Wat is de oorsprong van kerstmis en waarom doen ook veel mensen die geen christen zij eraan?

Toegevoegd na 8 minuten:
Naar aanleiding van een paar antwoorden de volgende toevoeging: Waarom vieren christenen het dan als het alleen maar een christelijk tintje heeft maar het in het echt iets anders is?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Religie

Het beste antwoord

Dat Kerstmis uit het heidendom stamt, is al heel lang bekend.
Vanwege de onbijbelse oorsprong werd Kerstmis in de zeventiende eeuw in Engeland en in enkele Amerikaanse koloniën zelfs een tijdlang verboden.

Een paar eeuwen nadat Jezus op aarde had geleefd, begonnen mensen zijn geboorte op 25 december te vieren. Naar het schijnt wilden sommigen die later ’christen’ werden, „de datum laten samenvallen met het heidense Romeinse feest ter gelegenheid van de ’geboortedag van de onoverwinnelijke zon’” .

In de winter, als de zon het zwakst leek, hielden de heidenen bepaalde ceremoniën om deze bron van warmte en licht terug te laten keren van haar verre reizen. Men veronderstelde dat 25 december de dag was waarop de zon aan haar terugkeer begon. In een poging de heidenen te bekeren namen religieuze leiders dit feest over en gaven het een christelijk tintje.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Veel mensen doen er aan mee omdat het een periode van sfeer en familie-tezamen komen is. Niet zozeer vanwege een eventuele bijbelse link. Sterker nog, de herkomst van Kerst geeft al aan dat het niet de basis in de kerk heeft..

http://nl.wikipedia.org/wiki/Kerstmis

De Germanen vierden rond Midwinter (21 december) reeds midwinter- of joelfeesten (winterzonnewende) waarbij het boze werd verjaagd en het licht werd begroet. In de Scandinavische talen heet Kerstmis tot op vandaag jul.

In de vierde eeuw zorgden keizer Constantijn de Grote en de bisschoppen van de uit vervolging bevrijde vroege Kerk ervoor dat Kerstmis op 25 december zou worden gevierd. Op deze datum werd rond de Middellandse Zee tot dan toe de zonnegod vereerd onder vele verschillende namen zoals Ra in Egypte en Helios in Griekenland. In het late Romeinse Rijk was dit vooral de zonnegod Sol Invictus (=de onoverwinnelijke zon). Omdat Jezus het Licht van de Wereld genoemd werd (zie Joh. 1), zou Constantijn I - volgens bepaalde auteurs[bron?] - hebben besloten dat de geboorte van Christus op deze dag gevierd zou moeten worden. Bovendien - en dit feit is invloedrijker geweest bij de opkomst van de viering van de geboorte van Christus als Kerstmis - waren de dagen rond 25 december reeds de vrije feestdagen der saturnaliën.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Met kerst werd oorspronkelijk gevierd dat de dagen weer langer werden. Voor kerst gaat de zon elke dag een beetje eerder onder en na kerst wordt dit weer steeds later.

En waarom kerst ook gevierd word door mensen die niet christen zijn? Omdat het gezellig is...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De mensen die niet christen zijn vieren het puur voor de leuke sfeer en de cadeautjes.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De meeste mensen die christen zijn trouwens ook.
Omdat het oorspronkelijk het zonnewendefeest was, het feest dat werd gevierd,omdat de dagen weer langer werden, de vraag is eigenlijk: Waarom vieren zoveel christenen dat feest mee, terwijl het überhaupt geen christelijk feest is?
Men heeft er wel een christelijk sausje over heen gegoten door te zeggen,dat er de geboorte van Jezus mee wordt gevier, maar dat vond in een ander jaargetijde plaats en beslist niet December.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Prima antwoord.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+
ja, oorspronkelijk werd de terugkeer van het licht gevierd (de dagen lengen) met groen (van dennen/sparren) vanwege de vruchtbaarheid die weer op zou bloeien en rood vanwege het bloed van de geslachte dieren (wild), wiens jongen weer zouden opgroeien, kortom de cirkel van de seizoenen en het leven. Daarom vind ik het een mooi feest. Van de donkerte weer naar het licht.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In de eerste eeuwen van het Christendom vierde niemand kerst, het vieren van een geboorte was nog niet gebruikelijk. in het Romeinse rijk onder Constantijn de Grote waren vooral veel christenen , maar ook nog steeds de Romeinen die allerlei goden vereerde. De keizer wilde de twee groepen samen brengen. 25 december was het al een feestdag, om te vieren dat de dagen langer werden. Onder het mom van "Jezus brengt het licht" , laten we op deze dag zijn geboortedag vieren, had de keizer gelijk twee vliegen in een klap. We zullen nooit de exacte geboortedatum van Jezus weten, dus door de geprikte datum te behouden staat men toch jaarlijks stil bij zijn geboorte.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+