Heeft de voorstelling van het kruis met de cirkel aan de ketting nog een bepaalde betekenis, zo ja welke? (zie foto+beschrv., voor meer duidelijkheid)

Bij beide kettingen op de foto zie je een kruis met een cirkel er omheen. Heeft dit nog een bepaalde betekenis, zo ja welke dan? Als ik google, kom vewijzingen naar het keltische kruis ("plusje" met een cirkel) tegen, maar dat is mi. iets anders. Alvast bedankt!

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Religie
3.4K

Antwoorden (5)

De cirkel is het Goddelijke Al, zonder begin en einde, de levenscirkel. Het kruis heeft betrekking op het leven en lijden van Jezus de Christus. Het kruis steekt met een punt door de cirkel heen en de andere uiteinden van het kruis raken de cirkel niet. De doorbreking van de cirkel betekent dat door het leven en lijden van Jezus de Christus, voor ons de mogelijkheid aanwezig is om ons te ontplooien en naar het Licht toe te groeien.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dit is toch een ander symbool? Het symbool dat jij beschrijft is "plat" en daardoor heeft het denk ik ook een andere betekenis. "Het kruis steekt met een punt door de cirkel heen en de andere uiteinden van het kruis raken de cirkel niet." gaat in dit geval namelijk niet op...
Het betekent niets. Er zullen mensen zijn, die exotische religieuze of exotisch erotische betekenis geven aan die voorstelling, maar dat komt volkomen voor rekening van die lieden. Het is geen 'officieel erkend' symbool.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Welke symbolen zijn er wel officieel erkend dan?
Wat mij opvalt is dat de cirkel precies in het 'kruis' van het kruis is. Daar was Jezus' hoofd ook. Misschien heeft het wel te maken met de heiligheid en goddelijkheid van Jezus. Op (oude) schilderijen zie je ook zo'n halo om de hoofden van de heiligen, zoals Maria ook vaak wordt afgebeeld.

Helaas ontbreekt mij de tijd om dit uit te zoeken. Het is maar een gedachtenspinsel, neem dit dus niet direct als waarheid aan. Hopelijk heb je er iets aan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het kruis is een van de symbolen die christenen gebruiken, zoals al in een van de antwoorden beschreven.

De verticale balk van het kruis kan ook uitgelegd worden als de verbinding tussen de hemel en de aarde: de horizontale balk als de verbinding van mens tot mens.
De cirkel kan symbool staan voor o.a. het Goddelijke, de Eenheid en ook het Al (Alles).
Je zou kunnen zeggen dat de eenheid die het kruis al uitbeeldt nog eens benadrukt wordt door de cirkel.

Een christen zou kunnen zeggen dat de verbindingen van het kruis in stand symbolisch bijeen worden gehouden door de cirkel.

Vermoedelijk is het een persoonlijke voorkeur geweest van de maker/maakster van het sieraad om beide symbolen te verenigen. En waarom ook niet, uiteindelijk zijn alle symbolen ooit bedacht door een creatieve geest :-)
12 jaar geleden
Het kruis staat symbool voor het christelijke geloof.
De cirkel staat symbool voor oneindigheid, eeuwigheid.
Deze combinatie lijkt mij dus symbool te staan voor het eeuwige/oneindige geloof.