De prikkels waar "HSP" ers last van hebben waar kunnen die allemaal uit voortkomen? Wat prikkelt hen? Zijn er ook dingen die onbewust prikkelen?

Zoals bijvoorbeeld voedsel? waarom?

Toegevoegd na 3 dagen:
Wat eten betreft: Na het eten, welke maaltijd dan ook word ik moe en slaperig... Mijn man kwam erachter dat als je ipv zoetigheid als een toetje onmidddelijk nar het eten niet hetzelfde effect heeft als tien minuten na de maaltijd. Tien minuten erna heeft het als effect dat het je helpt je energie terug te krijgen, omdat de suiker helpt dat het eten verteerd gaat worden. ( denk dat hij het beter kan toelichten dan ik... Ik heb dat vanavond uitgeprobeerd inieder geval, tien minuten na de maaltijd een zoet iets te eten en ik merkte inderdaad, dat ik significant minder last had van prikkels en lawaai na het eten... Dus wou dat met de HSPérs hieronder delen, opdat zij er ook wat aan hebben... Scheelt veel uitrust en slaaptijd misschien voor velen...

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
3K

Het beste antwoord

Niet elke HSP heeft last van dezelfde prikkels
Er zijn van die online testen daar kun je het al uit afleiden want daar vragen ze naar allerlei zaken.

Een lijstje dat ik zo even kan ophoesten
fel licht (vooral die nare halogeenlampen)
hard geluid
kou/warmte
honger/dorst
huidirritatie (bijv die merkjes in je kleding maar in mijn geval ook zoiets als een panty, brrrrr)
emoties (boze, verdrietige, geemotioneerde mensen)
drukte

ik heb zelf niet echt ervaring dat BEPAALD voedsel iets doet.
Verder zijn alle prikkels onbewust TOT je het patroon gaat herkennen
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb wel gehoord dat je als HSP'er moet oppassen met cafeine en alcohol?
amigo
13 jaar geleden
nu je het zegt, klopt op zich wel alleen heb IK echt overal last van maar juist van die twee nooit (denk ik zelf, ik zal mijn omgeving eens vragen, ha ha), daarom stond het er denk ik niet bij, wel goede aanvulling
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik lust geen koffie, en een borrel neem ik maar af en toe (ben snel dronken!)

Andere antwoorden (10)

Volgens mij is dit heel persoonlijk en kunnen die prikkels echt overal vandaan komen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
geloof me.... dat kan ECHT wel!!!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik begrijp de reactie niet zo goed..
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
..pimmeisje weet denk ik niet goed wat een HSP-tje is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Uhm lees mijn antwoord, ik heb nooit beweerd dat iets NIET zo was (waarop ik de reactie kreeg: dat kan ECHT wel!) Dus die reactie begreep ik niet zo goed. Daarnaast is een goede vriendin van me 'HSP-er' dus ik weet wat het is. En daarnaast heb ik nooit gezegd iets zeker te weten, mijn antwoord begon namelijk met 'Volgens mij...' Dus ik begrijp deze reacties nog steeds niet.
Dat verschilt enorm, ik kan ooit al helemaal geirriteerd raken van krakende zakjes.
Het gaat niet zozeer om wat het is, maar vooral dat mij hoofd al vol zit dan, er kan niets meer bij.

Maar dat is persoonlijk.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
En ik kan niet tegen schelle geluiden, als die van de vaatwasser. Vreselijk.
Het enorme licht van de zon...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wauw, drie plussen. Ik ben dus niet de enige.
Ik vraag me wel af hoe het komt dat die zon zoveel invloed op mij heeft. Ik moet al heel snel een zonnebril dragen (en in de zomer ook in huis). Ik weet niet goed, hoe ik deze vraag op GV kan stellen volgende de richtlijnen. Hopelijk zien wat mede-gv-ers deze reactie.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wat is er mis met de vraag "Waarom heeft de zon veel invloed op hoe mensen zich voelen?", of iets dergelijks?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Omdat je voorbeeld het niet de lading dekt en veel 'nutteloze' antwoorden geeft. Weet nog niet een juiste formulering.
De stelling moet ook aangetoond zijn, anders wordt de vraag verwijderd. Richtlijn:
"De vraag gaat uit van een onbewezen veronderstelling De vraag mag niet van een stelling of veronderstelling uitgaan, tenzij deze wordt onderbouwd en de vraag zelf een kennisvraag is."
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Äch, als ze dat consequent gaan toepassen, kunnen ze GV haast wel opdoeken. Wat die onderbouwing betreft: Dat kun je in de uitleg doen. Je legt uit dat jij erg beïnvloedt wordt door de zon, dat je dat van anderen ook weet, en dat je graag wilt weten hoe dat komt.
HSP ers hebben een ander filter dan"normaal"
.Onze hersenen zeven zeer veel minder interessante- of onbelangrijke dingen uit hetgeen ons bewustzijn raakt.
Bij HSP ers wordt veel minder gezeefd en zijn ze zich van veel meer prikkels bewust, zowel prikkels in het lichaam als van buiten het lichaam belanden in het bewustzijn.
Daarom krijgen ze zoveel prikkels dat hun bewustzijn veel sneller overprikkeld raakt.
Het reduceren van de prikkels helpt maar ten dele, het voortdurend horen van lichaamgeluiden (stromend bloed in de aderen, hartslag, ademgeluiden en ga zo maar door worden niet uitgefilterd en dat belast je hersenen .
Is het dan om je heen ook nog onrustig of erger nog ruzieachtig of bedreigend, dan kun je stevig overstuurd raken.
Het enige wat mij hielp, is dan rust nemen en lastige vraagstukken oplossen of mijn hersenen met ingewikkelde problematiek afleiden.
Ik hoor en voel dan evenzogoed alles wel maar het raakt wat op de achtergrond omdat ik mijn brein aan het werk zet met interessante, ingewikkelde situaties.
Zo kun je deze gevoeligheid ook leren positief te benutten, je voelt stemmingen van anderen beter aan
en dat geeft je de mogelijkheid te communiceren over leukere zaken dan bv. het weer.
Helaas heb ik er wel voor moeten kiezen de gevoeligheid met medicatie wat te dempen.
Dat maakt het voor mij mogelijk om de prikkelgevoeligheid wat te reguleren.
Maak van de nood een deugd, je opmerkzaamheid en invoelend vermogen kun je ook VOOR je laten werken.
Navelstaren en piekeren moet je vermijden.
Denk positief over jezelf en vermijd plaatsen en contacten die onnodig belastend zijn.
Succes.

Toegevoegd na 3 dagen:
Na het eten trekt je damstelsel en vooral de lever heel veel energie voor de vertering.
Als je dan "snelle "suikers in je toetje hebt, compenseert dat de energiedaling in het systeem wat.
Inderdaad moet er ongeveer 10 minuten tussen hoofdmaaltijd en toetje zitten. Dan is de maag al wat leger en worden de suikers beter opgenomen dan wanneer ze teveel door de warme hap raken en zodoende moeilijker in het bloed kunnen komen.
In wezen heeft iedere gang in een drie gangen menu zijn nut,
de soep om de eetlust op te wekken, de "warme hap voor algemenen energie en bouwstenen en dus het toetje om de suiker "dip " te compenseren.
Zo zie je maar weer dat mensen door ondervinding dingen ontdekken die wetenschappelijk pas veel later te bewijzen zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik denk wel dat er dingen zijn die onbewust prikkelen, omdat je toch min of meer energieen van andere mensen oppikt, zoals andermans humeur of fysieke toestand. Soms merk je dat later pas, dat dat toch wel veel invloed op je gemoed heeft gehad. Bij mij is dat in ieder geval wel zo. Niet altijd, meestal heb ik al snel door wat mij irriteert en overmatig prikkelt en dan probeer ik mij daar ook voor af te sluiten maar dat lukt niet altijd even goed. Dingen blijven hangen, alsof het aan je blijft kleven en je hard moet werken om het van je af te schudden.

Wat een HSP'er prikkelt lijkt mij inderdaad erg persoonlijk, maar bij mij is het in ieder geval het volgende: schelle geluiden, humeur van anderen (heel erg), overmatig licht, drukte, winkelstraten, de markt, maar ook heel kleine dingetjes als een labeltje in een shirt wat een beetje irriteert of te strak zittende sokken/schoenen, of of of.. kan veel opnoemen...

De positieve kant van HSP is wel dat ik meer kan genieten van de kleine dingen als een beetje warmte van de zon, een mooi schilderij of tv-programma, mooie muziek of lekker eten en drinken. Dat probeer ik dan ook optimaal te benutten..
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
sfeer, humeur van anderen, geluiden, drukte, allemaal zo herkenbaar. En ook het extra genieten van allerlei dingen. Voor sommige mensen is het onbegrijpelijk dat je zo'n "last" kunt hebben van bepaalde dingen. Het valt mij vooral op dat het in werksituaties steeds moeilijker wordt.
Er zijn vast ook dingen die onbewust prikkelen maar dat weet ik dan niet. Wat ik wel ervaar: geluiden zijn voor mij een zeer gevoelig iets. Ik kan mij hemels voelen bij bepaalde klanken maar in 3 seconde werkelijk razend en puur agressief worden bij de geluiden van free jazz bijvoorbeeld... absurde reactie in de ogen van anderen maar voor mij zijn die geluiden onverdraaglijk en dat is één van de zeldzame keren dat ik onmiddellijk ingrijp en per direct de muziek uit zet zonder rekening te houden met wie dan ook ;-)). Ik heb overigens wel eens gehoord dat elke muziek waarvan het ritme sneller gaat dan je eigen hartslag opzwepend zou werken. Ik heb bij muziek inderdaad al snel het gevoel dat het me opfokt en ik heb inderdaad een trage hartslag dus wie weet klopt het. Meestal heb ik het (dus) stil in mijn huis. Flikkerende lichten zijn ook prikkelend. Wel was ik toen ik jonger was veel meer en sneller overprikkeld dan nu. Misschien ook wel omdat ik nu veel eerder mijn grens aangeef. En natuurlijk had ik toen een gezin en leef ik nu alleen, dus dat scheelt ook veel. Duidelijk is dat, als ik een nacht slechter slaap, ik de daarop volgende dag meer last heb. Of als ik baby's of kleine kinderen op een bepaalde manier hoor huilen... onverdraaglijk... Of lieve mensen die door de telefoon maar door blijven praten... als ik het niet op tijd door heb en het laat gebeuren kunnen ze mijn energie totaal leegtrekken en kan ik bijna niets meer zeggen, een zombie voel ik me dan.
Ik let wel op mijn eten, zo min mogelijk suiker want het maakt me moe, geen cashewnoten want dan voel ik me opgeblazen, geen vlees want dan wordt ik sneller depri (wel visvlees trouwens, daar voel ik me goed bij) en biologisch maar ja, dat is makkelijk gezegd voor mij want ik werk in een natuurvoedingswinkel. Toen ik geen koffie meer dronk hielp dat wel, was ik rustiger, maar dat drink ik nu toch wel weer, en veel kruidenthee, voor het slapen rustgevende. Nou ja, zo kan ik nog wel even doorgaan en jullie ook allemaal wel denk ik ;-) Als ik het zo opschrijf lijkt het nogal veel maar ik merk ook dat het gewoon voor me is geworden om er rekening mee te houden. Om mijn leven ernaar in te delen. Jullie zullen het ongetwijfeld ook kennen. En ach, vroeger noemden ze me óvergevoelig, en nu hooggevoelig. Overgevoelig klonk altijd als een gebrek, hooggevoelig als een gave waar je mee om kan leren gaan, vaak met vallen en opstaan en ook met behulp van,
maar we doen we dan toch maar... :-)
Kristal
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
hey, daar heb je er nog 'zo een' :) aangenaam!!
(wel een +je waard dus he!)
jaaaa deze weet ik :)

alle indrukken die je opdoet zijn prikkels. alles kan je dus prikkelen.
hoor je verschillende mensen praten kan je hier soms geen onderscheid in maken en is het net alsof ze dezelfde tekst zeggen maar ieders ergens anders in de tekst is en daarbij ook nog evenhard praten (geen touw aan vast te knopen dus)

het kan ook zijn dat iedereen door elkaar praat en je meters verderop een gesprek kan volgen.

of je hoort alle geluiden tegelijk, ritselen van tassen, hakjes van een voorbijgaande vrouw, het gelacht achter je, een kind wat huilt, muziek dat ergens vandaan komt, een knalrode ballon meters verderop, de zon die wel heel fel schijnt (nou ja, soms) een hond die blaft, een telefoon die over gaat, iemand die hoest, een vliegtuig wat over vliegt ......en dat allemaal in een paar tellen :)

soms kunnen dingen prikkelen zonder dat je het meteen beseft, je hoort iemand 'in de verte' je naam roepen maar als je het 3 of 4 keer hoort denk je.... oh, ik moet reageren.

hoeveel voorbeelden wil je precies hebben??

Toegevoegd na 2 minuten:
overigens maakt het bij mij niet uit wat ik eet, het wordt er niet meer of minder door

TENZIJ.... ik het uit de vriezer moet halen (dat krakende geluid....iehhh!)
bij het braden van vlees hoor ik ook bijna niet anders... het spettert te hard voor me, maar dat bedoel je vast niet :)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
alles geluiden, voedsel emoties stemmingen van anderen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
dat zijn dus prikkels :)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
i know... vroeg me gewoon af in hoeverre anderen dat hebben en wat ik over het hoofd zie, en vooral hoe ik dagen kan doorkomen zonder moe te worden van de prikkels om mij heen. en of daar vanaf te komen is
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
bij mij helpt ritalin als ik de 'drukte' op moet zoeken
(heb ADD) andere manier zou ik niet weten behalve je eigen omgeving aan te passen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
voor mij nooit geen medicijnen meer
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
als je bij een bepaald medicijn niet gebaat bent of het heeft meer nadelen dan voordelen is dat een verstandige keuze :)
kan je helaas niet de gouden tip geven :(
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
oh je hebt me al een heel eind geholpen hoor ^^ gaat mij om inzichten... Mijn man kwam met iets dat ik uitprobeer: zal het bij de vraag zetten
HSP is slechts een term bedacht door mensen om een bepaalde gevoeligheid in te kaderen.

Hoewel ik goede zintuigen heb en een goede gevoeligheid en intuitie zou ik mijzelf nooit etiketeren met de term HSP.

Ook mensen die zichzelf geen HSP noemen kunnen dus heel gevoelig zijn en onbewust geprikkeld worden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mijn zus heeft last van HSP en ze heeft er echt heel erg last van, op een extreme manier. Ik praat er regelmatig met haar over en ik zal proberen antwoord te geven.

Er kunnen overal prikkels vandaan komen. Zij had mij verteld waar ze allemaal prikkels van kon krijgen en wat het HSP nog meer voor gevolgen heeft.

Het licht.
Sterke geuren.
Zeer harde geluide.
Bassen.
Lichtflitsen.
Mensen.

Dit zijn maar een paar voorbeelden. Ook kan zij geluiden horen, die ik niet kan horen. Ook kan zij dingen ruiken die ik niet kan ruiken. Komt omdat haar gehoor erdoor zeer gevoelig is en ook haar neus. Maar het geld voor nog veel meer dingen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik zelf ben HSPS,,als ik met iemand praat hoor ik 5 meter verder gesprekken die ik kan volgen,,,ik voel pijnen,,verdriet,,opgefokt,,blijheid,,enz van anderen,,ik zie elke beweging ,,,al is het een mier. voel mensen om mij heen die geen stoffelijk lichaam hebben, ruik dingen die een ander niet kan waar nemen,,geluiden die een ander niet hoort,,ik zie dingen,,.24 uur per dag is het bezig,,,,,,en dan vol is vol en kan er niks meer bij,,,dan wordt je kribbig.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
HSPS is dat een schrijffout?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
nee je hebt HSP maar ook HSPS,,,,de laatste letter,,,,de ,,S
betekend spiritueel.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
wat is het verschil?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
eigelijk zo hoe ik het gelezen heb is het ongeveer het zelfde,,maar ja ik zeg altijd dat wat ik vertel zijn mijn ervaringen,,maar ik kon wel veel herken bare punten er uit halen.voor mij is het te groot en ingewikkelt om het zo uit te leggen,dat men het begrijpt.
ga op onderzoek uit.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik ben zelf al vrij lang bezig met op onderzoek uit te gaan. dit is een klein onderdeeltje ervan, dus ik denk dat ik het wel zou begrijpen wat je zou vertellen. Dat leg je niet altijd even simpel uit in een klein stukje nee. Maar volgens mij zijn we allemaal spiritueel. Alleen zien veel mensen het niet. Ik merk wel dat vrijwel alle hooggevoeligen die ik ken wel met spiritualiteit bezig zijn en/of ontwaken