is geloof ontstaan door angst van het onbekende en neemt de kracht van het geloof af naarmate we meer te weten komen over het leven?

vroeger hadden ze overal wel weer een andere god voor iets.
een god voor de zon, een god voor de regen, een god voor de vruchtbaarheid enz.

vroeger waren dit soort dingen vrijwel onverklaarbaar voor de mensen.
waarom het ineens ging regenen of hoe het komt dat de zon soms verduisterd wordt door de maan enz

tegenwoordig kunnen we een hoop dingen wetenschappelijk bewijzen.
de zon wordt verduisterd als de maan voor de zon komt, zonder invloed van god.
en het weer komt zoals het komt en niet zozeer omdat een god dat wilt.

het antwoord over wat er gebeurt wanneer je dood gaat, je naar de hemel of hel gaat is wetenschappelijk nog niet bewezen.
maar als je in god gelooft dan kom je in de hemel (ff simpel uit gelegd)
maar als we wisten wat er gebeurt als je dood gaat zouden we dan nog steeds geloven in die 1ne god?

we leren steeds meer dingen over het leven en god is steeds minder nadrukkelijk aanwezig in vergelijking met vroeger.
neemt het geloof af naarmate we steeds meer komen te weten over het leven en waarom dingen gebeuren?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Religie
1.9K

Het beste antwoord

Je stelt eigenlijk 2 vragen.

vraag 1: is geloof ontstaan door angst van het onbekende: jazeker, en door het zoeken naar verklaringen voor wat mensen niet konden verklaren.

vraag 2: en neemt de kracht van het geloof af naarmate we meer te weten komen over het leven?: ook deze vraag is met ja te beantwoorden.

Er is wetenschappelijk onderzoek gedaan naar het verband tussen intelligentie en beschaving. Het tijdschrift 'Psychology Today' heeft vorig jaar resultaten gepubliceerd naar (onder anderen) de relatie tussen religie en intelligentie. De conclusie is dat ieder extra IQ punt dat de gemiddelde inwoner scoort, maakt dat 1,2 procent van de bevolking minder gelooft dat er een god is. Met andere woorden: hoe intelligenter hoe kleiner de kans dat iemand gelovig is.

Dit valt te verklaren door het feit dat hoe meer we weten en hoe beter we in staat zijn zaken objectief en logisch te bekijken, hoe meer mensen tot de conclusie komen dat god niet bestaat.

Lees de link er maar eens op na, het is in het Engels, maar het is goed te begrijpen en niet al te lang. Interessant onderzoek in ieder geval!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

geloof is onder andere ontstaan omdat men geen antwoorden had voor een vraag en loste het op met een bepaalde god ervoor, maar geloof is sterker geworden in de middeleeuwen, omdat daar de kerk veel macht wilde en men leugens vertelde, en daardoor is geloof verder uitgespreid over de wereld
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Vrees voor het onbekend is een van de factoren voor het onstaan, net als vertrouwen op de hulp van een hogere macht.
Geloof is in de westerse wereld steeds meer een privé aangelegenheid geworden en de kracht etvan als maatschappelijke factor is afgenomen.
Wie denkt dat meer wetenschappelijke kennis automatisch leidt tot vermindering van de kracht van religie, heeft zand in z'n ogen. Een land als Iran doet wetenschappelijk niet onder voor Europa, is hard op weg kerncentrales en atoomwapens te ontwikkelen, heeft een ruimtevaart programma, maar je kunt toch echt niet zeggen dat god daar geen rol meer speelt.
Zo simpel ligt het niet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De kracht van het geloof neemt niet af naarmate we meer weten over bepaalde elementen van de natuur, het heelal en de levensvormen voor zover we die kennen.

Er ontstaan nieuwe geloven, die men overtuigingen of zelfs de waarheid moet noemen van de volgens.

Je ziet nu een verschuiving van geloven in God, Goden naar een geloof in de bewijskracht van de wetenschap bijvoorbeeld.
Ik zal niet beweren dat de wetenschappers de nieuwe Goden zijn maar ze vormen voor bijv. Atheisten wel de basis voor hun "geloof" of "overtuiging" dat er geen God bestaat.

Er ontstaat dus een soort van anti-geloof dat op zijn beurt weer zo sterk is, en ook grotendeels gebaseerd op aannames en voorlopige conclusies zoals bij klassieke geloven, dat er weer gronden zijn deze stromingen als geloof te bestempelen. Ook al mag je dat tegen een atheïst natuurlijk nooit zeggen.

Zeker weten doen we nog steeds niets natuurlijk. We zijn pas sinds enkele tientallen jaren echt in staat onderzoek te doen naar de oorsprong van het leven.

En we zullen nog veel verrassingen gaan tegen komen.
Zoveel weten we nog niet van "het leven".
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Geloof ontstaat doordat mensen logisch nadenken.

Van wie is het voedsel afkomstig die jij straks gaat verorberen om je leven in stand te houden?

Van wie is de lucht afkomstig die je in leven houdt?

Van wie is het water afkomstig die je dorst lest?

Van wie is het fruit afkomstig die je aangenaam verkwikt?

Van wie die prachtige natuur,waar kunstenaars alleen maar povere imitaties kunnen maken?

(Romeinen 1:20) . . .Want zijn onzichtbare [hoedanigheden] worden van de schepping der wereld af duidelijk gezien, omdat ze worden waargenomen door middel van de dingen die gemaakt zijn, ja, zijn eeuwige kracht en Godheid, zodat zij niet te verontschuldigen zijn;

Toegevoegd na 1 minuut:
(Hebreeën 3:4) ... Natuurlijk wordt elk huis door iemand gebouwd, maar hij die alle dingen heeft gebouwd, is God.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik ga er van uit dat de vragen steller,niet gelovig is:
Je hebt het er over dat vroeger mensen voor alles een god hadden,regen enz,wij als christenen hebben dat niet
Voor ons was het al snel duidelijk dat de dingen gemaakt zijn door God,en bedacht zijn. Dat de maan voor de zon komt zonder dat God zijn hand er op het moment aanlegde
wil niet zeggen dat God het niet zo bedoelt heeft. Integendeel als je goed kijkt zie je juist dat het een groote precisie kent wat niet uit zich zelf zo kan gaan,dat zou wel heel toevallig zijn,om het onder toeval te gooien zou ik als naief bestempelen,of kortzichtig.Hoe meer we weten van het leven toont juist aan hoe intelligent alles in elkaar zit,en wat voor een grote samenhang het leven kent. Het is heel logisch om in God te geloven of een veroorzaker,intelligent leven bestaat niet uitzichzelf.
Toeval kent geen orde,alleen gaos....
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+je carlo
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik zie gewoon dat het leven hier op aarde niet uit zich zelf kan onstaan. En daar
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
als er al sprake is van ontwerp, dan is het juist slecht ontworpen. wat is kanker dan? een ontwerpfoutje? en hoe zit het met al die rudimentaire organen? wij mensen hebben zelfs nog een staart, wat heeft de ontwerper toen gedacht? of zou het een grapje van hem zijn?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@carlosmith1985: "Integendeel als je goed kijkt zie je juist dat het een groote precisie kent wat niet uit zich zelf zo kan gaan" Nee.. er geen grote precisie, alleen ontzettende imperfectie. Welleens bij stil gestaan hoe crap bijvoorbeeld de mens is gebouwd? Als dat door God zou zijn gedaan, dan is het dus een behoorlijke prutser. LOL@bron.. wat een onzin.. Ik neem aan dat je dat toch niet serieus neemt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ben nog en bezig met een een reactie,ik wou het weg halen maar hij zetten hem inees stond het er
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Kanker kan een gevolg zijn van vele dingen die wij hebben gedaan hier op aarde. Ik las laatst een artikel dat ging over een plek waar veel kinderen last kregen van hersentumoren en en nog een ander soort kanker kan zo niet op de naam komen. Die mensen woonde onder hoogspanning masten. Nou das een voorbeeld, wat dacht je van atoomproeven en zo we hebben het zelf uit evenwicht gebracht allemaal.En elke hap die ik en jij te veel neemt komen ze ergens anders te kort en het corrupte van de mens de een een hoop en een ander te kort,moet je niet God aan rekenen maar de mens. Nou jah ik het nooit. vergelijkende anatomie, het staart beentje, is slecht een interpretatie en geen bewijs.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zou je inhoudelijk willen afzeiken,dan weet ik waar de fout zit..
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Alknobe: ondanks dat ik het niet met je eens ben wat je als laatste schreef vind ik het wel creatief bedacht..
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De manier waarop onze zenuwen en andere banen door het lichaam lopen, bv. de zenuw van die van de hersenen naar het strottenhoofd loopt. ( http://en.wikipedia.org/wiki/Recurrent_laryngeal_nerve ) In de verbinding terug gaat hij door de borstholte heen en via de andere kant weer terug omhoog. Dit kan ook in enkele cm's. Bij een giraffe moet die zenuw zelfs twee keer het aantal meters van de nek overbruggen!? Iets wat overigens volledig te verklaren is door de evolutie te nemen van onze vis- en amphibie-achtige voorouders, de natuur moet voortbouwen op wat er is en kan niet terug kan naar de tekentafel. Maar het zou echt dom zou zijn als je het zo zou bedenken. Net als de omgekeerde retina's waardoor wij een blinde vlek hebben ( http://en.wikipedia.org/wiki/Blind_spot_(vision) )of dat wij de luchtpijp en slokdarm uit laten komen op de zelfde holte waardoor wij kunnen stikken in eten ( http://en.wikipedia.org/wiki/Vertebrate_trachea ).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik zal hier wat meer onderzoek naar moeten doen.
Ik vind het niet groots genoeg ik zal toch wat voorzichtiger zijn om dat te zeggen dat iemand een prutser is. Extern zijn we tot grote dingen in staat,intern zal het wel zijn bedoeling hebben denk ik maar durf het niet met zekerheid te zeggen. Het is toch niet moelijk om te zien wat wonderlijk het leven in elkaar zit,ondanks de ellende die de mens er van maakt.Ik zie een vogel ook niet zelf bedacht hebben als ik vleugels laat aangroeien dat dan de mogelijkheden er zijn om te vliegen,hij heeft ze gekregen. Het fruit dat er groeit met de juiste vitamines,en zo super lekker zoet smaakt dat mijn smaak pupillen er op zijn afgestemd dat ik het heerlijk vind,en mijn hersens amen zeggen.
Het geloof had inderdaad meer aanhangers toen men niet zoveel kennis had en de kerk meer macht had / kreeg. Onder die vele aanhangers zullen vast angstige mensen hebben gezeten.

Toen die mensen merkten dat hun angst onterecht was (God straft niet met ziekten, maar de bacteriën op mijn ongewassen handen veroorzaken ziekten), dan kan het best dat ze hun angst-geloof met vreugde vaarwel hebben gezegd.

Gelukkig is het geloof niet gebaseerd op angst. Geloven is vertrouwen. En als je op God vertrouwt, is er geen sprake van angst maar van een persoonlijke relatie.

Naast een persoonlijke relatie die je met God mag hebben (niet te verwarren met de gelijkwaardige relatie tussen mensen) kun je natuurlijk best kennis blijven vergaren over het bestaan, God zelf en de grote waarom-vragen. Het kan de relatie met Hem verdiepen of onder druk zetten. Maar zoals bij menselijke relaties ook het geval kan zijn, kan ook de Liefde overwinnen, ondanks pijn, vragen en onbeantwoorde vragen.

Zo kan die relatie een meerwaarde voor je geloof in God zijn. Het is dan niet alleen een zaak van je hoofd, maar ook van je hart.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het oorspronkelijke doel was de mensen antwoorden te geven op niet te beantwoorden vragen en hun eventuele angsten weg te nemen, door een hemel te scheppen en een hiernamaals. Nu is het een krampachtige manier om de mensen aan een kerk te binden en op die manier macht te verkrijgen.
Geloven is al ontstaan in de prehistorie. Mensen willen graag overal een antwoord op hebben en als ze dat niet krijgen worden ze onzeker, bang, slaat de fantasie op hol. Op de vragen die niet beantwoord konden worden (en dat zijn er nog al wat) bedachte ze dus zelf maar een antwoord. Dit ging vaak gepaard met het bedenken van tovenaars, geesten en later goden. Personages die boven de mensheid stonden en die bepaalde krachten aan hebben gemeten. In principe zijn alle “heidense” goden zo ontstaan. De zonnegod, de god van de donder en ga zo maar door. Toch wilden de mensen bepaalde zaken als het weer toch graag kunnen beïnvloeden en daarom gingen ze de goden verzoeken om het b.v. te laten regenen. Het eerste bidden dus. Door er nog een klein offertje bij te doen probeerden ze de goden goed te stemmen.
In principe zijn alle huidige godsdiensten hieruit ontstaan. Bepaalde stromingen hebben deze gevoelens aangewend om er op een listige wijze gebruik (misbruik) van te maken en op die manier de mensen aan een bepaalde kerk (geloof) te binden. Op deze manier is b.v. de Maria aanbidding ontstaan, als een soort "hemelkoningin" regelrecht uit het heidendom geïmporteerd met als evenbeeld de godin Astarte. Men had in de bar slechte Middeleeuwen wat verlichting nodig en wat is er mooier dan de mensen een moederfiguur voor te lepelen. Ook de hemel, het hiernamaals en soms nog wel met zeven maagden is een goede klantenbinder.
Nu de wetenschap steeds meer ontdekkingen doet en daardoor een heleboel vragen nu wel beantwoord kunnen worden (overigens nog lang niet alle) en deze antwoorden ook nog strijdig zijn wat de onwetende mens destijds is voorgehouden, wordt het voor de diverse geloven steeds moeilijker om geloofwaardig te blijven. De kerken stromen leeg. Heeft een wijs man niet gezegd: geloof is voor mensen die niets willen leren. Toch is een geloof vaak nog een hele steun voor mensen, vooral in moeilijke tijden. Zeg maar een wandelstok om te helpen lopen. In die zin heeft het geloof een nuttige functie. Maar om de mensen in Afrika condooms te onthouden en de mensen in Haïti te laten geloven dat de verschrikkelijke aardbeving gods wil was is misdadig.