Doet dit af aan de inhoud van het artikel (zie de uitleg)

Een predikant schrijft een artikel. Enkele jaren later blijkt dat de predikant een buitenechtelijke relatie heeft, en wordt hij geschorst. Doet dat af aan de inhoud van het artikel ?

Toegevoegd na 15 minuten:
Het artikel gaat overigens niet over huwelijk en trouw, maar staat daar helemaal los van

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Religie

Antwoorden (11)

Nee zeker niet, als de inhoud van het artikel waardevol is en mensen steken er wat van op, wat maakt dan het priveleven van die predikant uit?

Als het artikel gaat over het huwelijk en trouw aan elkaar enz. Tja, dan is de geloofwaardigheid van zo'n predikant wel over.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een bekend verschijnsel bij mensen die anderen willen voorschrijven hoe het moet:
Let niet op mijn daden, maar op mijn woorden.

Bekend van priesters en dominee's. Hypocriete mensen, die niet waard zijn om te woren gehoord. In het Parool stond gisteren een verhaal van Pater Jan, die heel lang geleden oneerbaar is omgegaan met koorknapen en koormeisjes. Hij is nu 70, maar wil nog steeds niet de verantwoordelijkheid nemen voor zijn daden. Tuig van de richel, noem ik dat. Ook de kerk neemt geen verandelijkheid (men wist het al jaren). Is een kenmerk van een zieke organidsatie.
Er is een boek over verschenen., Degenen die zich aan deze reactie ergeren moeten worden verplicht eerst dat boek te lezen!!!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik erger me er niet aan hoor, maar wil wel zeggen dat niet alleen priesters en dominees zo bezig zijn. Heel veel mensen vreten dingen uit die beslist niet door de beugel kunnen en waar geen haan naar kraait.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Natuurlijk heb je gelijk. Ook ik heb genoeg verkeerde dingen gedaan, maar ik ga anderen niet de les lezen en liggend in bed, denk ik er wel eens over na met enige spijt en schaamte.
Aan de vruchten herkent men de boom, zo zegt Jezus in de bijbel. Hoe kun je goede dingen zeggen als je van buiten slecht bent?
Maar ja, een dominee is ook een mens en zal het er ook wel erg moeilijk mee hebben.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als ik een heerlijk recept publiceer in een kookblaadje en ik vermoord mijn buurvrouw. Dan smaakt het gerecht toch nog even lekker? (Of heeft het dan een bijsmaak.... het zal aan je eigen oordeel liggen)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik denk dat dit artikel zeker wel waardevol kan zijn. Zo'n man heeft een dubbel leven geleid wat natuurlijk heel erg is. Zeker als je op een preekstoel staat en een gemeente moet leiden.
Voor jou - die het artikel gelezen heeft - is het schokkend. Voor hem is het vreselijk. Alles wat je aan mooie en waardevolle dingen gezegd hebt en waar je niet naar geleefd hebt - het zal van je hand geëist worden en je zal er naar geoordeeld worden. Wat niet wil zeggen dat er geen vergeving is. Voor de moordenaars die naast Jezus aan het kruis hingen was ook vergeving.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
hoe kom je hier nou weer bij? Ten eerste gaat het om wat hij schrijft. Ten tweede is een buitenechtelijke relatie helemaal niet slecht. Dat denken wij alleen maar, omdat het zo ingeburgerd zit in onze maatschappij.
Ten derde zijn er miljoenen mensen die een geheime buitenechtelijke relatie hebben, waarvan niemand het weet. Dan zou je geen een artikel meer goed kunnen vinden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een van de 10 geboden uit de bijbel is dat je geen overspel mag plegen. Bij een kerkdienst wordt wekelijks gerefereerd aan deze wet. Dus als je dat doet en je houdt jezelf er niet dan worden je andere woorden ook ongeloofwaardig.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
wie heeft het hier nou over de bijbel??? Is dit een bijbelsite of zo?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
je moet nooit met de bijbel aankomen als bewijs, want dat is maar een geschreven boek!
Trouwens de Amish in Amerika zijn ook gelovig en trouwen met jonge meisjes en hebben meerdere vrouwen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Alleen is de eventuele hypocrisie van zo'n dominee verwerpelijk, maar dat is voldoende aangetoond in de boeken van Dr Vlimmen in de jaren 50 ;-)
Dominees zijn ook mensen.
Het is niet bepaald wenselijk gedrag het hebben van een buitenechtelijke relatie, maar het komt veel voor.
Stel je voor dat de waarde van de mens daaraan moet worden afgemeten, dan zou er op de wereld weinig waardevols zijn gepresteerd!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik ken heel wat dominees en zou zeggen..breek me de bek niet los.
Maar een goed artikel blijft een goed artikel.
De componist Gesualdo vermoordde zijn vrouw en haar minnaar, maar daar is zijn muziek niet minder om.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee hoor vind ik onzin. Het zou wat anders zijn indien hij een artikel zou schrijven over ontrouw, want dan maak je jezelf wel erg ongelovig.

Je kunt een oprecht mens zijn en het geloof verkondigen en daarnaast een misstap maken. Dat is natuurlijk in zijn functie zeer onhandig. Mensen zullen nu toch met een ander oog naar hem kijken. Maar het heeft helemaal niets met dat artikel te maken want voor de rest zal hij best een oprecht mens kunnen zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het doet zeker af.
In gedachten was de predikant misschien al bezig met zijn ontrouw toen hij het artikel schreef.
Woorden krijgen pas kracht en inhoud, als de schrijver geestelijk geinspireerd is, en hij onbevangen open staat voor de hemelse gewesten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
For anyone curious enough to want to investigate the crimes i might have comited in the eyes of the law
of my country, you will not find them. Maybe small things, i forgot to pay something maybe i don't know.
Drove a little to fast in a car some time somewhere, maybe. I might have destroyed someones property
somewhere by accident.
But crimes in God's eyes, yes, you will find many.
Knowing this. What use is it for you to investigate? To prove the world that a holy man isn't a holy man?
I ask of you people, leave me alone. Instead, search yourselves.
i don't claim to be anyone else than being the same as what you are. People.