Is het verbod op minaretten wel echt een belediging voor de Moslims?

Of is het een terecht signaal?

De landen die nu namelijk oproepen tot actie zijn juist landen waar niet-moslims eigenlijk totaal geen rechten hebben en bijv. in Egypte worden kerken eerder afgebroken dan dat ze bijgebouwd worden.

(geen pro contra wilders vraag dus laat die er aub buiten)

Toegevoegd na 12 minuten:
Nog even dit gezien de tweede reactie.

Ik vraag me ook af hoe de moslims hier zouden reageren als er ineens zoveel nieuwe, ik noem maar wat, Katholieke kerken bijgebouwd zouden worden in hun landen van herkomst, en de Paus zich met het dagelijkse leven daar zou gaan bemoeien.

Want dat is de situatie hier in Europa nu.

Tolorantie (eisen) heeft zijn grenzen blijkt nu.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Religie
1.5K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
worden die verboden in dan ?

Antwoorden (12)

Ik vind dit weer een nieuw dieptepunt in de intolerantie. Het beperken van iemands fundamentele rechten behoor je niet te doen als signaal. En je gaat geen landen tegen elkaar uitspelen over de hoofden van de bevolking.

Als de Irakese regering een wet zou aannemen die Christelijke kerken zou verbieden (en dat met geweld zou handhaven) zou dat bijna een reden zijn om het land opnieuw binnen te vallen. Maar Zwitserland is een westers land, dus dan zien we het door de vingers.

Wanneer komen we tot het inzicht dat *wij* het probleem zijn???
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dit is absoluut een terecht signaal...

En het feit dat de kerken in Egypte wprden afgebroken is dat het Christendom, Katholisisme, et cetera daar verboden is door de Moslim regering. Hetzelfde dreigd in Turkije te gebeuren. En dit is waarom ik vind dat Turkije als overgrote deel Aziatisch land niet bij Europpa hoort...

En om even een voorbeeld te geven. Nederland heeft genoeg van die torentjes voor 6 miljoen moslims. Terwijl er maar 1 miljoen moslim huishoudens zijn...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Christendom is niet verboden in Egypte, 10% van de bevolking is daar Koptisch. Dat zijn er in aantal nog steeds een hoop. En waar haal e die 6 miljoen vandaan? onderbouwing graag. Een snelle rechtse reactie van Starbless!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Deze cijfers komen van het CPB...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dit is een "oog om oog" argument.
Een moskee prima, maar waarom minaretten van 25 meter hoog, in een niet Moslim land. Wat is de vervolg stap, dat vanuit de minaretten elke dag 3x geschreeuwd mag worden?

Het zal niet zozeer zijn dat men bang is voor de minaretten, maar het is wel een signaal dat ergens een stop aan toleratie moet zijn. Tolerantie en intrigeren komen elkaar ergens tegen, beiden zullen nooit 100% zijn!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
intrigeren??? bedoelde je niet : integreren??
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De Dom is 100 meter hoog.
En het gebeirer van die klokken is een doorn in mijn gehoorgang :-))
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat is wel een verschil Bitch7, jij gaat daar zelf wonen, die Domtoren stond er al even. Dat is anders dan ergens wonen en dan komt er een Domtoren/Minaret voor je huis te staan, dat is minder. Maar ook dat geklok mag wel een stukje minder hoor haha ;-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
inderdaad verkeerd geschreven.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+
Vind het geen belediging wel een signaal. Waarom moeten er minaretten naast een moskee Is het doel van de moskee niet hetzelfde als van een kerk? Het samen komen van gelovigen.
De vorm en uitstraling van het gebouw doet er toch helemaal niet toe. Er zijn vele, met name protestante kerken in Nederland die je als zodanig niet zou herkennen.
Dus als het land waar in je als moslim woont aangeeft dat die minaretten niet wenselijk zijn, dan laat je ze toch weg. Het zou anders zijn als er een verbod op moskeën kwam, maar dit gaat alleen om het uiterlijk van een moskee.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Of het een belediging is kom ik zo op terug. Ten eerste het feit dat wij in Nederland en de meeste Westerse landen vrijheid van geloof en meningsuiting kennen. Waarom zou vrijheid van architectuur dan niet kunnen? Een moskee is niet meer dan een gebouw.

Daarom schiet je ook niets op met een verbod op minaretten. Het gevoel is dat het land hiermee wordt overgenomen door de moslims. Als dit al echt zo is (wat ik niet geloof) hou je dit niet tegen met een verbod op minaretten. Hooguit versterk je hiermee de wederzijdse antipatie.

En of het een belediging is? Ja, natuurlijk. Als voor jou een minaret van belang is (en waarom zou je die anders bouwen) en dit wordt je verboden dan voel je je hierdoor aangetast in je rechten. Wanneer dit niet in een specifiek geval (met specifieke redenen gebeurd) maar als algemene regel dan voel je je niet alleen beledigd dan wordt je beledigd.

De vergelijking met wat er in islamitische landen gebeurd gaat niet op. Het gedrag van iemand anders is nooit een excuus voor je eigen gedrag.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1 Heel goed geschreven!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een moskee of kerk is in mijn ogen niet zomaar een gebouw, het is een symbool voor een groep mensen. En het is natuurlijk zo dat bepaalde groepen vrijwillig naar ons land komen, niemand die ze daartoe dwong. Net als in het land van oorsprong ook niet elk symbool neergezet mag worden, waarom moeten wij dit dan wel van onze bezoekers accepteren?
Ik denk dat dit bedoeld wordt in de vraagstelling.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
'Wat gij niet wilt dat u geschied doet dat ook een ander niet.' Daarom accepteren wij dat wel van onze bezoekers (die vaak ook al generaties daar wonen). Wat zij ons aandoen is hun probleem. Om even heel sterk te generaliseren. In de tweede wereld oorlog vergasten de Duitser Joden. Dus mogen Joden nu de Duitser vergassen, 'want zij deden dat ook. Net als deze redenering onzinnig is, is dat met de minaretten ook het geval.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het wil ook niet zeggen dat de Joden ondanks toch de Duitsers aardig moeten vinden. Maar ach de mensheid is al vanaf het begin fout bezig met het plukken van een appel :-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Goed betoog.
+1
Ik verwijs naar het antwoord van Sonja D.
Zwitserland had ook kunnen kiezen voor een meer respectvolle manier, door bijvoorbeeld een maximum te stellen aan het aantal minaretten, gerelateerd aan de omvang van de bevolkingsgroepen, uitgaande van de huidige dichtheid van de christelijke kerktorens. Thans bijv. 1 kerktoren per 1000 christelijke Zwitsers, dan ook maximaal 1 minaret per 1000 moslim Zwitsers. Dan zou blijken, dat het aantal minaretten misschien kan vertienvoudigen. En dat is n.m.m. een fraai gezicht
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als we minaretten gaan verbieden zou ik zeggen dan ook de kerktoren verbieden.
want die roept ook op tot gebed door middel van het luiden van de klokken
Daar weet men in Tilburg alles van, daar luide de pastoor elke ochtend de kerkklokken al rond 7 uur.
Als we samen willen leven zouden we allemaal wat water bij de wijn moeten doen.
Zo is dat ook in een goed huwelijk.
Want elk mens of hij nu molslim, jood, christen is heeft recht op zijn eigen geloof.
Door elkaar te respecteren zoals hij of zij is, kunnen we veel beter met elkaar leven.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hoeveel kerktorens worden er nog gebouwd in Nederland?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Meer dan je denkt. Zo is er bijvoorbeeld in Leiderdorp pas een kerk gebouwd, met een moderne toren en daarop een lichtbaken in de vorm van een kruis. Dus veroorzaakt deze in de wijde omgeving lichtoverlast. Maar dit wordt (terecht) niet verboden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hoezo terecht? Waarom zou een kerk wel overlast mogen veroorzaken? Ik woon nu gelukkig niet meer dicht bij een kerk maar ik heb me jaren groen en geel geërgerd aan die overgehaalde klokken iedere zondag ochtend nota bene op de enige dag dat ik kon uitslapen. En nee; keuze had ik daar niet in. Probeer als student maar eens binnen een jaar een betaalbare woning te vinden. Als de kerk zo nodig loopt te zeuren over die o zo heilige zondagsrust laten ze dan eens beginnen die overgehaalde klokken af te breken.
Ha, die Nietdetuinman;

Dat die Zwitsers bang zijn voor de Grote Boze Islam? Ach, dat is de goegemeente hier ook, maar als je denkt de groei van een religie te kunnen tegengaan door hun symboliek te verbieden is dat wel ongelooflijk naïef. Werkt volgens mij ook alleen maar averechts.
Ik zie overigens niet in waarom wij in het westen de vrijheid van geloof zouden moeten beperken omdat islamitische landen die vrijheid niet kennen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in heel europa is het de moslim die voor problemen zorgt dat valt niet te ontkennen .
ze leven volgens hun geloof en hun geloof steld dat niet moslims ongelovige zijn en ongelovige moeten of moslim worden of ,laat ik het netjes zeggen,het veld ruimen.
iedeereen loopt op zijn tenen om maar niets discriminerends te zeggen .
en de reden dat ze hier mogen verblijven was onder bepaalde voorwaarden ,dat ze zich naar de nederlandse cultuur aanpassen ,maar we zijn hard opweg om het tegenover gestelde te doen en dat gebeurt in bijna elk eu land .
krijgen ze hun zin niet dan slaan ze aan het terroriseren.
vergeet niet dat er een ongesproken wet is die steld dat als de moslim in de meerderheid is dan zijn hun heer en meester en denk maar niet dat ze dan net zo tolerant zijn als wij.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+HELEMAAL MEE EENS
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Precies +
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dikke plus!!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Klein voorbeeldje: mijn zus heeft 18 jaar in Dubai gewoond - één van de meest tolerante moslimstaten die er is. Hier werken mensen van over de hele wereld, met hun eigen gewoontes en geloven, en alles gaat vredig en zonder spanningen. Máár : waag het niet, hand in hand met je lief over straat te lopen, of elkaar in de auto een té innige afscheidszoen te geven !!! Er staan 3 politie-agenten op het raam te kloppen, en het was, dat ze konden bewijzen dat ze getrouwd waren, anders was hij de gevangenis ingegaan wegens onzedelijk gedrag..... hoebedoelu, respekt voor andere culturen....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je redeneert heel onzorgvuldig.
- moslims doen niet aan zending, de keus om moslim te worden is vrij
- het loslaten van de eigen identiteit is helemaal geen voorwaarde om in NL te worden toegelaten
- echt niet elke moslim die z'n zin niet krijgt gaat terroriseren Je laatste zin is pure bangmakerij. Die angst helpt niemand. -1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@Mindsey
De christelijke groepen hebben in Europa een groot deel van de gelovigen gedood voor ketterij. Alle mensen die dat nu de moslims verwijten hebben boter op hun hoofd.
Jouw antwoord toont een wrang gebrek aan historisch bewustzijn en een nog wranger gebrek aan realiteitszin.
Je bent idd een bang mens.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dus Japan mag 2 atoombommen op Amerika gooien, want dat deden de Amerikanen vroegah ook. Dat slaat natuurlijk helemaal nergens op weer Bitch7.
Vroeger is vroeger, nu is nu. Of moeten we weer oorlog met de Duitsers gaan voeren om onze fietsen terug te krijgen?? Kolder...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bitch7, ik snap je, de moslims en de christenen (en hun broeders de ongelovigen) hebben nog steeds die historische visie in hun onbewuste. Dat we dat zouden moeten loslaten is makellijker gezegd dan gedaan want ons leven is doordrongen van die tweedeling. Helaas.
Dat Amerika (en dus niet de moslims) de schuld is van een hele hoop ellende in de wereld (en voor een groot deel ook het moslimfundamentalisme) willen ook alleen de verlichte mensen begrijpen (zoals Noam Chomski bijvoorbeeld).
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@mjn
ik redeneer naar de huiudige problematiek.
en elk kind van een moslim heeft niets te kiezen of hij moslim wilt zijn of niet ,wil hij/zij dat niet word hij/zij omgebracht om de eer te hiouden,eerwraak weet je wel.
en mijun laatste zin is geen bangmakerij maar realitiet .
welkom in de real world.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@Bitch7
heb ik de moslims verwijt dat christenen ketterij pleegde,dacht het niet .
er zijn nu,dus niet in het verleden , christenen die moeten vluchten uit verschillende landen om niet om gebracht te worden door moslims.
ik gebrek aan historisch bewustzijn ,afgestudeerd aan de universiteit van utrecht en ik ben tot 2 keer toe europees kampioen tai-boxing dus bang ben ik niet.
ik ben realistisch en verschuil me nergens achter .
steek je hand in eigen boezem en kijk even naar de +en die ik gekregen hebt ,dwaas.
Ik kan me voorstellen dat sommige moslims beledigd zijn. De minaret heeft een functie: namelijk het oproepen tot gebed, net zoals de klokken in de kerk. Een minaret is niet noodzakelijk hiervoor, natuurlijk zijn er ook andere manieren om deze functie te vervullen. Of het een terecht signaal is kan ik niet zomaar zeggen. Het ligt eraan waarom mensen geen minaretten willen. Als het is omdat ze ze lelijk vinden of omdat ze er niet aan herinnerd willen worden dat er ook moslims in Zwitserland wonen dan vind ik dit een slechte reden. Het maakt niet uit hoe moslims reageren op christelijke symbolen in landen die de Islam als staatsgodsdienst hebben, Nederland is verantwoordelijk voor Nederland en Zwitserland voor Zwitserland. Natuurlijk vind ik dat men over de hele wereld tolerant moet zijn naar alle religies, maar dat dat in sommige landen niet gebeurt vind ik geen reden om de tolerantie in Europa ook maar af te schaffen. In een seculier land als bv Nederland of Zwitserland mag plaats zijn voor alle religies en ook voor hun religieuze gebouwen. Niet voor het extremisme, maar om dat tegen te gaan hebben we al een hele verzameling aan middelen tot onze beschikking.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is discriminatie.!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
eh.... waarom dan? het zijn niet meer de jaren tachtig.... je moet tegenwoordig wel dit soort termen uitleggen......
Wat u niet wilt dat u zelf geschied doet dat ook een ander niet.