Is het toeval als je over mensen droomt die je nog nooit van je leven gezien hebt, maar later in het echt opeens wel tegenkomt? (geen BN'ers)

Ik droom soms over mensen die ik helemaal niet ken, laat staan gezien heb. Soms gebeurt het dan dat ik ze een paar dagen na mijn droom ook in het echt zie, althans mensen die erop lijken. Is dit toeval of heb ik ze onbewust misschien toch gezien, maar niet "onthouden"?

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Je droomt over een heleboel mensen die je niet kent. Af en toe kom je een paar dagen later iemand tegen die lijkt op één van de personen over wie je hebt gedroomd. Dat valt natuurlijk direct op. Met als gevolg dat je die gevallen onthoudt. Wat je *niet* onthoudt, zijn al die andere mensen over wie je hebt gedroomd, maar die je in de dagen daarna *niet* bent tegengekomen. Die vergeet je. Het gevolg: na een paar weken herinner je je alleen nog maar gevallen waarin je eerst over iemand droomde, en daarna die persoon tegenkwam. De gevallen waarin je over iemand droomde, maar waarna je die persoon niet tegenkwam, ben je vergeten. In jouw herinnering staan dus alleen maar "treffers", en nul "missers". Daarom denk je, dat het "altijd raak" is - maar dat is niet zo.

Ik denk dat je andersom moet redeneren. Je ziet iemand en dan denk je: He! Die zag ik vanacht in mijn droom! Maar degene in de droom was heel iemand anders. Foute perceptie dus.

Lijkt geloof ik beetje op een deja vu Hierbij mist het geheugen 1 milliseconde en lijkt het alsof je de situatie al eens eerder hebt meegemaakt. Dit kan ook het geval zijn bij je "dromen".

iedereen lijkt altijd wel op iemand die je kent. Dat is ook een leuk spelletje met kinderen. Als je over iemand hebt gedroomt is diegene plotsklaps iemand geworden die je kent. En op straat kom je altijd wel iemand tegen die op een bekende lijkt, dus ook op diegene uit je droom.

Ik maakt altijd onderscheid in de dromen die je s"nachts droomt. Je hebt dromen die het product van je brein zijn, in de dingen die je meegemaakt hebt, en verwerkt worden in je hersenen. Je hebt schouwende dromen, waarbij je geest een uitstapje maakt, en de herinnering daaraan blijft hangen. En je hebt diepe dromen, dromen waarbij heden, verleden en toekomst samen vallen in het nu. Daarbij is het mogelijk dat je mensen ziet die je nog niet ontmoet hebt, en de herinnering daarvan blijft bij je hangen. Dus om op je vraag terug te komen, nee het is zeker geen toeval.