Zien Christenen Jezus(vzm) als God?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Religie
4.2K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
niet alle christenen zien Jezus als God
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
(vzm.) vrede zij met? ...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
hem ;-) = vzmh
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ik neem aan dat de vraagsteller moslim is, vanwege die afkorting?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Klopt ben een moslim, en ja een letter vergeten.. Vzmh uiteraard.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
"Wie de zoon ziet, ziet de vader"; Zei Jezus van Christus.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In de Bijbel staat dat God een 3 eenheid is, De Vader, de Zoon ( Jezus ) en de Heilige Geest.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Beste mila, volgens mij staat dat niet in de Bijbel. Kun je zeggen waar het in de Bijbel staat?

Antwoorden (16)

Ja veel christenen zien Jezus v.z.m als god. Ze zien hem als de 'vlees geworden god'. Hij is dus god en mens tegelijk. Hieronder heb ik een aantal verzen geplaatstt waarin wordt geciteerd wat Jezus gezegd zou hebben. Christenen geloven hierdoor het verhaal dat Jezus god is.

(zie de link voor meer)

Johannes 1:1
“In den beginne was het Woord, en het Woord was bij God, en het Woord was God”.

In vers 14 van hetzelfde hoofdstuk lezen wij, dat het Woord vlees geworden is en onder ons gewoond heeft. Met andere woorden: het Woord is de Heere Jezus Christus!

Het hierboven aangehaalde vers leert ons drie belangrijke dingen over de Heere Jezus.
Hij was “in den beginne”. Hij Zelf had nimmer een begin. In wat wij zouden kunnen noemen ‘het beginloze begin’, was Hij reeds.
Hij was “bij God”. Dat wil zeggen: Hij was een afzonderlijk Persoon, levend bij God de Vader.
Hij “was God”.

Johannes 10:30:
“Ik en de Vader zijn één”

Johannes 14:8,9
“Filippus zeide tot Hem: Here, toon ons de Vader en het is ons genoeg. Jezus zei tot hem: Ben Ik zo lang bij u, Filippus, en kent gij Mij niet? Wie Mij gezien heeft, die heeft de Vader gezien; Hoe zegt gij: Toon ons de Vader?”

Als Jezus alleen maar een mens was, zou het de hoogste vorm van onbeschaamdheid en godslastering geweest zijn te zeggen: “Wie Mij gezien heeft, die heeft de Vader gezien”. Maar de eenvoudige waarheid is, dat de eniggeboren Zoon, de Heere Jezus christus, de Vader heeft doen kennen aan de mensen (Joh. 1:18). De mensen zagen God in menselijke gedaante, als zij zagen naar de Heere Jezus.

Romeinen 9:5
“Uit hen (Israël) is, wat het vlees betreft, de Christus, Die is boven alles, God, te prijzen in eeuwigheid”.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ook al geloof ik niet in het "God zijn" van Jezus, toch een dikke + voor je antwoord, want dit is idd waarom voor sommige christenen Jezus God is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
een duidelijk antwoord, al ben ik het er niet mee eens.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@adriaanv Dat klopt. Er zijn 2 stromingen binnen de Islam. De soennieten en de De sjiieten/Shi'a, De Sjiieten zijn meer geneigd om de 'Jezus Christus' versie aan te nemen.
Cryofiel
12 jaar geleden
Moslims zijn net Christenen...
Christenen zijn net Moslims... Binnen beide hoofd-geloofsrichtingen bestaan vele sub-richtingen die elk hun eigen variant hebben. Bij de Christenen zijn er varianten die Jezus zien als Zoon van God, maar niet als God zelf; en er zijn varianten die Jezus zien als Zoon van God, maar óók als God zelf, vanwege de Heilige Drie-eenheid. Bij de Moslims zijn er varianten die Jezus (Issa) slechts als relatief onbelangrijke historische figuur zien; en er zijn varianten die Jezus als echte heilige zien. Bij de Christenen zijn er varianten die elke uiting van een andere variant "bestraffen" met een minnetje. Bij de Moslims zijn er varianten die elke uiting van een andere variant "bestraffen" met een minnetje.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Cryofiel Mooi gezegd. We zijn allemaal hetzelfde, alleen vergeten wij dit soms.
Cryofiel
12 jaar geleden
Dat laatste is de interpretatie van één van de stromingen die onder het Christendom vallen. Zo te lezen hoor jij bij die ene stroming. Ik ben opgevoed in een stroming die er kennelijk anders over denkt. Mensen die het weten kunnen hebben mij geleerd dat Jezus zowel Zoon van de Vader is, als de Vader zelf. Jouw stroming zegt iets anders - goed, maar we wisten al dat er meerdere stromingen zijn met elk hun eigen ideeën, dus dat is niets nieuws. Is jouw stroming maatgevend en hebben alle andere stromingen het fout? Of is mijn stroming maatgevend en hebben alle andere stromingen het fout? Voor beide is toch precies evenveel te zeggen? Laten we het er gewoon eens op houden dat er verschillende stromingen zijn met verschillende visies. Punt uit. Basta. Einde discussie.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@DrPhilips Wat ik niet mooi vind is dat iemand zomaar iets zegt zonder het eerst te vragen. Ik heb mijn antwoord gegeven nadat ik meerdere bronnen heb bestudeert en ik heb het gevraagd aan een van mijn collega's die wel christelijk is. Ik heb niet gezegd dat ELK christen zo denkt. Ik heb gezegd veel christenen......
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@MrJ Zodra ik weer beter wordt en achter de pc kan zal ik je bronnen geven. Er zijn zeker verschillen tussen de soennieten en sjiieten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@DrPhilips -Wat ik minder mooi vind is dat niet Christenen mijn levensleidraad verkeerd interpreteren en antwoord geven op vragen waar alleen een welbelezen Bijbelgeleerde antwoord op kan geven, alleen maar om het superieure monotheïsme van hun eigen levensleidraad aan te tonen.- Wat een zielige opmerking is dit zeg, wat maakt het nou uit wie de bijbel misinterpreteert? Je hoeft ook geen christen te zijn om bijbelgeleerde te zijn lijkt me. Het hele feit dat iemand bijbelgeleerde moet zijn om een bijbel uit te leggen is al een grap op zich, jij maakt het helemaal belachelijk. Waar je uithaalt dat modriouch dit zou doen om superioriteit van wat dan ook aan te tonen zie ik niet. Zo kinderachtig zie je het niet vaak...
Cryofiel
12 jaar geleden
@DrPhilips, waarom probeer je me dingen in de mond te leggen die ik niet heb gezegd en die ik zelfs niet heb willen zeggen? Mijn antwoord op bovenstaande vraag aan mij is dus: "Nee! Hoe kom je erbij?" Verder sta ik geheel achter mijn eerdere reactie.
Nee, Jezus is de zoon van God die als mens op de wereld is gekomen. De heilige drie-eenheid bestaat uit: God (de vader), Jezus (de zoon) en de Heilige Geest. Bij het slaan van een kruis voor en na het bidden, wordt daarom altijd gezegd: Ïn de naam van de Vader en de Zoon en de Heilige Geest, amen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Eens met Ozzy. De drie-eenheid draait er juist om dat Jezus WEL God zou zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in het arianisme wordt het dogma van de drie-eenheid niet geaccepteerd. Zowel Jezus als de Heilige Geest worden gezien als scheppingen van God de Vader, die ondergeschikt zijn. Jezus is hierbij alleen ondergeschikt aan God, terwijl de Heilige Geest ondergeschikt is aan zowel Jezus als God het slaan van het kruis wordt engelijk alleen maar gedaan door katholieken, en die zijn in feite "opgericht" in het door OZZY aangehaalde edict van Nicea ( 325 AD)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, katholieken (en ook diverse protestantse richtingen) geloven in een drie-eenheid, waarbij één God bestaat uit drie personen (drie in één dus). Die leer hebben zij inderdaad aangenomen in het jaar 325.
Jezus zelf bracht de drie-eenheidsleer niet. Hij presenteerde zichzelf als 'de zoon van God', niet als 'God de zoon'. Hij bad tot zijn hemelse Vader, dus hij was niet dezelfde persoon als God in de hemel.
Cryofiel
12 jaar geleden
Volgens de katholieken juist weer wel. Jezus was de Zoon van de Vader, maar vanwege de Drie-eenheid waren ze toch één. Zo heb ik het geleerd bij katechisatie.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Volgens protestanten ook wel. Ik heb 't ook zo geleerd.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Raar antwoord, een 3 EENheid, is toch alle drie 1? De Vader, Zoon en Heilige Geest zijn 1.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
idd mila
Ja.
De traditioneel-christelijke benadering behandelt Jezus als de ‘gezalfde’ van God en ook als (onderdeel van) God. (De leer van de goddelijke drie-eenheid).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee, Jezus is volgens de Christenen de zoon van God. En zelf zei Jezus ook dat God zijn vader was. Jezus was namelijk een zeer bescheiden man. Die verheerlijkte niets of niemand, en zeker zichzelf niet. Hij was eerder boeddhistisch in zijn hele doen en laten. Zeer waarschijnlijk (maar die getuigenissen zijn niet in de bijbel opgenomen) heeft hij in zijn korte leven Oosterse wijsgeren ontmoet, die hem geïnspireerd hebben.

De christenen hebben honderden jaren later van Jezus een soort God gemaakt. Maar dat was hij niet: hij was gewoon een mens van vlees en bloed, met een nogal recalcitrante instelling. Hij kwam op voor de zwakke mensen: de hoeren, zwervers, zieken en verschoppelingen. Hij was wars van machtsvertoon en overdreven aanbidding. Hetgeen hem niet in dank werd afgenomen, getuige de manier waarop hij werd behandeld: verguisd, verraden, bespot en uiteindelijk aan het kruis genageld door de Romeinen... en zijn eigen volk (de joden) stond erbij te juichen.

Nee, Jezus was geen God en als Christenen hem wel zo zien dan hebben ze zijn woorden niet helemaal begrepen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De vraag was niet wat jij ervan vindt, maar wat christenen ervan vinden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@widar:
misschien is hij ook christen en dan vind hij als christen iets?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dan nog wordt er niet gevraagd wat zijn mening over de mening van andere christenen is en dat is wat ik hier grotendeels lees.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dit vind ik een nogal vreemd antwoord. Zo te zien geloof jij wel in Jezus, als zoon van God, maar ben je toch geen Christen. Ik ben het deels met je eens, maar deels ook niet (geen + of -).
Cryofiel
12 jaar geleden
Het antwoord is alleen fout omdat het begint met "Jezus is volgens de Christenen". Dat klopt niet. Er had moeten staan: "Jezus is volgens SOMMIGE Christelijke stromingen de zoon van God en dus niet God zelf; volgens ANDERE Christelijke stromingen is Jezus zowel de zoon van God als, vanwege de Heilige Drie-eenheid, God zelf." Er zijn Christenen en Christenen, en de ene soort geeft kennelijk veel onterechte minnen aan de andere soort.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als er om de mening van allerlei christenen gevraagd wordt is de vraag ongeldig omdat het een inventariserende vraag is.
Bovendien roepen dit soort vragen altijd discussie op omdat er geen eenduidig antwoord mogelijk is.
Wegmodereren dus. Overigens wel een uitstekende beschrijving van Jesus door @lavender, dank daarvoor!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nogmaals: de vraag is pas inventariserend als er wordt gevraagd "wat denken JULLIE ervan" (als GV-gebruikers). Dan ben je meningen aan 't peilen, aan het inventariseren dus. Als je vraagt, "hoe denkt een bepaalde bevolkingsgroep over een zeker onderwerp", dan peil je geen meningen.
Niet alle christenen er zijn vele die het wel geloven en velen van niet .
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, Jezus zien ze als God. Jesus is mens geworden om de profetieën te vervullen die in het oude testament staan. Ook om voor iedereen die tot Hem komt de zonden te dragen, zodat er redding is voor die mensen, die in Hem geloven. Een voorbeeld te zijn voor ons hoe wij moeten leven.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik ben het met dit antwoord eens, behalve de eerste zin. Jezus was inderdaad een hemels wezen, dat als mens op aarde werd geboren. Hij was echter (ook in de hemel) Gods zoon, niet God zelf (wel 'goddelijk').
Cryofiel
12 jaar geleden
Dat ligt maar aan de stroming waartoe je jezelf rekent. Ik ben grootgebracht in een stroming die Jezus wel als God ziet.
Ja, Jezus Christus is waarachtig God. De Vader is waarachtig God, en de Heilige Geest is ook waarachtig God!
Een fout die hiernaast vaak wordt gemaakt, is dat er wordt gedacht dat er een soort rangorde is tussen deze drie, bijvoorbeeld eerst de Vader, dan de Zoon en dan de Heilige Geest.
Dit is echter niet het geval, er is sprake van een Drie-eenheid.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dat is de katholieke belijdenis, niet die van heel veel andere christenen!
een belijdenis van 381 AD bedacht in Griekenland!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik ben het met Rick0459 eens. Ik zie wel wat verschillende jaartallen, maar het was in ieder geval ergens in de 4e eeuw.
Cryofiel
12 jaar geleden
Zijn Katholieken geen Christenen dan? Laten we nou gewoon eens accepteren dat er meerdere stromingen zijn, die elk hun eigen ideeën hebben over dit onderwerp.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
OK, als de antwoordgever er maar bij zet: 'dit is wat de Katholieken geloven'.
Cryofiel
12 jaar geleden
Ik neem aan dat je deze zelfde opmerking nu bij *alle* antwoorden gaat plaatsen? Zo niet: waarom alleen hier en niet elders?
De geloofsbelijdenis van Nicea die tot op de dag van vandaag geldt en wordt gelezen bij de eerste communie:

Ik geloof in één God de almachtige Vader
Schepper van hemel en aarde, van al wat zichtbaar en onzichtbaar is.
En in één Heer, Jezus Christus,
eniggeboren Zoon van God,
vóór alle tijden geboren uit de Vader.
God uit God, licht uit licht, ware God uit de ware God.
Geboren, niet geschapen, één in wezen met de Vader,
en door wie alles geschapen is.
Hij is voor ons, mensen, en omwille van ons heil uit de hemel neergedaald.
Hij heeft het vlees aangenomen door de heilige Geest uit de Maagd Maria
en is mens geworden.
Hij werd voor ons gekruisigd,
Hij heeft geleden onder Pontius Pilatus en is begraven
Hij is verrezen op de derde dag, volgens de Schriften.
Hij is opgevaren ten hemel: zit aan de rechterhand van de Vader.
Hij zal wederkomen in heerlijkheid om te oordelen levenden en doden
en aan zijn rijk komt geen einde.
Ik geloof in de heilige Geest die Heer is en het leven geeft
die voortkomt uit de Vader en de Zoon;
die met de Vader en de Zoon tezamen wordt aanbeden en verheerlijkt;
die gesproken heeft door de profeten.
Ik geloof in de ene, heilige, katholieke en apostolische kerk.
Ik belijd één doopsel tot vergeving van de zonden.
Ik verwacht de opstanding van de doden
en het leven van het komend rijk.
Amen.

Zelfs daar wordt Jezus niet gezien als God maar als Heer!!!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
En toch wordt Johannes 1:1 vertaald met: "en het Woord was God" Hoe kun je dit rijmen gezegt zijnde dat Jezus alleen maar Heer is ?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik zeg dat niet... Ik zou die macht niet willen! Het is de kerk die dit zegt! Elke christelijke geloofsbelijdenis zegt hetzelfde... Vraag het de pastoor, dominee of ouderling om de geloofsbelijdenis en hij zal je dit voorleggen!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik hoef dit niet te vragen want ik ben het met je eens, was alleen benieuwd ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De tekst in Johannes 1:1 luidt in werkelijkheid (zo blijkt uit een rechtstreekse vertaling van het originele Grieks): "... en het woord was goddelijk", of "... en het woord was een god". Verschillende Bijbelvertalingen geven dit op die manier weer, in plaats van "... en het woord was God".
Er staat ook dat het woord "bij God" was.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
BO, mee eens Idd Door Jezus is alles geschapen, daarom hoeft hij nog geen God te zijn. Adriaan, je dringt je mening op, je laat niet de mogelijkheid open dat het ook anders kan zijn. Spijtig.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik vertel niet wat er in johannes 1:1 staat, ik heb de liturgie neergezet, ik kan de griekse en latijnse ook neerzetten, het veranderd niet!
Deze liturgie wordt elke zondag beleden! Ik ben van mening dat ieder mag geloven wat hij/zij wil. Ik geloof in 1 God, niets meer, maar zeker niet minder!
Cryofiel
12 jaar geleden
@amadeus, jouw gedrag is gelijk aan waar je adriaanv van beschuldigt. Laten we nu gewoon eens accepteren dat er meerdere stromingen bestaan, en dat elke stroming haar eigen idee heeft over dit onderwerp. We kunnen dus helemaal niet spreken over "de christenen", zoals vraagsteller doet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@ Rick, Dus je hebt je eigen mening over deze tekst maar je spreekt je er openlijk niet over uit ?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@amadeus:
Ik ben jou geen enkele verantwoording schuldig.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik vraag geen verantwoording, ook mag iedereen een eigen mening hebben , mee eens.
Het is alleen vreemd dat uit je antwoorden blijkt dat Jezus niet God is maar wel Heer.
Voor alle duidelijkheid, hier ben ik het mee eens.
Verder blijkt uit Joh 1/1 dat Jezus God is.
Was alleen benieuwd naar je interpretatie ervan, niets meer, niets minder niet negatief bedoelt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Cryofiel, ik ben benieuwd naar hoe sommigen denken over bepaalde teksten zonder negatief te zijn. Alhoewel ik niet in een 3-eenheid geloof laat ik de mogelijkheid voor mezelf over dat het toch wel zo kan zijn alhoewel ik niet overtuigd ben. Vermoedelijk denkt adriaan er anders over, daarom even deze reactie naar hem toe ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
het is met de tekst "en het Woord was (een ) God" idd altijd een strijd wie het nu goed vertaald heeft.
daar kom je dus niet uit. de één vindt dit en de ander dat.
so be it.
ik ben het met Adriaan eens dat er meerdere teksten (waaronder die hij hier noemt) in de bijbel staan waardoor ik de drie-eenheid juist heel aannemelijk vind.
ik zie dan ook niet in waarom adriaan zijn mening hier opdringt; hij vertelt alleen hoe hij het veklaart.
exact hetzelfde hoe de JG hier verklaren vanuit welke teksten ze concluderen dat de drie- eenheid niet zou bestaan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
gonzo, het gaat me nu even niet om de juistheid van vertalen kwa een bepaalde tekst.
Iemand kan een standpunt hebben, in dit geval 3eenh. . Op zich niets verkeerd, Mijn vraag is of (in dit geval naar adriaan toe, kan ook naar jou toe), jullie ook de mogelijkheid openlaten of het ook anders kan zijn. Gewoon benieuwd ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Amadeus... Hoe kan je het ene geloven en je voor totaal iets anders openstaan??? Je bent vervelend!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je mag van me denken wat je wil, daar ben je vrij in.
Ik heb geen verkeerde intenties. Als ik je een vraag stel, hoef je me niet te antwoorden, maar stel dan ook geen wedervraag. Ik stel vragen om antwoorden te vinden , dat is al.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ook ik houd de mogelijkheid niet open, om die reden, dat ik de bijbel (met achterliggnde gedachten) er vrij duidelijk in vind.
wat niet wil zeggen dat ik op andere punten soms best twijfel en meerdere mogelijkhden open houdt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
die drie eenheid is bedacht 325 jaar na de geboorte van de heer Jezus Christus van Nazareth!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Rick, ik heb de indruk dat uw plaat blijft hangen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
hoezo bedacht????
het is een conclusie die is aangenomen op basis van de bijbel.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Niet bedacht Rick, aangenomen inderdaad vanuit de Bijbel. Welke Gods Woord is en de Waarheid.
Cryofiel
12 jaar geleden
Aangenomen volgens één van de vele mogelijke interpretaties van de Bijbel. Waarvan door sommige feilbare mensen wordt aangenomen dat het Gods woord is, en dus de waarheid.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik snap niet dat iemand in een discussie over de bijbel/geloof een geloofsbelijdenis als voorbeeld neemt, (misschien zie ik het verkeerd maar) dat zijn toch door een kerk bedachte manieren om naar de bijbel te kijken. Het is hetzelfde als een discussie over een boek hebben en dan een recensie aan gaan halen van een ander om mee te gaan schermen en dan zeggen dat je gelijk hebt omdat je het zelfde zegt als de recensent? Voor de vraag is het trouwens wel interessant aangezien velen die "recensies" gebruiken, maar niet voor de discussie of je het echt zo moet zien natuurlijk. Misschien is het het laatste waar de discussie hier verkeerd gaat, de antwoorder wil laten zien wat veel mensen volgen, de reacties zeggen dat dat niet de bijbel is en dus geen stand houdt?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
een geloofsbelijdenis kun je niet vergelijken met een recensie, omdat een geloofsbelijdenis door een kerk als een soort samenvatting/basis van wat het geloof omvat, wordt aangenomen als zijnde de waarheid gebaseerd op de bijbel. binnen een kerk waar deze geloofsbelijdenis wordt beleden, staat iedereen hier achter.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
en daarom ben ik blij dat ik geloof in het vliegend spaghettimonster
Ja, de bijbel is hier heel duidelijk over. Jezus zegt zelf Ik en de Vader zijn één in Joh 10. De drieenige God heeft 3 naturen, vormen waarin hij zich wil openbaren aan de mensen. Dus God de Vader als de schepper van Hemel en Aarde, God de Zoon als de verlosser, die ruimte maakt om door hem tot God te komen en God de Heilige Geest die de gelovigen vervuld met en leidt tot God. Dit alles is onbegrijpelijk, maar waar als wij de bijbel geloven. Het is voor ons wel nodig dat we dit weten, maar we hoeven dit niet te kunnen begrijpen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Cryofiel
12 jaar geleden
Hoe kan iemand nu een min geven voor een oprecht antwoord dat prima weergeeft hoe bepaalde Christenen hierover denken? Van mij een C+, ook al heb ik het geloof inmiddels verlaten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
een + ter compensatie alhoewel ik het niet eens ben met je interpretatie.
Sommige christenen geloven dit idd zo.
De meeste stromingen binnen het christendom zien Jezus (vzmh) inderdaad als God als zijnde God de Zoon binnen de Heilige Drieëenheid. God de Zoon is niet meer of minder God dan God de Vader of God.

Echter, niet alle stromingen hangen deze theorie aan. De meeste christenen geloven dat (in theorie) overigens wel, persoonlijke opvattingen daar gelaten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De meeste christenen geloven in de drie-enige God. dat is God de vader, God de zoon en God de geest. Dus ze zien Jezus wel als God.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Niet helemaal. Goed beschouwd zien zij hem als een halfgod, maar deze zienswijze is tevens verboden.
Maar zo zit het Christelijke geloof wel in elkaar: vol met tegenstrijdigheden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee en ja.

Ten eerste het Christendom is een geloof die best 'flexibel' is.
De christenen zeggen daarom ook vaak het is maar op de manier hoe je het uit de bijbel opvat.

Er zijn vast Christenen die Jezus als God zien.
Maar er zijn ook Christenen die Jezus niet als God zien.

God daar is er maar 1 van.
God heeft een zoon ( Jezus ).
En als mensen het over Jezus hebben denken ze meestal gelijk aan De Zoon.

God en Jezus horen bij elkaar als ''familie''.
En het is maar de manier hoe je uit de bijbel leest en bepaalde dingen opvat.
Zo krijg je ook een eigen inzicht op de bijbel en het geloof.

Als je christen bent betekent het niet per se dat jullie allemaal het zelfde denken over het geloof.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De meeste Christenen wel. Er zijn enkele stromingen (bv arianisme) waarbij Jezus niet als God wordt gezien.

Overigens is hierover in het christendom tussen pakweg het jaar 200 en 600 heel veel ruzie gemaakt. De partij die Jezus als god zag, heeft gewonnen. Maar veel heeft het niet gescheeld.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
om je een idee te geven...
Albanees-orthodoxe Kerk
Bulgaars-orthodoxe Kerk
Grieks-orthodoxe Kerk
Russisch-orthodoxe Kerk
Armeens-apostolische Kerk
Eritrees-orthodoxe Kerk
Ethiopisch-orthodoxe Kerk
Koptisch-orthodoxe Kerk
Syrisch-orthodoxe Kerk
Assyrische Kerk
Oude Kerk van het Oosten Daar zijn heel veel meer mensen die het niet geloven, om te spreken van winst of verlies is daarmee een beetje ehh... niet correct in mijn ogen
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De kerken op jouw lijst die de geloofsbelijdenis van Chalcedon onderschrijven (451) en dat zijn de meeste, belijden dat de Goddelijke natuur van Christus één is met het wezen met de Vader (homo-ousios).
Christus heeft volgens hen een goddelijke natuur en is daarmee dus (ook) goddelijk.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Persoonlijk vind ik geloven in de goddelijkheid van Jezus het een vorm van blasfemie, in mijn ogen dan.
ja,.. geef antwoord op de vraag maar er is geen een duidend antwoord te geven dat de waarheid is dus is deze vraag niet te beantwoorden

de een ziet jezus als god en de ander weer als de zoon van god dus ??? en allemaal halen ze dezelfde bijbel aan!!!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee, Christenen zien Jezus niet als een God. In Exodus 20 staat ook dat er maar een God is, en dat is God en dus niet Jezus. Jezus wordt beschouwd als de zoon van God.