Wat heeft een meloen met het huwelijk te maken?

Ik was laatst op een kerkelijke inzegening van een huwelijk en de priester had een meloen en legde het verband met de verbintenis. Daar dit in het engels was en nogal lang duurde, kon ik het niet helemaal volgen. Het kwam uit de bijbel. Weet iemand hier iets over?

13 jaar geleden
in: Religie

Het beste antwoord

Ook het drinken, vaak uit eenzelfde beker, symboliseert de eenheid van het paar. In het oude China werd een meloen in twee helften gesneden, waaruit het bruidspaar dronk. Dan pas waren zij één lichaam.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Omdat priesters in het algemeen geen ervaringsdeskundigen op het gebied van huwelijken zijn,zag deze waarschijnlijk dat verband als enige.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In de Joodse traditie wordt een glas gebroken (vaak kapot gestampt) bij een huwelijk: net zo min als het kapotte glas weer geheeld kan worden, kan het huwelijk verbroken worden.

Ik vermoed dat er ook zo'n idee achter het doorsnijden van een meloen zit.

http://www.daarkomtdebruid.nl/index.php?option=com_content&task=view&id=45&Itemid=52