Zouden gelovige kinderen anders worden opgevoed dan kinderen met ouders die niet ''geloven'' in een bepaald geloof?

Ik ben benieuwd of kinderen die gelovig zijn opgevoed, of ze ook anders worden beloond en/of gestraft dan kinderen die niet gelovig zijn opgevoed.
Met andere woorden, welke rol heeft het geloof bij het belonen en straffen binnen een opvoeding?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Religie
2K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in gelovige gezinnen wordt soms gedreigd met de hel, dat maakt op niet gelovige kinderen weinig indruk :)

Antwoorden (8)

Ik denk dat er wel verschil is. want je voedt je kinderen op met een bepaalde gedachte denk ik en eventueel dingen uit de bijbel. of het ook echt invloed heeft op het straffen weet ik niet maar ik denk wel dat mensen er anders over nadenken over wat ze doen. hiermee wil ik niet zeggen dat er altijd verschil. want er zijn vast ook mensen die gelovig zijn en mensen die niet gelovig zijn toch hetzelfde opvoeden ongeveer.
als je gelovig bent denk je er wel over na: hoe zou God het willen en dat soort dingen volgens mij.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Gelovig is een erg breed begrip er zijn zoveel verschillende geloven met net zo veel verschillende regels.
Wat voor mij het verschil was dat als ik iets had gedaan wat niet mocht, dan waren niet alleen mijn ouders boos, maar ik had ook iets gedaan wat van God niet mocht en dat maakte het nog wel iets erger.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Normen en waarden kunnen verschillen tussen gelovigen en niet gelovigen.

Deze Normen waarden kunnen ook verschillen tussen gelovigen onder elkaar, en ook tussen niet gelovigen onder elkaar.

Dus ja, men kan er vanuit gaan dat er verschil is in opvoeding van kinderen van gelovigen en niet gelovigen.

Toegevoegd na 8 minuten:
De mate waarin het geloof een rol kan spelen, dit vanuit christelijk stanpunt, kan dan weer afhankelijk zijn in hoeverre een christen bijbelse maatstaven toepast in zijn gezin.

Een christen die echt fanatiek is in zijn geloof zal waarschijnlijk heel anders reageren bij het straffen en belonen van zijn kinderen dan een doorsnee christen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Er zijn zulke grote verschillen in manieren van opvoeden, tussen het ene gezin en het andere, tussen mensen met verschillende culturele achtergronden en verschillende geloven. Volgens mij kun je niet zeggen dat er een bepaald verschil is tussen gelovigen en niet-gelovigen in hun manier van straffen en belonen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Geloof is ook een onderdeel van cultuur.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ja, dat is zo. Maar binnen een cultuur kunnen meerdere geloven bestaan en binnen een geloof kunnen meerdere culturen en subculturen bestaan. Ik wou trouwens alleen maar zeggen dat het verschil (qua manier van opvoeden) tussen gelovige en niet-gelovige ouders niet groter is dan andere onderlinge verschillen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Daar ben ik 't wel mee eens hoor. Ik vond 't alleen een beetje raar geformuleerd zo.
Ik vermoed dat het straffen niet zozeer anders is maar wel waarvoor gestraft wordt en met welke reden. Zo zou een kind van een ongelovige niet gestraft worden als het 'godverdomme' zegt. Een kind van een gelovige die hetzelfde doet zal echter wel gestraft worden omdat hij de naam van de Heer op een verkeerde manier gebruikt.

De redenen waarvoor gestraft wordt zullen per geloofsovertuiging of per cultuur ook verschillen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat is niet zo. Mijn ouders hebben mij niet gelovig opgevoed. Toch vonden ze dat ik geen krachttermen en vloeken mocht gebruiken. Uit respect voor andere mensen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is ook geen absoluut antwoord. Ik denk dat dit door de beugel genomen het geval is.
als aanvulling:ik zie bij ons geen verschil met straffen en belonen omdat we geloven,maar wel met troost en ondersteuning.Als de kinderen bang zijn voor iets, dan helpen we ze en ook geven we het advies om God om hulp te vragen en ze rust te geven,zodat ze bv.weer lekker kunnen gaan slapen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als het goed is worden kinderen van gelovige of niet gelovige ouders opgevoed met bepaalde normen en waarden .

is mi niet altijd afhankelijk van het gelovig zijn .
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je opvoeding ligt altijd helemaal aan de principes en gedachten van de ouders. Dit geld natuurlijk voor gelovige ouders, maar ook voor andere. Een boer zal zijn kinderen waarschijnlijk compleet anders opvoeden dan een advocaat (om maar een voorbeeld te noemen) en iemand die in het Noorden woont ook anders dan iemand die in het Zuiden woont. Dit komt doordat ouders dat wat ze zelf gewend zijn doorgeven aan hun kinderen. Hoe ze hun kinderen belonen en straffen kan met het geloof te maken hebben, maar ik denk dat het eerder ligt aan hoe ze zelf zijn opgevoed, met welke vormen van belonen en straffen, en wat de tijdgeest is.
Ik hoop je vraag een beetje te hebben beantwoord.