Bestaan er geloven die geen oorlogen veroorzaken?

Weet jij het antwoord?

/2500

Het budhisme

De islam(zuiver) en niet hoe het hedendaags is. (Ik vind dat meer een islamitisch cultuur). De Islam staat namelijk ook voor vrede. Maar dan kan je zeggen waarom zijn er dan moslim terroristen? Dat zijn gewoon terroristen die denken dat zij moslim zijn dus volgens de islam leven, terwijl de islam een geloof is waar het om vrede gaat. En ik denk dat elk geloof (zuiver zoals honderden jaren geleden) wel vredig is.

Geen enkel geloof veroorzaakt oorlogen. Het zijn de mensen die denken dat ze uit naam van hun geloof oorlog mogen (moeten) voeren.

Het enige geloof (als je dat als zodanig aan kan merken) dat geen oorlog veroorzaakt is atheisme.

Getuigen van Jehovah zijn dienstweigeraars en weigeren ( weigerden) dus hun legerdienst te vervullen of een vervangende dienst in landen waar dit verplicht is (was) . Zij worden( werden) dan ook veroordeeld door de militaire krijgsraad als insubordunatie. Dit in overeenstemming met een tekst uit Jesaja: En zij zullen hun scharen tot ploegscharen smeden .... en de oorlog niet meer leren. Toegevoegd na 1 minuut: ( wegens insubordinatie ) Toegevoegd na 10 minuten: ( wapens tot ploegscharen ) Toegevoegd na 3 dagen: Getuigen van Jehovah zijn dienstweigeraars 1e zin moet zijn: Getuigen van Jehovah hebben sinds 1940 een neutraal standpunt ingenomen ...

Bronnen:
Eigen ervaring

Toen Jezus al wel als Koning aangesteld was maar nog niet als zodanig regeerde, legde hij aan de Romeinse stadhouder Pontius Pilatus uit: „Mijn koninkrijk is geen deel van deze wereld. Indien mijn koninkrijk een deel van deze wereld was, zouden mijn dienaren hebben gestreden, opdat ik niet aan de joden overgeleverd zou worden. Maar mijn koninkrijk is nu eenmaal niet uit deze bron” (Johannes 18:36). Onderdanen van het hemelse koninkrijk nemen daarom tegen niemand de wapens op en kiezen ook geen partij in menselijke conflicten. Loyaal aan de „Vredevorst” blijven ze volkomen neutraal in alle geschillen en conflictsituaties van de wereld. — Jesaja 2:2-4; 9:6, 7. Internatinaal hebben Jehovah's Getuigen zich daaraan gehouden. Momenteel zitten er nog vele jonge mannen onder hen lange gevangennisstraffen uit in verschillende landen. http://www.jw-media.org/eri/20111005.htm http://www.jw-media.org/kor/20110901rpt.htm enz... Toegevoegd na 24 minuten: http://www.watchtower.org/o/19980708/article_01.htm

Geloof zit tussen mensen-oren --> mensen maken oorlog in naam van hun eigen overspannen groepsverbeelding. Persoonlijk geloof ik niet dat het geloof in het Groot Vliegend Spaghettimonster al eens een oorlog heeft veroorzaakt, behalve dan eentje uitgevochten met onzinnige argumenten.

Ja, het geloof in Sinterklaas. Misschien af en toe eens een kleine ruzie om een paar pepernoten, maar daar blijft het meestal bij...

Er kan heel terecht worden opgemerkt dat christelijke kerken zich er door de eeuwen heen steeds weer toe hebben geleend om oorlogen, troepen en wapens te zegenen en dat zij op een totaal onchristelijke manier hebben gebeden voor de vernietiging van hun vijanden. Jehovah’s Getuigen zijn bij honderden en duizenden de concentratiekampen en [zelfs] de dood ingegaan omdat zij niet in de oorlog wensten te dienen en weigerden op mensen te schieten.” Neutraliteit in oorlogstijd is een kenmerk van ware aanbidding. Jezus zei: „Hieraan zullen allen weten dat gij mijn discipelen zijt, indien gij liefde onder elkaar hebt” (Johannes 13:35). Het is zo dat Jehovah’s Getuigen zich er door niets — noch ras, noch nationaliteit, noch etnische achtergrond — toe laten brengen hun naasten te haten. Evenmin zullen zij iemand doden, want zij hebben in figuurlijke zin hun zwaarden tot ploegscharen en hun speren tot snoeimessen gesmeed, zoals de bijbel dat met betrekking tot ware dienstknechten van God voorzegd heeft. — Jesaja 2:4.