Waarom duiken er de laatste jaren toch te pas en te onpas complottheorieen op, over van alles en nog wat?

En waarom lijken zoveel mensen er in te geloven. Is het een gevolg van de ontkerkelijking? Om iets anders te hebben om met z'n allen in te geloven?

Toegevoegd na 8 minuten:
Net nog op BNN: een vaag verhaal over onze Pim en een tweede schutter. BNN wil ook een eigen JFK hebben. Ik vond het een zeer slechte documentaire.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Religie
1.3K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
goeie vraag +1
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Komt door de chem-trails. Die verspreiden tegenwoordig spul waar mensen achterdochtig en paranoia van worden ;)

Het beste antwoord

Ik denk omdat mensen ZO veel informatie tot zich nemen in de loop van hun leven, dat ze op een gegeven moment niet meer kritisch kunnen denken of gewoon door de bomen het bos niet meer kunnen zien. Daarnaast zijn complottheorieen natuurlijk altijd interessant, omdat ze schijnbare verbanden tonen die minimaal tot nadenken stemmen, en is de basis/achtergrondkennis van mensen gemiddeld al niet best en wordt steeds slechter. Die combinatie van factoren is een geweldige voedingsbodem voor complotdenkers.

Je kunt tegenwoordig een leuke complottheorie onderbouwen met 20 feiten en 300 leugens, en mensen slikken het totaalpakket als zoete koek. Als A, B en C kloppen, dan zullen D t/m R ook wel kloppen, is de algemene denkwijze. Terwijl juist in complottheorien het aantal aantoonbare onwaarheden behoorlijk hoog kan zijn.

Of ontkerkelijking er iets mee te maken heeft durf ik te betwijfelen, hooguit maakt dat complotten waarin de kerk (en dan bij voorkeur de katholieke kerk) een rol speelt wat populairder. Maar complotdenken neemt ook sterk toe in zeer kerkelijke / christelijke landen, denk maar an de VS, of Zuid Europa.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Nee, dat heeft niets te maken met de ontkerkelijking, in tegendeel. Heel veel mensen willen nou eenmaal niet aanvaarden dat zaken heel plat zijn, en dat er geen verdere en diepere bedoeling achter zit. Dat betrekken ze op het leven, maar ook op gebeurtenissen die bepalend zijn (geweest). Ze zoeken medestanders die er voor open staan om tezamen het 'geloof' uit dragen. Of het nou om doofpot-aliens gaat of om 9/11 of om mensen op de maan, dat maakt ze niets uit. Ze denken dat het we allemaal voor het lapje worden gehouden, maar in feite proberen ze ons te misleiden.
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het heeft dus WEL te maken met samen iets willen voelen, geloven. Er is wel degelijk een link met traditioneel geloven, en ik kan me goed voorstellen dat het een substituut is voor geloven in een god.
Het is een groepering mensen die 'zoeken naar de waarheid' vanuit een paranoide gedachtengang. Er gebeurt zoveel in de wereld, dat ze denken dat overal iets (georganiseerds) achter zit. Zo bestaat er bijvoorbeeld een theorie dat de Twin Towers door Amerika zelf zijn geterroriseerd. Deze mensen zijn ook van mening dat in veel dingen een achterliggende betekenis te vinden is. Te vergelijken met de boeken van Dan Brown. Je kunt hier boeiende ideeen over opdoen op hyves. Zoek eens naar de http://zoekdewaarheid.hyves.nl en je komt zeker aan je trekken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
www.chemtrails.nl ze komen ons halen!
Dit heeft mijns inziens alleen te maken met het feit dat de mens te veel vrije tijd heeft en moeilijkheden heeft om de realiteit te accepteren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
omdat dingen nou eenmaal vaak beginnen als complot theorie,maar gelukkig komt de stront tegenwoordig ook afentoe bovendrijven waardoor meerdere mensen het er dus over hebben, als er bijv vogelgriep uitbreekt H5N1 en er worden massa's tamiflu geproduceert maar de ziekte wil niet echt wereldwijd doorbreken zitten de fabrikanten dus met grote voorraden in hun maag en als een complottheorie denker als ik dan al een klein jaar voor de mexicaanse griep voorspelt dat er waarschijnlijk snel een andere ziekte uit breekt daar er nog een grote lading tamiflu weggeslikt moet worden en even later de mexicaanse griep H1N1 (waar toevallig tamiflu tegen helpt)verschijnt en wonder boven wonder de berg tamiflu nog juist voor de uiterste houdbaarheids datum word weggeslikt,en in dit geval ook nog nadien gemeld word dat er te voorbarig is gereageerd met het aanschaffen van al dat spul en dat het is veroorzaakt door de farmaceutische industrie,zegt een complottheoriedenker als ik zie je wel en blijf ik dom als ik ben mijn ogen open houden voor nieuwe complotten,want dit voorbeeld is er natuurlijk maar 1 uit velen,dus mijn antwoord is eigenlijk,dat komt omdat de mensen steeds wijzer worden en niet meer blindelings alles voor zoete koek slikken,en door het feit dat er al zeer veel dat begon als complottheorie,nadien bewezen werd ook daadwerkelijk een complot te zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als de theorie waar blijkt te zijn, dan zijn ze van harte welkom. We hebben jaren getwijfeld aan de oorzaak van de vuurwerkramp en un komt misschien uiteindelijk de waarheid boven water.
De rest is alleen maar om de sensatie te doen.
Heb overigens nog even naar BNN gekeken en ook bij mij blijven veel onbeantwoorde vragen hangen.