Moslims bidden richting Mekka. Geodeet of Loxodroom? En op basis waarvan is/wordt deze keus gemaakt?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Religie
1.9K

Het beste antwoord

Grootcirkel, zou ik zeggen. Dat is, wanneer je je beperkt tot het aardoppervlak en wanneer je de aarde als bol beschouwt, de kortste route, en dat komt "dus" het meest overeen met "richting Mekka".

Toegevoegd na 3 minuten:

In jouw terminologie is dat dus een geodeet.

Op Wikipedia vind je een mooie grafische projectie van een loxodroom die van pool tot pool loopt. Je kunt die loxodroom zo kiezen, dat hij over Mekka loopt. Vooral rond de polen, waar de loxodroom een aantal keer omheen spiraliseert, zie je duidelijk dat een moslim zich niet volgens een loxodroom zal richten. Vlak bij de pool zouden twee naast elkaar biddende moslims dan in tegenovergestelde richtingen moeten bidden - je ziet direct hoe onzinnig dat is.
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Ze bidden niet allemaal naar Mekka, pas geleden zijn ze erachter gekomen dat in een van de grootste moslimlanden tijdens het gebed, met de rug naar Mekka toe zitten. Ze hebben altijd in de verkeerde richting gebeden. Dus hoe ze het ookdoen, betrouwbaar is het niet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Okee, speciaal voor jou: "Moslims dienen richting Mekka te bidden. Geodeet of Loxodroom? En op basis waarvan is/wordt deze keus gemaakt?"
Ik denk eerder organoleptisch. Omdat bidden wiskundig moeilijk bewerkbaar is, gaan hun gebeden naar waar hun hart voelt dat die gebeden thuishoren.
Hartsgevoelens laten zich bovendien ook moeilijk projecteren op een boloppervlak.