Waarom is een hoofddoek voor de vrouwen zo belangrijk in de religie

Ik zie de meisjes, sommigen dragen al heel erg jong (als kind) een hoofddoek. Een hoofddoek dragen wordt op een gegeven moment een eigen keuze maar intussen zie je ook dat het een onderscheid is waarmee je moeilijker een baantje vind, ook je parnerkeuze wordt zeer ingeperkt. Een hoofddoek dwingt respect af bij de jongens maar met een hoofddoek lijkt het ook alsof je geen vriend meer zoekt. Mensen die bij de Islam horen wil ik hiermee niet kwetsen; ik weet ook zeker dat het een manier is om te laten zien dat je zuiver en eerlijk bent en dat je mooi bent voor je echtgenoot en Allah. Wij kunnen van hen leren.Maar je weet dat het leven zoveel moeilijker wordt waarom dan die hoofddoek?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Religie
2K

Het beste antwoord

De meisjes die een hoofddoekje dragen weten heel erg goed dat ze er minder kansen hebben. Ook sociaal, vaak schromen mensen niet om ze uit te schelden. Waarom ze het dan toch dragen? Simpel:
Van jongs af aan worden meisjes van die cultuur verteld wat zeden en zonden zijn, net als wij dat leren.

In de Europese cultuur hebben we het niet echt meer over zonden als het gaat om sexualiteit; je kunt alles dragen, en je bent het leukste als je het meest sexy gekleed bent.
Als groot Europa beseffen we niet meer echt dat naaktheid, in welke vorm of mate dan ook, wél verschrikkelijk ordinair kan zijn. Dit geld ook voor grotendeels Islamitische landen, of je het nu hebt over Afghanistan, Indonesië, Marokko of Somalia hebt, elk land heeft normen en waarden die de familie centraal zetten, familie is het belangrijkste en zonder ben je helemaal NIETS en dat zul je dan ook niet worden.

Als families uit 'kuisere' culturen naar Nederland komen, kun je niet van ze verwachten dat ze binnen één generatie van de sterke normen en waarden afkomen die ze van baby af aan is bijgebracht.

In de Qur'an staat dat een vrouw iets om haar hoofd moet dragen, eigenlijk is dat letterlijk uit de Bijbel overgenomen (en dit staat er nog altijd in, in de Bijbel dan. Wat in beide boeken niet staat is dat het een hoofddoekje móét zijn, maar uit praktisch oogpunt is dit wel het handigst).
De reden is dat Oppergoden in de oudheid altijd mannen waren (de theorien hierover lopen sterk uiteen). Daarin wordt een man als volmaakter dan de vrouw gezien (een tegenwoordig onterechte gedachtegang).
Een vrouw of meisje moet dus een hoofddoekje dragen om haar respect aan de mannen van haar familie te tonen, om haar God te eren én te laten zien dat ze een Godsvruchtig meisje is dat zich aan de zeden van het leven houd en zich niet tot zonde laat verleiden. (Dan heb ik het niet alleen over sexuele zonde, maar ook drank, drugs, etc).

Al met al bevat dat hoofddoekje een meer letterlijke uitvoer van de Qur'an en dus een van de meest belangrijke aspecten van het moslima-zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Een hoofddoek is vooral bedoeld om zich als vrouw te bedekken, zodat ze niet wordt lastiggevallen door het mannelijke geslacht. Heel veel narigheden worden hierdoor tegengehouden. Maar ook een teken van verlegenheid en kuisheid wordt hiermee aangeduid.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Waarbij je kunt afvragen waarom de VROUW zich moet bedekken omdat de MAN zich niet kan gedragen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hippo: inderdaad! Sommige mannen moesten maar eens gecas..... Nja iig wel een +je voor t antwoord.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Omdat een vrouw meestal zwakker is dan de man, lichamelijk dan hea, dus een vrouw zal niet echt snel een man lastigvallen, in het ergste woord van lastigvallen. ;)
Het is zo'n oud gebruik, dat het in de hedendaagse tijd en maatschappij (verloedering, criminaliteit) gewoonweg niet meer past, omdat het andere tijden zijn anno 2011, en niet het jaar nul natuurlijk.

Je kunt niet vasthouden aan eeuwenoude tradities, in een veranderde tijd als deze. 2000 jaar geleden had men nog geen camera's op straat, om de veiligheid van het volk te bewaken. Dit is 2011, en je moet nu eenmaal mee met de tijd, omdat zoals veelal blijkt, deze oude gebruiken, niet meer passen in de huidige samenleving.

Echter zijn er mensen die stijfmoedig vasthouden aan het gebruik, maar daardoor op problemen stuitten in de westerse maatschappij. Ze willen hiermee laten zien, dat ze de koran goed naleven, en willen hun religie uitdragen.

Persoonlijk vind ik dat je dat best kunt doen, maar niet meer in openbare gelegenheden. Met alle respect voor het islamitische geloof, maar ik denk dat wij als nederlander, of europeaan, ook het respect verdienen, voor onze eigen regels.

Als men daar niet mee kan leven, en dus toch de hoofddoek wil dragen, moet men in een land gaan wonen waar dat totaal geen probleem is. Zo creeër je ook geen problemen, door een ander jouw religie/gebruiken op te dringen.

En als het andersom is, mogen wij westerse mensen niks. Probeer jij maar eens gewoon een moskee binnen te lopen in een arabisch land. En dan zeggen dat het JOUW gewoonte is om je schoenen aan te houden hoor. Denk niet dat je er in mag.

Ditzelfde geldt overigens voor meerdere dingen. Moslims mogen bijvoorbeeld geen tekening maken van Mohammed, maar dat geldt neem ik aan enkel voor moslims. Je kunt niet verwachten dat een NIET moslim dit dus ook niet doet. Hij is tenslotte geen moslim, dus hoeft hij zich ook niet aan die regels te houden. Maar ze bedreigen de eerste de beste die de tekening maakte, wel met de dood. Dit is iets wat ik zelf totaal niet begrijp.

Wederzijds respect is wat anders. Maar niet elkander, de wil en gebruiken van een geloof opdringen. Ik respecteer elk geloof, zolang er geen dwang, oorlog, en onderdrukking bij komt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
WAAROM zou een hoofddoek een probleem moeten zijn? Het zit toch niet op iemand anders rug ofzo? Je bent dan toch geen crimineel, moordenaar, waarom moet men soms zo moelijk doen over een hoofddoek, LAAT MOSLIMA'S GEWOON MET RUST'' Waarom zouden tattoes, piercings wel kunnen die kwamen toch ook ooit van een ander land of niet?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Creeren moslima's problemen?, mensen zeuren erom, daarom komen er problemen!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Waarom ''naar je eigen land'' waarom?? Als iemand HIER geboren is wat heeft ie dan te zoeken in een ander land? Kun je dat begrijpen of niet!?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zo dat is eruit
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@maraken. Het antwoord is: "Ze willen hiermee laten zien, dat ze de koran goed naleven, en willen hun religie uitdragen". Staat er toch echt. De rest van het verhaal is gebaseerd op de laatste vraag van de vragensteller en bedoeld als motivatie (wat overigens wel een regel is hier op GV). Keppeltjes en kruisjes, verbergen niet de identiteit van iemand. Het is eerder een herkenningspunt en dit geldt ook voor tatoo's en piercings Karimaa92. Als iemand getuige is van een straatroof bijvoorbeeld, en die persoon heeft duidelijke tatoo's en piercings, is de persoon later makkelijker te herkennen, en kan dus makkelijker opgepakt worden. Hoe meer persoonlijke kenmerken, hoe beter zou ik zeggen. Er moet gewoon een middenweg zijn....je kunt best je geloof uitdragen, met alle respect mijnerzijds zelfs. Maar de hedendaagse maatschappij, de toestand in de wereld, laat het in verband met de veiligheid (waarneming en herkenning) gewoonweg niet meer toe.
De tijden veranderen nu eenmaal. En sorry dat ik het zeg, maar je kunt je geloof prima uitdragen, zonder hoofddoek, want er zijn genoeg moslima's die ze niet dragen, hun hebben toch echt hetzelfde geloof, maar gaan gewoon met hun tijd mee. Je wordt daar écht niet ineens een "ongelovige" door, en écht geen slechter mens van in Gods ogen hoor.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@Karimaa92. Wie heeft gezegd "naar je eigen land??????!!!!!!"
Het dragen van een hoofddoek heeft niets maar dan ook niets met religie te maken.
In de Islamitische wereld wordt het dragen van een hoofddoek afgedwongen door culturele invloeden en niet door de Islam.
Veelal wordt de Islam misbruikt en wordt er beweert door vooral de Imams en de mannelijke helft dat de opdracht tot het dragen van een hoofddoek afkomstig is van God en/of Mohammed.
Dit misbruik wordt ingegeven door de angst dat de vrouw wanneer zij volledig zichtbaar is door andere mannen zal worden begeert en als gevolg daarvan "gevaar" loopt.
Het komt er eigenlijk op neer dat in de Islamitische wereld de man wordt gezien als zwak en zich op geen enkele manier in kan houden en iedere vrouw zal belagen wanneer deze zich toont.
CULTUREEL ingegeven!!!
Natuurlijk is het zo dat als je als kind op jonge leeftijd door je ouders verplicht word een hoofddoek te dragen,dit er toe zal leiden dat je dit als normaal gaat beschouwen en hier je hele verdere leven mee besmet zal zijn.
Zie het als een vorm van hersenspoeling.
Ook binnen de Christelijke cultuur werd vroeger het dragen door vrouwen van hoofdbedekking cultureel afgedwongen met als argument dat dit een opdracht van God was.
Zo was het sowieso vrijwel overal verplicht om wanneer je de kerk betrad als vrouw je hoofd te bedekken met een hoofddoek.
In sommige christelijke culturen bestaat deze "regel" nog steeds (zie de Russisch Orthodoxe kerk).
Ook hier is dit cultureel ingegeven en komt de "opdracht" niet van God.
Ik kan mij herinneren dat mijn moeder vroeger toen wij nog naar de kerk (Nederlands Hervormd) gingen ook altijd een hoofddoek droeg.
Later is deze regel afgeschaft.
Om nu te beweren dat wij er iets van kunnen leren is natuurlijk absolute nonsens!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het hoeft niet altijd met religie te maken te hebben. Het kan ook een gewoonte zijn. "We bent het nu eenmaal gewoon". Hoe meer tegengas er gegeven wordt hoe meer mensen er aan hechten om een hoofddoek te dragen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Voor hun geloof als trouwe moslima. (We hebben het nu ook over vrouwen.) Dit is geheel uit eigen keuze en dit laat zien hoe braaf zij is, etc. En omdat zij moslims is, en laat zien dat zij braaf en niet uitdagend is... Joden dragen een keppeltje (meestal), christenen doen aan pazen. Elke religie heeft iets.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Om te tonen dat je gelooft?!
Ik zou het ook graag willen dragen om te tonen aan Allah dat ik geloof en dat ik hem respecteer enzo, dat is mijn keuze, ik ben 15 jaar en wil dat nu pas..
Als ge vroeger tot dat beseft, MachaAllah! Waarom zou je hen willen tegenhouden...?