Waar komt er een olifant in het boedhisme voor , en wat is het verband tussen boedha en de olifant?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
3K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat ze allebei zwaarlijvig zijn misschien?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
hahaha ja dat wilde ik ook zeggen
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Da's een andere Boeddha, Starbless. Siddharta Gotama wordt over het algemeen slank voorgesteld.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
oh... nou snap ik het... Starbless en Lique bedoelen de lachende (keuken)boeddha... http://media.photobucket.com/image/lachende%20boeddha/ypra2 /brons4507912gr.jpg Siddharta Gautama zag er wellicht meer zo uit:
http://www.histotheek.nl/index.php?option=com_content&task=view&id=1981&Itemid=67

Het beste antwoord

Volgens een legende droomde de koningin Maya, de moeder van Boeddha van een witte olifant. Het was een voorteken want tien maanden later werd prins Siddharta (Boeddha) geboren. In het oude India werden witte olifanten gekoesterd, ze geloofden dat de olifanten geluk brengen.

Toegevoegd op 18-06-2009 15:49:37
Een witte olifant is ook het teken van iemand die zachtmoedig is en staat symbool voor onthechting van de boddhisattva, geduld, liefde en goedheid.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
huh? oja... maar eerst een plaatje erbij plakken...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ja hè...dat heb ik in Thailand vaker gezien... ook wel eens een roze... maar bij de meeste tempels zijn ze toch wel wit hoor... of met blaadjes goud bedekt...

Andere antwoorden (3)

Er bestaat een legende dat de moeder van Boeddha, 10 maanden voor zijn geboorte droomde van een witte olifant. Dit zou een voorteken zijn geweest voor zijn komst en in India worden witte olifanten als heilig gezien.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Via onderstaande link kan je een verhaal lezen over o.a. de geboorte van Boeddha. Daarin lees je ook een passage over de olifant (alinea 4).
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In het boedhisme staat de olifant voor kracht (zowel physiek als mentaal) en verantwoordelijkheid.

De witte olifant kondigde de geboorte van Boeddha aan.

De Hindoeistische god Ganesha, die staat voor wijsheid en schrijfkunst, draagt de kop van een olifant met 1 tand.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
maar ganesha heeft dan weer niets met boeddhisme te maken...