Werd er in 1700-1800 ook al geld in het mandje gelegd tijdens een misviering zoals dat nu ook gebeurt? Of waren de boeren daarvoor te arm?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Religie
1.4K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Marcus 12 vers 41 tot met 44 zegt:
Gezeten tegenover de offerkist, bekeek Jezus hoe de menigte kopergeld in de offerkist gooide. Veel rijken gooiden er veel in. Er kwam een arme weduwe, die er twee muntjes in gooide, ter waarde van een quadrans. Hij riep zijn leerlingen bij zich en zei tegen hen: 'Ik verzeker jullie, die arme weduwe gooide meer in de offerkist dan alle anderen. Want allen gooiden er iets in van hun overvloed, maar zij gooide er van haar armoede alles in wat ze had, heel haar levensonderhoud.'
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dus eigenlijk kun je alles afkopen, door al je geld aan de kerk te geven. Aha.

Antwoorden (2)

Hoe denk je dat alle kerken en kathedralen gebouwd zijn.Juist van het geld dat in de kerk bij elkaar gecollecteerd is.
Er werd toen dus zeker al held in de daarvoor bestemde mandjes, bakjes, schalen, collectebussen gegeven. Vast ook wel voor de armenzorg hoor, en de pastoor moest ook ergens van leven
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In onze kerk gebruikten ze een collectezak; een zak aan een stok, die je werd voorgehouden. Toen ik nog heel klein was wist ik niet waarvoor die zak was en toen hij mij voor het eerst werd voorgehouden nam ik er een handvol kopergeld uit inplaats van er iets in te doen. :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De katholieke kerk heeft grotendeels zijn megafortuin opgebouwd door 'aflaten'.
Lees: http://nl.wikipedia.org/wiki/Aflaat
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Voor zover ik weet hebben mijn ouders nooit een cent betaald voor aflaten. Wel voor missen die ze gelezen wilden hebben voor mijn overleden zusje.
Volgens de overleveringen werden er ook toen reeds omhalingen gedaan, al gebeurde dat in sommige kerken met de klak, een papieren (brood)zak of stoffen zak, een stenen schaal of eender wat men toen voorhanden had en wat in overeenstemming was met de wet op naleving van openbare zeden. Een pispot zou dus niet in aanmerking gekomen zijn ;-)

Het is ook niet zo dat er toen enkel boeren naar de mis gingen dus er waren ook rijkeren die maar al te graag hun munten lieten klinken in de schaal. Dat was een kwestie van prestige.
Ook boeren droegen letterlijk en figuurlijk hun steentje bij, als je begrijpt wat ik bedoel ;-)