Kan er overdag gegeten worden in Islaamse restaurants tijdens de Ramadan?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Religie
1.4K

Het beste antwoord

Dat hangt af van het land, en van de eigenaar van het restaurant.

Sommige landen zijn zó streng (wetten, of asociale controle) dat er overdag geen eten wordt geserveerd.

In andere landen is dat geen probleem. Uit een recente vraag van mij (zie Bron) blijkt dat je in Kayseri, de meest islamitische stad van Turkije, ook tijdens de Ramadan overdag in een restaurant kunt eten.

Op Java, in het overwegend islamitische Indonesië, zag ik ook de moslims zelf overdag in restaurants eten tijdens de Ramadan. Daar hing het ervan af hoe streng de betreffende moslim is: ik ben daar zowel uiterst strenge moslims tegengekomen, die overdag zelfs geen water dronken, als uiterst liberale moslims, die "gewoon" lekker gingen eten als ze trek hadden. En alles ertussenin.

In het geval van een restaurant hangt het af van de dingen die ik aan het begin van dit antwoord noemde, en van de houding van de restauranthouder. Als de restauranthouder zelf liberaal is, zal hij jou te eten willen geven. Als hij zelf streng is, zal het van de persoon afhangen of hij wel of niet tolereert dat een ander minder streng is.
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
asociale controle? slip of the pen?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik vind 'm wel mooi! 'asociale controle'. Die moet ik onthouden!

Andere antwoorden (3)

wat bedoel je met een islaams restaurant?
Volgens mij is er niet zoiets. Restaurants zijn meestal ingericht naar de gewoonten en zeden van het land of de streek waar het gevestigd is. De islam kan dan een onderdeel zijn van die zeden, maar dat maakt het geen islamitisch restaurant.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In een streng Islamitisch land zal het niet gewaardeerd worden, als je 'zichtbaar' zit te eten en drinken (en roken...) voor degenen die wel Ramadan aanhouden.
Het getuigt niet van respect voor het vasten overdag van de gelovigen..

Door mijn vele reizen weet ik, dat hotels van grote hotelketens vaak in één restaurant of de coffeeshop de mogelijkheid bieden iets te eten, maar bijv. aan het zwembad wordt niets geserveerd.

Dit is altijd een optie, ook al woon je niet in zo'n hotelketen-hotel, om daar wel te gaan eten.

Ik zou goed kijken, hoe de inwoners van het land dit doen - als zij wel zichtbaar in een restaurant eten, kan je er natuurlijk ook aan een tafeltje gaan zitten.
Maar anders is er ook altijd de optie van roomservice, dan weet je zeker, dat je niemand beledigt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een Islamitisch restaurant...ik weet niet of dat als zodanig bestaat.
Misschien bedoel je restaurants die halal voedsel verkopen en waarvan de eigenaar overtuigd moslim is?
Of een restaurant in een Islamitisch land?

In ieder geval:
In niet-Islamitische landen is het restaurant gewoon open zijn voor iedereen. In bv westerse landen zal je toch gewoon aan de bak moeten, ook als restaurant eigenaar.
Ramadan jammer dan: er moet wel (zij het figuurlijk) brood op de plank komen.

Hoe het in streng Islamitische landen zit met restaurants tijdens de ramadan weet ik niet. Ik kan me zo voorstellen dat het restaurant eventueel wel geopend is voor 'noodgevallen' zoals zieken, ouderen, zwangere vrouwen? Maar nogmaals, dat kan ik je niet met zekerheid zeggen.