Waarom mag men in (sommige stromingen van) de islam niet dansen?

Ik las net op het nieuws dat een groep mensen in Pakistan de doodstraf heeft gekregen omdat ze dansten op een bruiloft. (En aangezien Pakistan een islamitisch land is, neem ik aan dat dat een regel van de islam is).
Waarom is dat zo?

Toegevoegd na 11 minuten:
(Die site is www.nu.nl)

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Geleend van de site die ik noem bij de bronnen. >>>>"Er is niets op tegen dat vrouwen op trouwfeesten dansen en slaan op de Doeff onder begeleiding van fatsoenlijk gezang, dit behoort immers tot de bekendmaking van het trouwfeest zoals ons door de Shariecah wordt opgedragen. Dit dient echter te gebeuren onder de voorwaarden dat er slechts vrouwen aanwezig zijn en dat zij hun stemmen niet zodanig verheffen dat hun gezang buiten de plaats waar zij zich bevinden te horen is. Verder moet de vrouw zodanig gekleed zijn, dat niets van datgene wat andere vrouwen volgens de Islamitische regels niet van haar mogen zien, zichtbaar is; zoals haar benen en bovenarmen enz. Bovenstaande is gebaseerd op een fatwa van Sheich Fawzaan Verder volgens Sheich Fawaz Jneid; Het dansen van een vrouw in de aanwezigheid van alleen vrouwen tijdens feestelijkheden, zoals huwelijksfeesten e.d. is toegestaan onder de volgende voorwaarden: 1.Het dragen van fatsoenlijke kleding die haar vrouwelijke vormen niet accentueert. 2.Het niet imiteren van mensen van zedeloosheid. 3.Het niet op een buitensporige wijze dansen, waardoor de lusten van anderen worden aangewakkerd. "<<<<< Misschien dat men zich in Pakistan hier niet aangehouden heeft. Verder is het weer een triest feit van hoe godsdienst fanatici en fundamentalisten vinden dat zij hun wil aan anderen moeten opleggen en daarbij hun uiterste beste doen alle vormen van levensvreugde en plezier de kop in te drukken.

Bronnen:
http://al-yaqeen.com/

Er zijn allerlei geloven waar blij zijn uit den boze is. In vroeger jaren mocht men van veel kerken in nederland op zondag niet buiten spelen, niet fietsen of auto rijden, niet TV kijken en nog veel meer. Blijkbaar is blij zijn of feest vieren iets dat goden (of hun vertegenwoordigers op deze aarde) niet graag zien... Voor zo ver ik weet ga je die regel(s) niet in de Koran, noch in de Bijbel terugvinden. Historisch zijn de meeste volken, en met name gelovige volken, juist er vrolijk en worden er veel (geloofs)feesten gevierd.

Binnen de islaam zijn er Overleveringen die aangeven hoe de Profeet (zvmh) uitlegde hoe de islaam gepraktiseerd moet worden. Eens waren mensen aan het feestvieren, toen Abi Bakr, een metgezel van de Profeet (zvmh) de mensen verbood om blij te zijn en vooral muziek te maken. De Profeet (zvmh) hoorde dat en vertelde toen dat mensen op de islamitische feesten (en bijv. ook bij bruiloften) best blij mogen zijn en muziek mogen maken. Nu is het zo dat klappen in de handen dan alleen voor vrouwen is en als er muziek wordt gemaakt dat dat alleen op een soort kleine trommel gebeurt. Waarom deze regelgeving? Vaak gaan/gingen feesten gepaard met uitbundig gedrag, waarbij alcohol werd gedronken en waarbij mannen en vrouwen (netjes gezegd) nogal vrijelijk met elkaar omgingen. Bij bijeenkomsten worden normaliter mannen en vrouwen dan ook gescheiden. Onze Profeet (zvmh) heeft echter niemand laten doden die danste uit blijdschap. Mannen die met mannen dansen en vrouwen die met vrouwen dansen is, zo ver ik weet, islamitisch gezien niets op tegen. Dat Pakistan een meerderheid aan moslims telt, wil niet zeggen dat alle regelgeving islamitisch is. Zo telt Nederland weliswaar een meerderheid aan christenen, wordt de zondag gerespecteerd en is godslastering bij wet verboden, dat wil niet zeggen dat de Nederlandse regelgeving identiek is aan christelijke wetgeving. Als ik het zou moeten zeggen, dan is Pakistan, als het klopt wat je zegt, mijn inziens doorgeslagen in het voorkomen van feestjes die uit de hand kunnen lopen.

Bepaalde stromingen in bepaalde geloven vinden dansen een te aardse bezigheid, waarvan hun God niet is gediend, want je kunt, vinden zij, die tijd beter doorbrengen met bidden.