Waarom mag men in (sommige stromingen van) de islam niet dansen?

Ik las net op het nieuws dat een groep mensen in Pakistan de doodstraf heeft gekregen omdat ze dansten op een bruiloft. (En aangezien Pakistan een islamitisch land is, neem ik aan dat dat een regel van de islam is).
Waarom is dat zo?

Toegevoegd na 11 minuten:
(Die site is www.nu.nl)

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Religie
5.7K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Op welke site heb je dat gelezen? In dit geval is bronvermelding erg handig om een goed antwoord te geven. Zou je die nog toe kunnen voegen?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verschilt echt per moslimland. Heb zelf zo'n 15/20 Turkse bruiloften bijgewoond en één keer zaten de mannen en vrouwen gescheiden, maar dat was dan ook in een moskee.
Al die andere keren zaten de mannen en vrouwen gemengd, waarbij ook samen gedanst en gelachen werd.
HeerVoldemort
11 jaar geleden
Bewijst wel weer wat een stelletje geschifte mensen je op de wereld hebt.... Doodstraf voor dansen...knetter knetter gek.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De doodstraf voor dansen op een bruiloft?
Wat een gestoorde middeleeuwse ideeën bestaan er nog!
En dat omdat dat in 1 of ander oud boek zou staan,mensen zouden nu beter moeten weten.
Ik ben blij dat mijn ouders me geleerd hebben voor me zelf te denken en niet te geloven in religieuze flauwekul.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je kan het dan ook nergens terugvinden in de koran. Het zijn regels/wetten die grotendeels cultureel bepaald zijn.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@Elektra88: Klopt, net als veel andere dingen die men vaak onder de noemer "islam" schaart, maar gewoon bij de plaatselijke cultuur horen.

Het beste antwoord

Geleend van de site die ik noem bij de bronnen.

>>>>"Er is niets op tegen dat vrouwen op trouwfeesten dansen en slaan op de Doeff onder begeleiding van fatsoenlijk gezang, dit behoort immers tot de bekendmaking van het trouwfeest zoals ons door de Shariecah wordt opgedragen. Dit dient echter te gebeuren onder de voorwaarden dat er slechts vrouwen aanwezig zijn en dat zij hun stemmen niet zodanig verheffen dat hun gezang buiten de plaats waar zij zich bevinden te horen is. Verder moet de vrouw zodanig gekleed zijn, dat niets van datgene wat andere vrouwen volgens de Islamitische regels niet van haar mogen zien, zichtbaar is; zoals haar benen en bovenarmen enz. Bovenstaande is gebaseerd op een fatwa van Sheich Fawzaan

Verder volgens Sheich Fawaz Jneid; Het dansen van een vrouw in de aanwezigheid van alleen vrouwen tijdens feestelijkheden, zoals huwelijksfeesten e.d. is toegestaan onder de volgende voorwaarden:
1.Het dragen van fatsoenlijke kleding die haar vrouwelijke vormen niet accentueert.
2.Het niet imiteren van mensen van zedeloosheid.
3.Het niet op een buitensporige wijze dansen, waardoor de lusten van anderen worden aangewakkerd. "<<<<<

Misschien dat men zich in Pakistan hier niet aangehouden heeft. Verder is het weer een triest feit van hoe godsdienst fanatici en fundamentalisten vinden dat zij hun wil aan anderen moeten opleggen en daarbij hun uiterste beste doen alle vormen van levensvreugde en plezier de kop in te drukken.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik denk dat je hier misschien een nachtje cel krijgt, maar niet de doodstraf. Als je besluit met een groep een sexorgie privé te organiseren ergens in een disco, zal geen haan ernaar kraaien.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Drukte per ongeluk te snel op plaatsen :-) Het gaat niet om minderwaardig denken over andermans normen en waarden. Het gaat over wrede straffen waarvan de zwaarte geen enkele relatie meer heeft met het vergrijp. En als je daar niet tegen mag ageren dan hadden we ook niet met z'n allen naar Afganistan moeten gaan om daar de taliban aan te pakken.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@Izmo, wat mij wel bevreemd is dat je zegt dat je geen islamitische aanwijzing kan vinden dat dat gemengd dansen tot de doodstraf leidt. Dat suggereert dat als je die wel gevonden zou hebben de doodstraf dan opeens wel gerechtvaardigd zou zijn. En als dat zo is dan kan de hele islam wat mij betreft gelijk de prullenbak in. Als het een uitwas van de Pakistaanse wetgeving is zou men daar eens een middagje zelfreflectie en menselijkheid moeten doen. Ik ken Pakistan alleen vanuit het nieuws en denk op basis daarvan dat dat er wel niet in zal zitten :-(

Andere antwoorden (3)

Er zijn allerlei geloven waar blij zijn uit den boze is.
In vroeger jaren mocht men van veel kerken in nederland op zondag niet buiten spelen, niet fietsen of auto rijden, niet TV kijken en nog veel meer.
Blijkbaar is blij zijn of feest vieren iets dat goden (of hun vertegenwoordigers op deze aarde) niet graag zien...
Voor zo ver ik weet ga je die regel(s) niet in de Koran, noch in de Bijbel terugvinden.
Historisch zijn de meeste volken, en met name gelovige volken, juist er vrolijk en worden er veel (geloofs)feesten gevierd.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Binnen de islaam zijn er Overleveringen die aangeven hoe de Profeet (zvmh) uitlegde hoe de islaam gepraktiseerd moet worden.

Eens waren mensen aan het feestvieren, toen Abi Bakr, een metgezel van de Profeet (zvmh) de mensen verbood om blij te zijn en vooral muziek te maken. De Profeet (zvmh) hoorde dat en vertelde toen dat mensen op de islamitische feesten (en bijv. ook bij bruiloften) best blij mogen zijn en muziek mogen maken.

Nu is het zo dat klappen in de handen dan alleen voor vrouwen is en als er muziek wordt gemaakt dat dat alleen op een soort kleine trommel gebeurt.

Waarom deze regelgeving? Vaak gaan/gingen feesten gepaard met uitbundig gedrag, waarbij alcohol werd gedronken en waarbij mannen en vrouwen (netjes gezegd) nogal vrijelijk met elkaar omgingen. Bij bijeenkomsten worden normaliter mannen en vrouwen dan ook gescheiden. Onze Profeet (zvmh) heeft echter niemand laten doden die danste uit blijdschap. Mannen die met mannen dansen en vrouwen die met vrouwen dansen is, zo ver ik weet, islamitisch gezien niets op tegen.

Dat Pakistan een meerderheid aan moslims telt, wil niet zeggen dat alle regelgeving islamitisch is. Zo telt Nederland weliswaar een meerderheid aan christenen, wordt de zondag gerespecteerd en is godslastering bij wet verboden, dat wil niet zeggen dat de Nederlandse regelgeving identiek is aan christelijke wetgeving. Als ik het zou moeten zeggen, dan is Pakistan, als het klopt wat je zegt, mijn inziens doorgeslagen in het voorkomen van feestjes die uit de hand kunnen lopen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bepaalde stromingen in bepaalde geloven vinden dansen een te aardse bezigheid, waarvan hun God niet is gediend, want je kunt, vinden zij, die tijd beter doorbrengen met bidden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als 'het leven op aarde' er 'gewoon bijhoord' waarom zou god dan speciale dingen van dat leven op aarde liever niet zien ? Waarom heeft 'ie ons dan hier neergezet ?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Niet erg omnipotent om eerst iets in elkaar te knutselen en dan te gaan zitten kijken hoe de boel in de soep loopt.
Is nogal sadistisch.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja en vooral om dan niet jezelf te straffen, maar je knutselwerk (vermoedelijk gierend van het lachen). Is een van de redenen waardoor ik tot de conclusie ben gekomen dat god niet bestaat.