Koning charles werd bij de kroning gezalfd. maar waar op zijn lichaam en hoe?

Het was dusdanig privé dat het achter een scherm moest gebeuren, en voor die tijd had hij al wat kledingstukken afgedaan.
Ik weet dat zalven op verschillende manier kan worden gedaan, overgieten van het hoofd of de voeten met olie is een mogelijkheid en ook het bestrijken van het lichaam met olie.
Maar wat is er gisteren nu precies met Charles gedaan?

11 maanden geleden
in: Religie
1.3K
ronron1212
11 maanden geleden
Voorhoofd en borst
TurfGraver
11 maanden geleden
En handen.
LeonardN
11 maanden geleden
https://www.purewow.com/news/king-charles-coronation-anointing-private "the Dean of Westminster pours holy oil from the Ampulla onto the Coronation Spoon and then the Archbishop of Canterbury applies it to the king's head, hands and chest." Google vertaald: de decaan van Westminster giet heilige olie uit de ampulla op de kroningslepel en vervolgens brengt de aartsbisschop van Canterbury het aan op het hoofd, de handen en de borst van de koning.

Antwoorden (1)

Na het afleggen van een eed wordt de rode koningsmantel vervangen door een speciale zalvingsmantel en de koning neemt plaats op de speciale kroningsstoel. Die stamt uit Schotland en wordt al eeuwen bij elke kroning gebruikt.
De Aartsbisschop van Canterbury zalft de handen, borst (hart) en het hoofd van de koning met heilige olie, gemaakt volgens een geheim recept, maar waarvan bekend is dat het ambergris, oranjebloesem, rozen, jasmijn en kaneel bevat. En volgens https://historiek.net/zalving-en-wonderkracht-de-kroning-van-charles-in-zijn-historische-traditie/156243/ is de olie geperst van olijven die op de Olijfberg van Jeruzalem zijn geoogst.

Voor het zalven gebruikt de aartsbisschop de middeleeuwse kroningslepel. Dit is niet te zien door het publiek omdat deze heilige gebeurtenis door een gouden doek onttrokken wordt aan de kijkers. Deze doek wordt voor zijn hoofd gehouden door vier leden van de prestigieuze Orde van de Kousenband.
Dit wordt niet gedaan om privacyredenen, maar vanwege het als heilig beschouwd worden van dit deel van de ceremonie.

Na de zalving staat de vorst op van de kroningsstoel en knielt neer op een ervoor geplaatste voetenbank. De aartsbisschop sluit de ceremonie van de zalving af met het opzeggen van een gebed.
Amadea
11 maanden geleden