Mag een gelovige persoon volgens zijn geloofsregels aan (extreme) vechtsport doen?

Mag een Christen/Moslim/Hindoe/etc. , welke een geloofsinstelling en geschriften hebben waarin vastligt anderen niet te kwetsen of pijn te doen, aan een extreme vechtsport doen?

Met extreem bedoel ik bijvoorbeeld sporten als boxen, kickboxen, freefight en K1.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Religie
6.6K

Het beste antwoord

Ik geef antwoord vanuit christelijk oogpunt.
Door een vechtsport aan te leren verandert men zijn lichaam in een dodelijk wapen.

Zou christus dit gedaan hebben?Wat deed Jezus wanneer men hem met geweld benaderde? Blijkbaar kon hij rap zich uit de voeten maken.Misschien is dit al een eerste tip!

De Bijbel veroordeelt geweld en degenen die er hun toevlucht toe nemen.
De psalmist David zei over God: „Al wie geweld liefheeft, haat Zijn ziel stellig” (Psalm 11:5). God sprak het oordeel uit over een aantal naties uit de oudheid, met inbegrip van zijn eigen volk, wegens hun gewelddaden en bloedvergieten (Joël 3:19; Micha 6:12; Nahum 3:1).
Zelfs als iemand onopzettelijk, door onachtzaamheid, schuldig was aan de dood van een ander, was dat onder de wet van Israël een ernstig misdrijf. — Deuteronomium 22:8.
De Bijbel spoort mensen aan om mogelijke geschillen te vermijden door elke dag naar vrede te streven. Gewelddadige conflicten beginnen vaak met een verhitte woordenwisseling. De Bijbel zegt: „Waar geen hout is, gaat het vuur uit, en waar geen lasteraar is, komt twist tot bedaren” (Spreuken 26:20).

Kalmte neemt vaak de boosheid weg en voorkomt een gewelddadige confrontatie. De apostel Paulus schreef: „Zijt indien mogelijk, voor zover het van u afhangt, vredelievend jegens alle mensen.” — Romeinen 12:18.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik vraag mij af hoe je als christen zulke passende citaten uit de bijbel kan oplepelen? Is dat parate kennis? Of toch google? In ieder geval een puik antwoord! +1 ;0)

Andere antwoorden (7)

ja dat mag al heel lang. Ene JC te N bood al zijn andere wang aan....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
;0)
Binnen het boeddhisme speelde die discusie wel ten aanzien van Thais boxen. Het wordt veelal gezien als een manier om aggressie te kanaliseren, discipline te beoefenen en respect voor jezelf en je tegenstander te ontwikkelen.
Sporten als aikido, iado, kendo e.d. hebben hun wortels deels ook in het zen boeddhisme, net als karate, jiujitsu en judo.
China kent de boeddhistische Shaolin monniken (kung fu).
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
"Mag een gelovige persoon
volgens zijn geloofsregels
aan (extreme) vechtsport doen?"

Als het geloof, de regels,
en de gehele wereld het toelaten,
wie zou er dan tegen willen zijn?

God (van de Bijbel)?

Die houdt zelf
van een stevig potje strijd;

er staat immers in de Bijbel:
"de HEERE [God dus] is een krijgsman;
HEERE is Zijn naam."
(Exodus 15:3)

Neem bijv. George Edward Foreman;
dat was een Amerikaanse bokser,
die twee keer wereldkampioen werd.

En wat was hij?

Jawel,
George is een evangelist en een predikant.

En dan hebben we Muhammad Ali,
een voormalig Amerikaans bokser.

In 1975 bekeerde hij zich
tot het islamitische geloof: het soennisme.

Kortom, van de wereld mag het,
van de regels en het geloof mag het,
en van mij mag het...en van jou?...

Toegevoegd na 14 uur:
Wanneer twee mensen, ‘vrijwillig’,
hun krachtmeting willen bepalen,
op wat voor manier dan ook,
met vastgestelde regels,
en zich daarnaast blijven houden
aan bijv. ‘de 10 geboden’,
wat is dán het probleem?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik ben zelf gelovig, en heb wel op taekwondo gezeten. Maar een extreme sport zoals jij noemt, nee die trekken mij absoluut niet.

Ik weet niet of het ergens staat beschreven maar ik denk dat een christen dat zelf wel weet dat het niet de bedoeling is om een ander pijn te bezorgen, en daarom alleen al niet zal doen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
duidelijk +1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dankje eddijst :-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@Koolwitje ik begrijp jouw reactie helemaal; maar als twee mensen, 'vrijwillig',
hun krachtmeting willen bepalen,
op wat voor manier dan ook,
met vastgestelde regels,
en zich daarnaast blijven houden
aan bijv. 'de 10 geboden',
wat is dán het probleem?
http://nl.wikipedia.org/wiki/Tien_geboden#De_wet_van_de_Tien_Geboden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
je krachtmeting bepalen kan ook op een andere manier, zonder elkaar pijn te doen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@Koolwitje Natuurlijk kan dat ook zonder elkaar pijn te doen;
dáárom dat 'de pijnlijke wijze' niet jouw manier is. Maar als 'anderen' dat wél, op hún manier,
op 'een pijnlijke wijze', willen doen,
waarom zou dát dan (VAN HET GELOOF) niet mogen? Waar staat er geschreven, dat het niet mag?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik weet niet of dat ergens staat beschreven, ik vindt het gewoon niet echt christelijk om te gaan slaan en meppen. Je kunt de ander op die manier (ook al is het niet bedoeld) en een of andere beschadiging op laten lopen, nee ik vind het maar niks.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@Koolwitje Ik kan heel goed begrijpen,
dat je dan VINDT; en dát MAG ook;
maar er is niet gevraagd
wat jij VINDT, of wat ik VIND; de gestelde vraag is: "MAG een gelovige persoon
VOLGENS ZIJN GELOOFSREGELS
aan (extreme) vechtsport doen?" dus het gaat er hier ff niet om,
wat wij ervan VINDEN,
maar om wat, volgens de geloofsregels, MAG;
vandaar mijn vraag aan jou; maar goed,
waarschijnlijk mag het
VOLGENS JOUW GELOOFSREGELS
(die in jouw hart zitten) niet ...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
nee het is niet toegestaan, dat is mijn antwoord dan.
Om de onsterfelijke woorden van Mr Myagi aan te halen:
Je leert vechten om niet te hoeven vechten...
(The Karate Kid, eerste deel. Van harte aanbevolen!)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
God heeft zelf ook genoeg mensen van de aardbodem geveegd. Sla het Oude Testament er maar eens op na.
Met 'geweld' op zich lijkt me dus niets mis.

Een extreme vechtsport is bovendien nog altijd een 'sport' en geen dom potje knokken. Je kiest er zelf voor om aan bijv. een K1 wedstrijd mee te doen; datzelfde geldt voor je tegenstander.

Niets aan de hand dus.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De eerder genoemde geloven zeggen dat je een ander geen pijn mag doen. Een K1 wedstrijd is verre van pijnloos... Dus mag een gelovige aan de K1 gevechten meedoen? Dat is de vraag.
Je moet de bijbel en de koran er nog maar eens op nalezen. Deze staan vol met gruwelijkheden, oorlogen, jihad en ga zo maar door. Ben je het niet met ons eens, dan ben je tegen ons. Nou maak dan je borst maar nat.