welke invloed heeft de oprichting van de staat Israel, op het conflict van nu (in Israel)

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Religie

Antwoorden (5)

De oprichting van de staat Israel is daarbij essentiëel geweest, anders zaten ze nu ruzie te maken in een land dat een andere naam had.
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
juist... klopt helemaal
Als destijds Israël niet opgericht was, dan had Israël nu geen probleem...

Maar het probleem is als volgt: Destijds was men het er mee eens wat er beslist was, Israël kreeg een stuk woestijn en daarmee was het eigenlijk opgelost... Maar toen ging israel aan de slag in dat dorre gebied en maakte daar een oase van en irrigeerde de boel en maakte het land vruchtbaar en welvarend... Toen was het wel even anders, toen wilden ze het land niet meer aan Israël. Als dat land zo waardevol is, ja dan hadden wij dat nooit moeten doen volgens de Palestijnen... Dat is volgens mij de kern van de afgunst en van het conflict... En als het land dor en woestijn gebleven was, dan was nu nog steeds vrede daar... Maar het is anders... met alle gevolgen van dien...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Kan me niet herinneren dat de palestijnen ooit een stuk dor woestijn aan Israël hebben afgegeven.
Het grootste deel van het conflict handeld volgens mij om de stad Jeruzalem, die door zowel Israel als Palestina als hoofdstad geclaimd wordt en die voor beide religieuze betekenis heeft.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bij het ontstaan van Israël was dat wat de Israëliërs kregen een dor stuk woestijn, meer niet...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@XiniX: De bron van het conflict heeft niks te maken met hoe de toestand van het stuk land was..
De bron van het conflict is dat de Israelïers in de ogen van de omringende landen géén bestaansrecht kregen.
Om 12.00 uur riep Ben Goerion de staat Israel uit, en om 18.00 uur vielen de omringende landen Israel binnen. Nauwelijks tijd om het land te bewerken dus....
In de ogen van de Palestijnen, en veel Arabieren overigens ook, hebben de Israelïers in 1947 van de VN land toegewezen gekregen (de Staat Israel binnen de landsgrenzen van toen) wat toebehoort aan genoemde Palestijnen.
Nog steeds is dit voor veel omringende landen de bron van het conflict, omdat zij de staat Israel niet erkennen, en vinden dat het land toebehoort aan de Palestijnen.
Het is echter moeilijk het conflict van nu in enkele zinnen neer te zetten.

Het gaat o.a. om:
De constante uitbreiding van Israel van nederzettingen in 'bezet gebied' zijnde westbank.
Het smokkelen van wapens vanuit Egypte naar de Gaza strook door de Palestijnen.
Het weigeren van Israel tot uitvoeren van de afspraken tijdens het "Oslo-akkoord.
De vertragings tactiek die Israel hanteert mbt tot het openen van vredes-gesprekken, o.a over het onstaan van een 2-staten federatie

Kortom, moeilijke situatie, waaraan naar mijn mening beide parijen schuldig zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het probleem is dat beide partijen op grond van beloften aanspraak maakten op dit land in 1947 (de zogenaamde McMahon-belofte).

Twee honden vechten op een been, waarop beide namen staan. Dit conflict zal dus nooit worden opgelost. Het is hetzelfde als je twee totaal verschillende mensen hetzelfde miljoen zou laten winnen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het waren niet de joden die de oprichting van de staat Israel geforceerd hebben, maar enkele rijke families die dit onderhandeld hebben met Engeland destijds.

Voor de 2e wereldoorlog begon, werden de joden in Duitsland geholpen en gestimuleerd om zich te vestigen in Israel. Aanvankelijk hadden ze daar helemaal geen zin in, maar omdat het financieel zo interessant gemaakt werd hebben velen het toch gedaan.

Daarna werd het meer en meer gedwongen en uiteindelijk escaleerde het naar de jodenvervolging.

Maar, back on topic: die rijke families, die onder meer de heroine transporten vanuit Afganistan controleren, hebben baat bij een instabiele regio en onrust in de wereld in het algemeen.

Je moet maar eens op youtube zoeken op 'zionist conspiracy'