Hoe kunnen de gelovigen uit het oude testament in de hemel komen, Jezus was er toen nog niet om de zonde te betalen?

Jezus is gestorven voor onze zonden. Zodat wij naar de hemel kunnen en het eeuwige leven hebben.

Maar hoe zit dat dan voor de mensen uit het oude testament? Zij hebben ook gezondigd. En 1 zonde is genoeg om niet bij God te kunnen zijn. Jezus was er toen nog niet.

Kan iemand dat uitleggen?

9 jaar geleden
in: Religie
4.8K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
God waakte over iedereen maar kon het niet meer aan zien en offerde zijn zoon voor al de
Zondes die zijn gepleegd voor jezus zijn tijd en wat is er erger dan dat de machtigste man god zijn eigen zoon moet offeren terwijl hij de baas is over de hele wereld ??
HeerVoldemort
9 jaar geleden
Voor zover ik weet. Is God almachtig. Hij moet dat van te voren geweten hebben.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Hij is gestorven voor Zijn volk, dus ook voor degenen die voor de kruisiging leefden (Oude Testament).
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Wat dacht je van de indianen in Amerika, de aboriginals in Australie, dejapanners, de papoeas de vul verder zelf maar in die pas eeuwen later de boodschap kregen en zelfs nog nooit bij het OT in de buurt waren geweest.

Het beste antwoord

Dat heb hje goed opgemerkt.

De gelovigen van het oude testament waren idd niet naar de hemel opgestegen.

Jezus zei immers tegen Nikodemus dat dit nog nooit was gebeurd.

Johannes 3:
13 Er is nog nooit iemand naar de hemel opgestegen, alleen hij die van de hemel is neergedaald: de Mensenzoon.’

Jezus steeg drie dagen na zijn dood op naar zijn Vader in de hemel, toen opende HIJ de poorten van de hemel voor gelovigen die met Hem zouden mee regeren.
Anderen zouden op aarde vertoeven.
2 Petrus 3:
13 Maar hij heeft ons een nieuwe hemel en een nieuwe aarde beloofd, waar gerechtigheid zal heersen, en daar zien we verlangend naar uit.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ozewiezewozewiezewallakristallix
9 jaar geleden
@amadeus
... en wat is er nu met de oude gelovigen gebeurd ?
(Dát was de vraag !)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@ozewiezewoze, neen, dat was niet de vraag,
de vraag was; " hoe konden gelovigen uit het oude testament in de hemel komen, Maar om op jou vraag te antwoorden, degenen die TOEN gestorven waren, waren in de herinnerinsgraven totdat zij de stem van Jezus hoorden. Sommigen zijn nu met Jezus als mederegeerders in de hemel,
anderen zullen nog even moeten wachten totdat Gd klaar is met de aarde. zie alvast de belofte zoals eerder aangehaald:
2 Petrus 3: 13 Maar hij heeft ons een nieuwe hemel en een nieuwe aarde beloofd, waar gerechtigheid zal heersen, en daar zien we verlangend naar uit.
Ozewiezewozewiezewallakristallix
9 jaar geleden
Mmmm... we verschillen van interpretatie van de vraag...
Maar aangezien je nu ook "mijn" deel van de vraag hebt beantwoord kan ik niet anders dan je een plus geven ! Bij deze !
Ozewiezewozewiezewallakristallix
9 jaar geleden
Die plus is overigens terecht verdiend !
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@ adriaan, """ Hebreeen 11 is ook een mooie toevoeging op de gelovigen uit het oude testament. """ zie volgende tekst; hebr 11 "" 37 Zij zijn gestenigd, in stukken gezaagd, in verzoeking gebracht, met het zwaard ter dood gebracht. Zij hebben rondgelopen in schapenvachten en geitenvellen.
Zij leden gebrek, werden verdrukt en mishandeld. 38 De wereld was hen niet waard. Zij dwaalden rond in afgelegen plaatsen en verbleven op bergen, in grotten en in holen in de aarde. 39 En deze allen hebben, hoewel zij door het geloof een goed getuigenis van God gekregen hebben, de vervulling van de belofte niet verkregen, 40 daar God met het oog op ons iets beters voorzien had, opdat zij zonder ons niet tot de volmaaktheid zouden komen. belangrijk is het volgende ; """ hoewel zij door het geloof een goed getuigenis van God gekregen hebben, de vervulling van de belofte niet verkregen, """ inderdaad, gelovigen uit de oudheid hebben deze belofte niet verkregen.... """ God met het oog op ons iets beters voorzien had, opdat zij zonder ons niet tot de volmaaktheid zouden komen. """ OM tot volmaaktheid te komen hebben we Gds geest nodig. Dit is Gds Heilige Geest, HET NIEUWE VERBOND ,
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@ozewiezewoze, dankjewel voor de + dit waardeer ik zeer. interpretaties kunnen nu eenmaal verschillen, is ook niet erg. :-)) Het is fijn om elkaars overtuiging te delen. Nogmaals dankjewel. groet amadeus.
HeerVoldemort
9 jaar geleden
Ik bedoelde eigenlijk beide, zoals Ozewieze vroeg en wat jij dacht Amadeus. + van mij en +10 voor het antwoord.

Andere antwoorden (5)

We geloven, zoals dat in de apostolische geloofsbelijdenis omschreven is, dat Jezus is nedergedaald ter helle. "De gestorven Christus is met zijn ziel, die verenigd is met zijn goddelijke persoon, afgedaald in het dodenrijk. Hij heeft voor de rechtvaardigen die Hem voorgegaan waren, de poorten van de hemel geopend".

Het citaat is overgenomen uit de Catechismus van de Katholieke Kerk, tekstnr. 637.
Nr. 636: "Met de woorden 'Jezus is nedergedaald ter helle' belijdt de geloofsbelijdenis dat Jezus werkelijk gestorven is en dat Hij door zijn dood voor ons de dood en de duivel, 'de vorst van de dood' (Heb. 2, 14) overwonnen heeft."
Computoon
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Even een filosofische vraag: hoe kon jezus de dood overwinnen door te sterven? Om te sterven heb je de dood immers nodig. P.S. ik ben zelf niet christelijk, maar vraag me gewoon af hoe christenen hierover denken.
Computoon
9 jaar geleden
Omdat Jezus op de derde dag verrezen is, is opgestaan uit de dood. Zodat iedereen die in verbondenheid met Jezus sterft ook het eeuwig leven zal hebben. Als Jezus niet zou zijn gestorven (Goede Vrijdag) had Hij ook niet kunnen opstaan uit de dood (Pasen).
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Is er nu dus ook geen hel meer over ? Jezus heeft immers overwonnen ?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@Opole
De bijbel stelt in Hebr.9:22 dat er geen vergeving van zondes kan plaatsvinden zonder bloed. Bloed bekrachtigt verbonden, ook in Gods visie.
Om dus de mogelijkheid te creëren om mensen na hun dood weer tot leven te brengen (op aarde//hemel/...) , moest daar een dergelijke grondslag voor zijn.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@Robo
Nu nog wel, maar in de toekomst zal er inderdaad geen hel meer zijn, namelijk wanneer God dat zal veroorzaken. Dit blijkt (mede) uit Openbaring 20:13,14 :
http://www.biblija.net/biblija.cgi?m=openbaring+20%3A13-15&id42=1&id37=1&id47=1&l=nl&set=10
Computoon
9 jaar geleden
Robo: de hel (de plaats voor de verdoemden) is ook eeuwig. Maar dit is niet de hel die bedoeld is in 'Hij is nedergedaald ter helle'. Laatstgenoemde hel zou je (als je 'm fysiek voorstelt) kunnen beschouwen als een 'wachtkamer' waarin de rechtvaardigen terechtkwamen die voor Jezus zijn overleden. Wie 'in de hel komt' na het oordeel op het sterfmoment, blijft daar voor eeuwig. Wel verwarrend, hetzelfde woord voor twee verschillende inhouden.
HeerVoldemort
9 jaar geleden
Ik snap helemaal niets van je antwoord (geen aanval)
Computoon
9 jaar geleden
Van het antwoord niet of van de reacties niet?
HeerVoldemort
9 jaar geleden
Ik begrijp niet hoe het antwoord aansluit op mijn vraag.
Je antwoord gaat over Jezus, maar ik kan geen connectie plaatsen met het oude testament.
Computoon
9 jaar geleden
Je vraag was:
"Hoe kunnen de gelovigen uit het oude testament in de hemel komen, Jezus was er toen nog niet om de zonde te betalen?" De gelovigen uit het Oude Testament KONDEN niet in de hemel komen. Dat was onmogelijk geworden door de zonde van het eerste mensenpaar. Als een rechtvaardige dood ging, kwam hij in het dodenrijk (of welke naam er ook aan gegeven wordt). De toegang tot de hemel weer mogelijk maken, kon alleen God zelf.
Om dit te doen,.is God zelf mens geworden. Gods Zoon als mens noemen we Jezus. Jezus heeft de toegang tot de hemel mogelijk gemaakt voor alle overleden rechtvaardigen uit de tijd vóór Hem, toen Hij bij zijn overlijden afgedaald is naar dat dodenrijk.
HeerVoldemort
9 jaar geleden
Ah ok, dat heb ik niet begrepen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
tsja niemand heeft hier denk ik een antwoord op dat echt helemaal klopt. alles klopt misschien wel voor de helft maar ook weer niet alles daar van is ook weer waar. dus eigenlijk is er nooit een perfect antwoord voor zo'n vraag.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@Computoon. Ik ben verbaasd over jouw antwoord en reacties!
een dikke (+) dus.
Kennelijk heb je genoemde citaten geïntegreerd in jouw geloofs-beleving . . . ?
Even los van iemands bestemming (hemel/hel/aarde) want dat is een andere discussie:

Zie Romeinen 3:25 en 26:
http://www.biblija.net/biblija.cgi?m=romeinen+3%3A25-26&id42=1&id18=1&id17=1&id47=1&id16=1&id37=1&id35=1&l=nl&set=10

Vóór Jezus' offer was er nog geen volledige vergeving mogelijk. Gods aanbidders moesten onvolmaakte (dierlijke) offers brengen om een mate van rechtvaardigheid door God toegerekend te krijgen; in die tijd oefende God verdraagzaamheid.

Jezus' offer is echter met terugwerkende kracht ook van toepassing op de zonden die voordien zijn begaan.

Het was voor God zó zeker dat dat offer gebracht zou worden, dat het voor Hem dus enkel nog een kwestie van tijd was.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Zie ook Handelingen 17:30 en Hebreeën 9:15.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Die tijd was na Zijn dood. +
Alle offers die in het Oude Testament gebracht moesten worden, wijzen reeds naar Jezus heen. En lees Hebreeën maar eens, vooral hoofdstuk 9 -gaat over die offers- en hoofdstuk 11, gaat over dat mensen in het Oude Testament ook door geloof werden gered....
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Vrijwel elk geloof heeft wel iets van een hemel en hel. Immers, goed gedrag binnen de gemeenschap moet beloond worden na je dood is de gedachte. De straf is bij slecht gedrag hel, de fatale afrekening. Wie ergens in gelooft ( en dat is niet iedereen), ziet alle mogelijke religieuze geschriften ( denk aan de tien geboden) als een primitieve manier van wetgeving en dan is het ook logisch dat die van goddelijke afkomst zijn. In het Christelijke geloof zie je ook de evangelisten het Nieuwe Testament schrijven, gestuurd door een goddelijke hand. Immers, je verwacht niet dat Pietje of Jantje even een en ander noteert en iedereen daar in meegaat. Heilige teksten worden gelegitimeerd door Goddelijk ingrijpen.En dat is geloof.
Van welke god dan ook, en er zijn er een heleboel, elk geloof heeft hun eigen unieke godheid of goden. Kijk naar de oude Egyptenaren en de Romeinen en Grieken. Een vorm van afrekening na de dood bestaat altijd.Tenzij je nergens in gelooft. Dan is dood dood en einde oefening .De hel maken je medemensen tijdens je leven wel, kijk maar om je heen.
Dus kan je vanuit het Oude Testament heel duidelijk een hemel/hel aanwijzen, ook als Jesus er nog helemaal niet op aarde was geweest. Tussen het schrijven van het Oude Testament en het leven van Jesus zijn we immers al een paar duizend jaar verder. Die tien geboden waren er al wel.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Het Koninkrijk der hemelen, het Godsrijk en ook “volheid Gods” genoemd, bleef gedurende de gehele OT-tijd toegesloten voor alle rechtvaardigen, die in die tijd geleefd hebben.
Zij konden na hun overlijden niet hoger of verder komen dan het paradijs; een oord, buiten of boven de aarde en hemelsferen; een oord waar alle rechtvaardigen in die tijd terechtkomen wiens zonden zijn vergeven.

Denk o.a. bijv. aan deze psalm van David, die een man naar Gods hart wordt genoemd: “Mijn zonde maakte ik U bekend, en mijn ongerechtigheid verheelde ik niet; ik zeide: Ik zal de HERE mijn overtredingen belijden, en Gij vergaaft de schuld mijner zonden”.
http://www.biblija.net/biblija.cgi?l=nl&set=10&id16=1&m=Ps+32

“Zalig zij, wier ongerechtigheden vergeven en wier zonden bedekt zijn.
Zalig de man, wiens zonde de Here geenszins zal toerekenen”.
http://www.biblija.net/biblija.cgi?l=nl&set=10&id16=1&m=Rom+4

De rest van het hoofdstuk geldt allen, die net als Abraham, door te geloven rechtvaardigen genoemd worden. Dit voorrecht loopt vooruit op de komst van Jezus, die vele jaren later, en pas zo’n 2000 jaren geleden plaatsvond.

Ook al degenen, die Hem aanroepen in het NT, dus tijdens en na Jezus’ komst op aarde, komen in dat oord, het paradijs; “want: al wie de naam des Heren aanroept, zal behouden worden”.
http://www.biblija.net/biblija.cgi?l=nl&set=10&id16=1&m=Rom+10

Denk bijv. aan de moordenaar die naast Jezus aan het kruis hing. Op het laatste moment van zijn leven kreeg hij berouw van zijn zonden. “ En hij zeide: Jezus, gedenk mijner, wanneer Gij in uw Koninkrijk komt. En Hij zeide tot hem: Voorwaar, Ik zeg u, heden zult gij met Mij in het paradijs zijn”.
http://www.biblija.net/biblija.cgi?l=nl&set=10&id16=1&m=Luc+23
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
vervolg
Tijdens Zijn dood aan het kruis is Hij afgedaald in het dodenrijk om het evangelie daar te verkondigen. “Ook aan de doden is het evangelie verkondigd, opdat ook zij, al zijn ze naar hun leven op aarde door de mensen veroordeeld, bij God in de geest kunnen leven”. Lees het antwoord van Computoon en zijn reactie; hij geeft dit ook goed weer! “Toen hij opsteeg naar omhoog, voerde hij gevangenen mee en schonk hij gaven aan de mensen.”
http://www.biblija.net/biblija.cgi?m=Ef+4&id18=1&l=nl&set=10 Het gaat hier om rechtvaardigen die door de mensen zijn veroordeeld en onterecht in het dodenrijk verbleven; hun zielen werden door Jezus meegevoerd tijdens Zijn hemelvaart.
Deze bevrijding kon pas gebeuren nadat Hij door Zijn sterven de god van deze wereld onttroond had. Voor alle duidelijkheid: de god van deze wereld die onttroond is geworden is niet dezelfde god, die Jezus “Vader” noemt.
Voor de Schepper is inderdaad 1 zonde voldoende om de mens en heel zijn nageslacht voor eeuwig te verdoemen. Gen. 3.