Hoe rekenen Islamieten de oudheid van iets uit? Ik neem aan dat Islamieten geen gebruik maken van de Christelijke jaartelling.

Als een voorwerp dateert van 500 voor Christus, hoe oud is het dan volgens de islamieten? Als een gebouw is gebouwd in het jaar 800 na Christus hoe oud is het dan volgens de islamieten. Aangezien de islam pas zijn intrede deed zo'n 600 na Christus.

Ik hoop dat de vraag duidelijk is.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Religie
1.4K

Het beste antwoord

Zoals je in het christendom voor en na heb je ook bij HIDJRI telling voor en na hidjra..... Ik denk niet dat het ingewikkeld is.

Toegevoegd na 1 minuut:
Zoals je in het christendom voor en na hebt, heb je ook bij HIDJRI (islamitische jaartelling) voor en na de hidjra..... Ik denk niet dat het ingewikkeld is.

Je zegt dus 200 voor hidjra of 5e jaar van alhijra etc etc..
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

De Islam heeft een eigen jaartelling.
Het jaar 0 is 622 na. chr., het jaar dat Mohammed van Mekka naar Medina verhuisde.

Toegevoegd na 4 minuten:
Dus reken maar uit. Overigens worden in engelstalige teksten ook wel, net als in de westerse wetenschap, de meer neutrale notaties CE en BCE gebruikt.
CE = common era
BCE = before common era
Maar dat is eigenlijk hetzelfde als voor- en na chr.

Toegevoegd na 14 minuten:
Het is nu 1432 AH.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is nu 1432 AH
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Rekenen kun je zelf ;)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Sherpa, waar staat de A voor? de H van Hijra, so far so good... maar de A weet ik niet..
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
AH = Anno Hegirae (Latijn voor in het jaar van de Hijra)
De islamitische kalender
De islamitische jaartelling begint met de verhuizing van Mohammed van Mekka naar de stad Medina (op 16 juli 622 n. Chr.). In 638 n. Chr. werd de datum van deze verhuizing - in het Arabisch hidjra (هِجْرَة) genoemd - door kalief Omar ibn al-Chattab uitgeroepen tot het eerste jaar van de islamitische jaartelling. De hidjra zelf wordt meestal herdacht op 8 Rabie I (al-awwal), de dag dat Mohammed aankwam in Medina. De islamitische kalender wordt ook wel de Hidjri-kalender genoemd.

Moslims volgen een zuivere maankalender. De maand begint bij de nieuwe maan. Het moslimjaar telt 12 maanmaanden van afwisselend 29 en 30 dagen, in totaal 354 dagen. Hierdoor valt het elk jaar circa 11 dagen vroeger in het zonnejaar van 365 dagen (de internationale, westerse kalender). Het islamitisch jaar volgt de koran, die aangeeft dat de zon en de maan door Allah geschapen zijn en dat de maan de tijdmaat aangeeft.

De koran verbiedt extra maanden. Voordat de moslims dit verbod invoerden, lasten de Arabieren regelmatig een dertiende maand, nasi, in waardoor de kalender nauwelijks verschilde van de christelijke jaartelling.

Men hanteert een cyclus van dertig jaar, de jaren 2, 5, 7, 10, 13, 16, 18, 21, 24, 26 en 29 zijn schrikkeljaren. Er wordt dan een dag toegevoegd aan de twaalfde maand Dhu 'l-Hijja. Op 24 juli 1990 is een nieuw cyclus van dertig jaar begonnen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Voor zover ik weet geloven de islamieten wel in christus alleen op een andere manier dan dat de christenen het doen. De islamieten geloven wel degelijk dat Christus wonderen kon doen en een zeer bijzonder man was. Ze geloven alleen niet dat het de zoon van god, of Allah in hun geval, was.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Eigenlijk is het heel simpel: iets dat dateert van 500 voor Christus, is gewoon 2511 jaar oud. Ook voor islamieten toch? Het gaat erom hoeveel jaar oud iets is en niet van hoelang voor Christus, na Christus, voor boeddha of na Mohammed.