadat hij in 1535 opnieuw gedoopt was, gaf hij in 1536 zijn priesterambt op. Daarna wijdde hij zich aan prediken en geschriften. In Nederland worden zij ook wel doopsgezinden genoemd.

De doopsgezinden, ook wel mennonieten, mennisten, menisten, dopers of dopersen genoemd, vormen de Nederlandse tak van een van oorsprong radicaal reformatorische stroming van protestantse christenen, die zich afsplitste van de zwingliaanse reformatie, begin 16e eeuw, en die internationaal meestal als de stroming der Mennonieten aangeduid wordt.

Het is dus geen sekte, maar een heel extreme vorm van het geloof uitoefenen zoals "god het bedoeld heeft", op een zeer sobere manier van leven.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Een sekte is alleen wanneer het met de islam te maken heeft.