Wie bepaald waar, welke dominee gaat preken in een gemeente of provincie?

Ik lees de streekkrant en daar staan dan pagina's vol met diensten in verschilllende locaties.Wie is hier logistiek mee bezig?Wie stuurt dit aan?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Religie
1.4K

Het beste antwoord

De kerkgemeentes zelf.

Vrijwel altijd hebben ze een gemeentelid die vrijwillig werkt als preekvoorziener. Hij zorgt ervoor dat er het jaar rond een dominee aanwezig is om de kerkdienst te leiden. Kan hij/zij niemand vinden dan wordt er een ouderling of kerklid gevraagd om een bestaande preek voor te lezen Begin van het jaar benadert de preekvoorziener de dominees voor specifieke dagen.
Als er een vaste dominee is, dan alleen op de zondagen dat de vaste dominee vrij is.

En dominees vullen verder zelf hun eigen agenda in. Gaan in op de vraag van de preekvoorziener.

Dominees preken overigens doorgaans enkel in hun eigen kerkverband. ( uitzonderingen daargelaten )
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Aanvulling: dominees ruilen ook vaak onderling, en soms zijn er extra regelingen in de classis (kerkregio) die het over-en-weer preken regelen. Zo is het bij ons sinds kort de gewoonte dat dominees uit de classis vaak twee of drie keer vrij kort achter elkaar preken in een andere gemeente dan hun eigen, zodat ze een serie preken kunnen houden van onderwerpen die op elkaar aansluiten. Aanvankelijk is dat geloof ik vooral bedacht voor gemeentes die geen eigen dominee hebben, zodat zij ook eens een onderwerp wat uitgediept krijgen en niet alleen maar 'losse' preken horen. Maar zo houden dominees soms een bepaalde serie van preken in verschillende gemeentes in de regio.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
helemaal correct niets aan toe te voegen +je

Andere antwoorden (1)

Elke gemeente heeft zijn eigen dominee of de gemeente is vacant.
In protestantse gemeenten is het de gewoonte dat er een kerkenraad is en daaruit is er 1 persoon , meestal een ouderling , die scribent is van de gemeente.
De scribent zorgt ervoor dat er elke zondag een dominee is , of eigen predikant of een gast-predikant.
Dat wordt al maanden van te voren met de desbetreffende predikant afgesproken , mocht er onverhoops iets tussen komen , door ziekte of sterfgeval dan wordt als eerste ook de scribent ingelicht en zal deze dus zorgdragen dat er een vervanger komt.
Dus dat is altijd keurig geregeld.