Waarin zit het nut om na je dood naar de hemel te gaan?

Er van uitgaande dat er niets is na de dood houdt het simpelweg op.
Er van uitgaande dat je naar de hemel gaat, waarom is dit dan het hoogste doel als we daar verder "leven"zoals we hier ook doen?
( Geen antwoorden als,geen geweld,geen leed enzovoorts )

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Religie

Het beste antwoord

Het meest enge op de wereld, en volgens de psychologie de oorzaak van het ontstaan van godsdienst, is de nutteloosheid van het leven. Het gevoel dat we hier zijn, en dat we niks veranderen in de wereld en dat het dan afgelopen is.
Om dat op te lossen hebben we allerlei manieren bedacht waarop het leven een doel heeft, als je goed bent kom je in de hemel, als je goed bent reincarneer je in iets beters enz.enz. Ook dingen die je bereikt in je leven, zoals in je carriere, of goed gelukte kinderen kunnen dat gevoel van doelloosheid verminderen.
Een geloof in de hemel geeft ons dus zingeving: een doel tijdens ons leven, een plek waar onze geliefde gestorvenen heen gaan en wij ze weer gaan zien als we ook dood zijn, en bovenal, het gevoel dat het niet eindig is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
"..goed gelukte kinderen.."
:)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ghihi jah, dat zegt mn moeder altijd, dat we zo goed gelukt zijn.. :)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
prachtig geformuleerd! +1
by-the-way; zingeving is heel lastig zonder geloof, maar het kan wel, hoor. Gewoon accepteren dat het leven in zichzelf doelloos en eindig is, en vervolgens zelf een doel en zin voor je eigen leven bedenken.

Andere antwoorden (9)

Heel simpel...er is daar geen geweld, geen..oh wacht...sorry
Het idee van een hemel komt uit een tijd dat dingen op aarde niet zo lekker liepen (wat zijn de tijden veranderd...). Mensen hebben altijd een verklaring gezocht voor het wel en wee op aarde. "waarom zijn de dingen zo mooi?", maar ook "waarom gebeuren er slechte dingen met goede mensen". Een hemel geeft mensen niet alleen een uitzicht op een beloning voor een goed leven, maar ook hoop dat er een betere wereld is naast deze, een wereld waar alles duidelijk is en waar bewezen wordt dat alles uiteindelijk een reden heeft. Het idee is niet dat we daar verder leven zoals we dat hier doen; we gaan een stap hoger in bewustzijn en begrip...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het nut zit niet in wat je denkt in de eerste plaats...
Het heeft nut voor de intermediairs tussen god en het plebs... Voor de missionarissen en pastoors... Zij hebben natuurlijk alle voordeel om dat ons te leren... Als je dat verhaal gelooft dan moet je in die winkel blijven kopen... Dus klantenbinding is dat... En angst zaaien... Verdoemenis is toch de grootste zonde die je kunt begaan door die over iemand uit te spreken en te denken dat je in je gelijk staat, zoals die pastoors dat doen...
Het grootste onrecht dat er is, is de pastoor die een ander eeuwige verdoemenis oplegt...
Dus voor jou maakt het niets uit, de werkelijkheid zal iedereen eens ten deel vallen, of je gelooft of niet... Maar voor de persoon die dat bedacht heeft, heeft het alle nut... Maak mensen er bang mee en als ze het geloven dan kun je over ze de baas spelen... Erg hé wat ze vroeger deden, gelukkig trapt men daar niet meer in... God zij dank...
De kerk dat zijn de grootste misdadigers die er zijn, oorlogen hebben ze gemaakt, gevochten tot en met en nu nog steeds... De pastoors die vroeger het beste stuk vlees kregen als een boer een dier slachtte enz enz... Ze hebben ook goede dingen gedaan, maar ik dit verhaal sla ik dat even over, het moet wel ter zake blijven wat ik zeg...

Voor jou heeft het geen nut, voor de uitvinder van de hemel wel...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mensen die geloven in de hemel gaan er absoluut niet vanuit dat je daar net zo verder leeft als hier op aarde. Het is een hele andere vorm van bewustzijn, je hebt geen fysiek lichaam meer, kortom: het is niet eens te vergelijken met het aardse leven.

Daarnaast kan het ook een fijn en geruststellend idee zijn dat het niet ineens allemaal ophoudt als je doodgaat. Want dat zou betekenen dat we hier op aarde maar een beetje aanrommelen maar wat we allemaal doen maakt verder toch geen ene mallemoer uit, want aan het eind gaan we dood en dat is het dan. Nogal een deprimerend idee, als je het mij vraagt.

Ik moet zeggen dat ik het idee dat je toch een soort van verschil kunt maken, en een hiernamaals waar je ook je overleden dierbaren weer kunt tegenkomen, best een mooi idee vind.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat dat tot in het oneindige zal zijn, is ook maar een aanname. Veel mensen geloven ook dat je tijdelijk in het hiernamaals bent om daarna weer naar de aarde terug te gaan om te bewijzen dat je van fouten in je vorige leven hebt geleerd, of gewoon om door te gaan met je innerlijke ontdekkingsreis.
Om God voor eeuwig te loven en te prijzen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
-2 zonder commentaar
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@entity, ja dat klopt inderdaad wat je zegt. Het nut is dat God de eer krijgt die Hij verdient heeft. En als wij de eer niet gunnen zijn wij helwaardig dus niet de hemel waard. Een bekeerde man zei eens: Als God in de hel was zou ik in de hel willen zijn. Dus die koos niet voor de hemel maar voor God zelf.
Ik sluit me bij BvB aan, maar met iets meer uitleg.

De hemel is een bijbels begrip. Hierbij wordt er van uit gegaan dat God het Goede zelf is, en dat als je bij God bent, er niets dan pure Goedheid is - oftewel, je bent intens gelukkig, enzovoort. Dat gevoel van Gods aanwezigheid zal zo overweldigend zijn, dat je niet anders wilt dan Hem prijzen, je blij maken over al het goede om je heen enzovoort.
Trouwens, ik denk dat dat 'God loven en prijzen' meer is dan het beeld wat deze woorden zo op het eerste gezicht oproepen. God kan je ook prijzen door dingen te doen die jij leuk vindt, waar je blij van wordt... En er zullen denk ik enorm veel dingen te doen zijn in de hemel die jij graag wilt doen, die de hemel voor jou de perfecte plaats maken om te zijn. Met als gevolg dat je je blijdschap weer naar God uit...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je het nut nu niet ziet, zul je het nooit zien en al helemaal niet door hierover even een vraag te stellen op GV ^^
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wanneer je zelf niet gelovig bent heeft het geen enkele, maar dan ook echt geen enkele zin om deze vraag te stellen en te denken dat je ook maar 1 antwoord zult krijgen waardoor je anders gaat denken. Je schrijft al dat dat je ervan uitgaat dat er niets is na de dood. Dus met een dergelijke vraag komen er weer tientallen geloofsdiscussies die nergens toe leiden (lijden).

Ben je wel gelovig, dan zou je beter een vraag kunnen stellen aan andere gelovigen als 'hoe zie jij de hemel?'

Het 'nut' van een hemel voor een gelovige is m.i. nooit en te nimmer uit te leggen aan een niet gelovige. Simpelweg omdat ze onmogelijk op 1 lijn zullen komen qua denken en gevoel.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@ entity
Het nut van de hemel en het nut om er naartoe te gaan zijn een en hetzelfde. Wanneer je gelooft in een hemel zie je ook het nut om er naartoe te gaan. Het woord 'nut' vind ik sowieso geen woord wat in geloof op z'n plaats is. Nut van ons bestaan idem dito. Het is de zin van ons bestaan en de zin van een geloof. In een eerdere vraag die hierover gesteld is zijn wel degelijk antwoorden gegeven door mensen die hier een eigen en heldere visie op hebben, inclusief mijzelf. Dus met je laatste zin ben ik het dan ook absoluut oneens. @ditbenik
Inderdaad.. en er is nergens zoveel geestelijke blindheid als in geloof en spiritualiteit. En dat is precies wat ik bedoelde met mijn antwoord. Ik kan allerlei wiskundige berekeningen aan iemand laten zien, onderbouwingen, uitleg, visualiseringen en 'bewijzen'. Met AL mijn gevoel en overtuigingen kan ik helemaal NIETS aan iemand laten zien die het niet wil of kan zien, al zie ik het zelf nog zo helder.
Het meest fantastische is natuurlijk dat je God en Jezus face to face kunt ontmoeten. Ook heel gaaf is dat je een verheerlijkt lichaam krijgt waarmee je tussen verschillende dimensies kunt switchen (je kunt het ene moment in de hemel zijn bij God en het andere moment kun je op aarde een biertje drinken met iemand).

De vraag is trouwens niet echt relevant. Iedereen heeft eeuwig leven. Iedereen is gemaakt als geest, ziel en lichaam en de geest en ziel leven na de lichamelijke dood gewoon verder.

De vraag is alleen: waar?

Leef je verder bij God (oftewel de hemel) of leef je verder buiten de aanwezigheid van God, want als je hier en nu niets met Hem te maken wilt hebben, dan is dat na de dood niet anders natuurlijk.

De eeuwigheid buiten de aanwezigheid van God doorbrengen (wetende dat je dus een verkeerde keuze gemaakt hebt) dat is de hel.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Daar zit net zoveel nut in als in het hier en nu leven. Alleen stopt het nooit.