Wat is de meest recent gebouwde kathedraal in Nederland?

En worden er nog wel eens kathedralen gebouwd, hetzij in Nederland, hetzij elders?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Religie
2.4K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De Groene Kathedraal van Marinus Boezem uit de jaren 70, een soort kathedraal van bomen. Prachtig kunstwerk, maar het valt misschien niet helemaal onder wat jij zoekt.

Het beste antwoord

De meest recent gebouwde kathedraal in Nederland is in Rotterdam, namelijk de HH. Laurentius- en Elisabethkathedraal. Deze bouw werd gestart in 1967.
De meest wonderlijke kathedraal in Europa is de Sagrada Familia in Barcelona. Als je een bezoek wilt brengen aan de Sagrada Familia kijk dan eens op deze website van Ok appartementen Barcelona. Hier vind je ook meer informatie over de Sagrada Familia.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Dat is de HH Laurentius- en Elisabethkathedraal in Rotterdam. De kerk werd gebouwd tussen 1906 en 1908. De twee torens werden er echter pas tussen 1920 en 1922 bij aangebouwd.
13 jaar geleden
Dat is de Sint Bavo in Haarlem. De bouw is begonnen in 1895 en was klaar in 1930.
Hij fungeert als kathedraal voor het bisdom Haarlem-Amsterdam.
Het is gelijk ook de enige kerk die gelijk als kathedraal is gebouwd en nog zo wordt genoemd.

Er zijn wel meerdere kathedralen in Nederland (geweest of nu nog), maar die zijn niet als kathedraal gebouwd, maar later tot kathedraal "verheven". De kathedraal is de benaming van de kerk waar de bisschop zit. De bisschop heeft een eigen plaats, of zetel in deze kerk.

Er is nog een kathedraal in aanbouw, namelijk de Sagrada Familia in Barcelona. Deze is al meer dan een eeuw in aanbouw.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Van de huidige rooms-katholieke kathedralen in Nederland is alleen die van Haarlem als zodanig gebouwd. De bouw van deze Sint Bavo begon in 1895, en kwam gereed in 1930.
De meeste andere kathedralen waren parochiekerken of collegiale kerken voordat ze tot kathedraal werden verheven. De enige andere nog bestaande kerk in Nederland die als rooms-katholieke kathedraal is gebouwd is de Dom in Utrecht. Tot 1559 was deze kerk zelfs de enige kathedraal in de Noordelijke Nederlanden. Zij is echter al sinds 1580 geen kathedraal meer.

De recentst gebouwde kathedralen staan in Zuid- en Noord-Amerika. in Managua, de hoofdstad van Nicaragua. werd een nieuwe kathedraal gebouwd nadat de vorige door een aardbeving was verwoest, de Catedral Metropolitana de la Purisima Concepcion (Metropolitan Cathedral of the Immaculate Conception) werd geopend in 1993. In Los Angeles is de Cathedral of Our Lady of the Angels in september 2002 geopend, een zandkleurig marmeren gebouw. Ook hier was de vorige door een aardbeving verwoest.
Amadea
13 jaar geleden
Aan de (wereldberoemde) Sagrada Familia in Barcelona wordt nog steeds gebouwd. Daar zijn ze mee bezig sinds 1882. Maar dat is dan wel weer een Basiliek.