Er bestaan verschillende Christelijke religies/stromongen die beweren de enige weg tot G-d te zijn.Hoe kan íemand weten welke gelijk heeft?.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Religie
2.4K
Cryofiel
10 jaar geleden
Goeie vraag! Ik vermoed dat elke religie zijn eigen gelijk gaat aantonen door te zeggen dat juist die stroming gelijk heeft, omdat de basislectuur van die stroming zegt dat die stroming gelijk heeft. Maar dat is natuurlijk geen antwoord op je vraag. Je moet in staat zijn buiten je eigen geloof te treden, een bredere blik te hebben, om de vraag te kunnen beantwoorden.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Oké, en wat wil je dan met dit gelijk?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Hier een lijstje (niet uitputtend) van van alle religies die gelijk hebben (overigens iets breder dan alleen het Christendom). http://nl.wikipedia.org/wiki/Wereldreligie
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
@wolfijntje, tot god komen blijkbaar.

Het beste antwoord

Ik stel me jouw vraag als volgt voor. Als elke religie/stroming een persoon is, zie jij een plein met tienduizend kakelende mensen die allemaal hun eigen overtuiging verkondigen. Jij bekijkt dat plein, en je vraagt je af hoe je er nu ooit achter zou kunnen komen wie van die tienduizend personen de waarheid spreekt.

Als dit ongeveer is hoe jouw vraag bedoeld is, dan is mijn antwoord: niet.

Er is geen manier om te ontdekken wie de enige echte weg tot God kent, er is geen manier om te ontdekken wie gelijk heeft. Als die manier er zou zijn, zouden die mensen op dat plein het namelijk met elkaar eens kunnen worden. Zelfs als je ervan uit zou gaan dat het allemaal stronteigenwijze mensen zijn, dan zouden nieuwe bekeerlingen zich allemaal tot die ene ware stroming bekeren, waardoor de ware stroming zou groeien en alle andere stromingen beperkt zouden blijven tot eenlingen met hooguit een enkele misleide aanhanger.

In feite vertellen al die mensen op dat plein precies hetzelfde verhaal: MIJN stroming is de enige echte, kijk maar, het staat in MIJN boek, en dus heb ik gelijk. Maar ja, dat zeggen ze dus allemaal, dus daar kom je niet verder mee.

Ze komen ook allemaal met "bewijzen". Maar ook die blijken afkomstig te zijn uit hun eigen boek. Die "bewijzen" komen dus op hetzelfde neer als het bovenstaande: in MIJN boek staat dat MIJN boek gelijk heeft, en dus is het zo.

Toch vraag je hoe je kunt weten wie gelijk heeft.

Of dat echt kan laat ik in het midden. Ik kan je wel een tip geven.

Zoals je je vraag beschrijft, ga je ervan uit dat in ieder geval één van die tienduizend mensen gelijk moet hebben. Maar dat hoeft helemaal niet: misschien hebben ze het wel *allemaal* fout.

Conclusie: je zult verder moeten kijken. Beperk je niet tot alleen die tienduizend verhalen. Er zijn méér mogelijkheden.

Eén daarvan is je niet te beperken tot de christelijke stromingen die je noemt. Er zijn er zoveel meer.

Maar dan blijf je natuurlijk wel met de bovenstaande problemen zitten: ook die andere stromingen zeggen allemaal dat ZIJ gelijk hebben omdat HUN boek dat zo zegt.

Dus moet je *nog* breder kijken. Ga ZELF op onderzoek uit. Luister naar al die mensen (dat doe je waarschijnlijk al). Overweeg hun woorden. Maar vooral: kijk om je heen. Open je ogen, kijk ook buiten dat plein, naar de grote, wonderlijke wereld. Aanschouw die wereld. Zie de verbanden.

Zo kom je tot begrip en inzicht. Dat kon wel eens beter zijn dan je conformeren aan zo'n stroming van iemand op dat plein.

10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dikke plus voor jouw benadering!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
je hebt m'n vraag goed voorgesteld cryo.. in elk van de gegeven antwoorden zit wel iets.
Voorlopig nog even stof tot nadenken dus.
Cryofiel
10 jaar geleden
Dank je, amadeus. Ik hoop dat je wat heb aan mijn antwoord en de andere antwoorden. jojo22, natuurlijk zal "god" reageren. Hetzelfde geldt als je een relatie zoekt met Allah, met de Boeddha of met Zeus. Je creëert je eigen entiteit, en je zult de ervaring voelen dat die zelfgemaakte entiteit reageert.
Cryofiel
10 jaar geleden
Deze "kerel" heeft er wel over gedacht te gaan modereren, maar ik ben meer op mijn plek als antwoordgever dan als moderator. Domheid bestrijd je met kennis. Groupthink bestrijd je door diversiteit toe te voegen. Bedenk je dat het de verstokten zijn die hier steeds reageren om hun eigen ideeën te beschermen, maar dat er heel veel mensen meelezen. Je merkt dat niet, maar ze zijn er wel degelijk. Soms vang ik er een glimp van op doordat zo'n meelezer mij een PB stuurt, maar de werkelijke grootte van de groep meelezers zal onbekend blijven. Zonder jouw en mijn inspanningen zouden die meelezers alleen het eenzijdige verhaal van de gelovigen zien. Nu er ook een ander geluid bij staat, zal een groot deel van hen gaan denken. Zo ben ik zelf ook ooit begonnen. Het licht zien dat "de bijbel is waar omdat dat in de bijbel staat" weliswaar "goed aanvoelt", maar alleen zolang je niet verder denkt. Zodra iemand je het lichtje laat zien en je doorkrijgt wat een cirkelredenatie eigenlijk is, en dat dit een goed voorbeeld is van zo'n cirkelredenatie, gaat dat kleine lichtje steeds feller branden. Daarna volgt er doorzien van andere "argumenten", zoals deze: "De bijbel is waar, want voorspellingen komen uit. Kijk maar, in hoofdstuk X wordt een voorspelling gedaan, en in hoofdstuk Y kun je lezen dat die voorspelling uitkomt. Zie je nu wel, de bijbel heeft gelijk gehad!" Het kost wellicht even tijd, maar zodra het eerste kleine lichtje is gaan schijnen in je denkwereld, zul je inzien dat ook die redenatie puur drijfzand is. Laten we dus ons geluid vooral blijven horen. Niet voor onszelf, wij zijn al verlicht. Wel voor al die anderen die openstaan voor een onafhankelijke stem.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Beste antwoord voor mij omdat dit antwoord samen met de reacties zowel gelovigen als niet gelovigen kan laten inzien dat “geloven of niet geloven” een persoonlijke keus/ beslissing is
Waar ieder van ons kan achterkomen door zorgvuldig onderzoek of misschien door een ervaring. “”” dat "de bijbel is waar omdat dat in de bijbel staat “””
“”” Kijk maar, in hoofdstuk X wordt een voorspelling gedaan,
en in hoofdstuk Y kun je lezen dat die voorspelling uitkomt. “””
Met deze redenatie ben ik het niet eens. De oogsttijd loopt bijna ten einde, de deuren van Noach’s ark gaan weldra sluiten, Dit is wat ik geloof. Mijn vragen zijn niet gebonden aan een bepaalde stroming.
Alhoewel ik mij in hart en nier een JG voel, ben ik het niet met alles eens wat het WTG leert.
De meesten hier hebben dit reeds geruime tijd ondervonden.
Dit wil niet zeggen dat ik het WTG heb verlaten.
Ouderlingen en kringopziener zijn op de hoogte van mijn denkwijze, maar dit blijft intiem En zal altijd zo blijven.
Het WTG is zeker niet “uniek” in hun onderwijs zoals wel eens wordt beweerd. Ik stel vragen omdat ik antwoorden zoek in mijn weg/relatie tot mijn schepper. Bedankt cryo, je antwoord heeft me geholpen. Ook alle anderen van harte bedankt.

Andere antwoorden (7)

Dat kan niet en er is nog de grootste kans dat ze allemaal ongelijk hebben. Een geloof heet niet voor niets een geloof, je moet er zelf in geloven. Elk geloof kan voor jou het juiste zijn, als je er maar achter staat.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
+Zelfs als er al een scheppende kracht/intelligentie achter de oorsprong van alles zit, zit elke er religie er waarschijnlijk nog gewoon ver naast, omdat ze allemaal steeds meer kenmerken hebben toegevoegd aan die god/goden of het wereldbeeld, waardoor de kans steeds groter wordt dat het onjuist is wat ze vermelden.
Eigenlijk heel eenvoudig. Je kunt de volgende checklist nagaan:

Hoe de ware religie te identificeren

1. De ware religie aanbidt de enige ware God, Jehovah. — Deuteronomium 6:4, 5; Psalm 146:5-10; Matthéüs 22:37, 38.
2. De ware religie biedt toegang tot God door bemiddeling van Christus Jezus. — Johannes 17:3, 6-8; 1 Timótheüs 2:5, 6; 1 Johannes 4:15.
3. De ware religie leert en beoefent onzelfzuchtige liefde. — Johannes 13:34, 35; 1 Korinthiërs 13:1-8; 1 Johannes 3:10-12.
4. De ware religie mengt zich niet in wereldlijke politiek en conflicten. In oorlogstijd is ze neutraal. — Johannes 18:36; Jakobus 1:27.
5. De ware religie laat God waarachtig zijn door de bijbel als Gods Woord te aanvaarden. — Romeinen 3:3, 4; 2 Timótheüs 3:16, 17; 1 Thessalonicenzen 2:13.
6. De ware religie veroordeelt oorlog en persoonlijk geweld. — Micha 4:2-4; Romeinen 12:17-21; Kolossenzen 3:12-14.
7. De ware religie slaagt erin mensen van elk ras en elke taal en stam te verenigen. Ze predikt geen nationalisme of haat, maar liefde. — Jesaja 2:2-4; Kolossenzen 3:10, 11; Openbaring 7:9, 10.
8. De ware religie moedigt aan tot dienst voor God, niet om zelfzuchtig gewin of een salaris, maar uit liefde. Ze verheerlijkt geen mensen. Ze verheerlijkt God. — 1 Petrus 5:1-4; 1 Korinthiërs 9:18; Matthéüs 23:5-12.
9. De ware religie verkondigt Gods koninkrijk als de zekere hoop voor de mensheid, niet een of andere politieke of sociale filosofie. — Markus 13:10; Handelingen 8:12; 28:23, 30, 31.
10. De ware religie leert de waarheid over Gods voornemen voor de mens en de aarde. Ze leert niet de religieuze leugens van een onsterfelijke ziel en eeuwige pijniging in de hel. Ze leert dat God liefde is. — Rechters 16:30; Jesaja 45:12, 18; Matthéüs 5:5; 1 Johannes 4:7-11; Openbaring 20:13, 14.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Een van al de religies moet gelijk hebben, en dat kun je uit het volgende weten.

Ook atheïsten (ongelovigen) hebben geloof.

1 Het wetenschappelijk bewijs laat er geen twijfel over bestaan dat het heelal uit het niets is ontstaan.
Ofwel iemand (God) heeft iets uit niets geschapen (volgens de christelijke visie)
Of NIEMAND heeft iets uit het niets geschapen (volgens de atheïstische visie).
Welke visie is er redelijker? {De christelijke}.
Welke visie vergt meer geloof? {de atheïstische}.

2 De simpelste levensvorm bevat een hoeveelheid informatie die overeenkomt met duizend encyclopedieën.
Christenen geloven dat alleen een intelligent wezen (God) een levensvorm met een dergelijke informatie inhoud kan creëren.
Atheïsten geloven dat uit niet denkende natuurlijke krachten daartoe in staat zijn.
Christenen hebben bewijzen om hun conclusie te onderbouwen.
Aangezien atheïsten zulke bewijzen niet hebben, vergt hun standpunt veel geloof.

3 Eeuwen oude geschriften voorzegden de komst van een man (de Heere Jezus) die in wezen God zou zijn.
Deze God-mens, zo was voorzegd, zou geboren worden in een bepaalde stad (Betlehem) en uit een bepaald geslacht, die zou lijden op een bepaalde manier, en op een bepaald tijdstip sterven en opstaan uit de doden als verzoening voor de zonden der wereld (het uitverkoren volk).
Direct na de tijd die voorspeld was, verklaarden meerdere ooggetuigen dat die voorspelde gebeurtenissen daadwerkelijk hadden plaats gevonden, zoals ze later ook optekenden.
Die ooggetuigen (discipelen en later volgelingen) ondergingen vervolging en werden gedood, terwijl ze zichzelf hadden kunnen redden door de gebeurtenissen te ontkennen.
Duizenden mensen in Jeruzalem kwamen tot bekering nadat ze deze gebeurtenissen gezien of gehoord hadden, en dat geloof verspreidde zich snel over de toenmalige wereld.
Oude historici en schrijvers bevestigen of verwijzen naar deze gebeurtenissen, en de archeologie staaft ze.
Dit alles in combinatie met de aanwijzingen vanuit de schepping dat God bestaat, zien christenen als overtuigend bewijs dat God de hand in deze gebeurtenissen had.

Atheïsten moeten veel meer geloof hebben om de voorspellingen, het getuigenis van de ooggetuigen, de bereidheid van de ooggetuigen om te lijden en te sterven, de geboorte van de christelijke kerk en het ondersteunende getuigenis van de andere schrijvers, archeologische vondsten en ander bewijs weg te verklaren.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Cryofiel
10 jaar geleden
1. Fout. Hoe het heelal is ontstaan, wordt door de wetenschap (nog) niet beantwoord. Wel dat er een Oerknal heeft plaatsgevonden. Maar de huidige theorieën verliezen hun geldigheid als je verder teruggaat dan tot op ongeveer 0,000000000000000000000000000000001 seconden na de oerknal. Die allereerste fractie is dus nog niet verklaard. De rest wel.   2. Christenen hebben geen enkel bewijs. Ze hebben een boek. In dat boek staat dat dat boek de waarheid bevat. En nee, zeggen de christenen, dat is geen cirkelredenatie. Tja... Er zijn vele andere geloven. Die hebben allemaal een boek. Of een overgeleverd verhaal. Er is geen reden om dat ene boek van de christenen waardevoller te vinden dan al die andere boeken en verhalen. De vraag gaat er juist over waarom dat wel het geval zou zijn, en die vraag beantwoord je niet. Wetenschappers geven ruiterlijk toe dat ze niet weten hoe de allereerste levensvorm is ontstaan. Het enige dat we daaraan kunnen zien, is dat wetenschappers realistisch zijn, en dat hun werk nog niet af is.   3. Alweer hetzelfde probleem: "mijn boek is waar, want in mijn boek staat dat mijn boek waar is". Ten eeste is dat weer de bekende cirkelredenering. Ten tweede zeggen ALLE religies dit. En toch zijn ze het roerend met elkaar ONeens. Wat jij hier zegt, geldt bijvoorbeeld ook voor de Islam. Volgens jouw redenatie is de Islam dus de enige ware religie...
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Omdat geschriften eeuwenoud zijn, zouden ze per definitie waar zijn?
En waarom zijn de voorspellingen die jij noemt een beter bewijs dan de Enkhuizer Almanak?
Christenen hebben bewijzen?
Maar waar zijn die dan?
Ooggetuigen hebben een boek geschreven? Ja, Maar van andere religies toch ook?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Het astronomische bewijs voor God moet wel sterk zijn als atheïstische natuurkundigen toegeven dat het heelal uit het niets is ontstaan en agnostische astronomen beweren dat in het begin bovennatuurlijke krachten zo aan het werk waren dat wetenschappers worden teruggevoerd naar een groep theologen die daar al eeuwen lang zitten.
Maar het wetenschappelijk bewijs voor God eindigt niet bij het kosmologische bewijs.
Voor veel mensen is de precisie waarmee het heelal ontstond een nog overtuigender bewijs voor het bestaan van God.
Dit argument voor het bestaan van God wordt ook wel het teleologisch bewijs genoemd, naar het Griekse woord telos, dat ontwerp betekend.
Het teleologisch bewijs is hierop gebaseerd:
1 Elk ontwerp heeft een ontwerper.
2 Het heelal kent een zeer complex ontwerp.
3 Het heelal heeft dus een ontwerper.
Cryofiel
10 jaar geleden
Goh, je constateert dat de wetenschap (nog) niet volmaakt is. Volgens mij wisten we dat al. Wat zegt dat nu helemaal, behalve dat we op dit moment (nog) niet alles weten?
Er zijn inderdaad heel wat christelijke stromingen, er zijn 30.000 verschillende protestantse kerken. De Christelijke Kerk is als eenheid begonnen, Jezus heeft de Kerk gesticht en heeft discipelen aangesteld om zijn Kerk te leiden (o.a. Matt. 16: 18). De eenheid wordt bewaard doordat er één is die de leiding heeft: Petrus. Hij is de plaatsvervanger van Christus, die in Zijn naam spreekt. Deze Kerk kwam vanaf het begin samen in vergaderingen (concilies), om zo de eenheid te bewaren (eerste vergadering staat beschreven in Hand. 15). Later zijn er vergaderingen waar vastgesteld wordt welke boeken er tot het Nieuwe Testament behoren, maar dat is pas aan het eind van de vierde eeuw. Rond die tijd worden ook de eerste belijdenissen geschreven, twee bekende zijn de belijdenis van Nicea en de apostolosche geloofsbelijdenis (12 artikelen van het geloof). Die oude belijdenissen geven ook aan wat de kenmerken van de ene en ware Kerk zijn, namelijk dat de Kerk Één, Apostolisch, Katholiek en Heilig is. Dat zij op bijzondere wijze door God beschermd wordt blijkt ook wel uit het feit dat mensen uit alle culturen en rassen haar volgen, dat meer dan 1 Miljard mensen er deel vanuit maken, dat ze al meer dan tweeduizend jaar bestaat, dat er vele heiligen uit voortgekomen zijn (pater Pio, St. Maarten, moeder Teresa, Sint Nicolaas, enz), dat ze al tweeduizend jaar hetzelfde leert en zich wat dat betreft niet laat leiden door opiniepeilingen en politieke correctheid, dat ze de bron is van vele duizenden kunstenaars, wetenschappers en schrijvers (zoals: Michelangelo, Mozart, Vondel, Leonardo da Vinci, Dante, Kepler, Copericus enz.).
Zo kun je weten dat er maar één Kerk is waar je deel van uit moet maken wanneer je christen wilt zijn: de Heilige Rooms Katholieke Kerk.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
alleluia!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
In principe niet, aangezien een kenmerk van christenen is dat ze in eenheid met Christus, zijn Kerk en elkaar leven. En dat deden deze vrouwen niet, omdat ze niet Rooms Katholiek waren.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Wat ik zeg is gewoon de Katholieke leer, 2.000 jaar oud. Verder ben je niet op papier lid van de HRKK, maar je maakt hier deel van uit door het sacrament van het Doopsel. Daardoor wordt je ingelijfd in het mystieke lichaam van Christus, de Kerk. Waarom zou het liefdeloos zijn om te zeggen dat je geen christen bent wanneer je geen deel uit maakt van de Kerk? Wat is daar liefdeloos aan? Wanneer je zegt dat alle mannen geen vrouw zijn dan is dat toch ook niet liefdeloos, het is gewoon het vaststellen van een feit.
Cryofiel
10 jaar geleden
En zo hebben we de zoveelste aanhanger van één van de vele stromingen die er heilig van overtuigd is dat juist ZIJN stroming de enige echte is. Geen enkel verschil dus met een willekeurige aanhanger van een willekeurige andere stroming.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Cryofiel is ook zo iemand die er heilig van overtuigd is dat ZIJN mening de enige juiste is, namelijk dat niemand is die kan weten dat ZIJN mening de juiste is. Alle meningen zijn gelijk en niemand kan uitmaken wat de juiste mening is. Daarvan is hij/zij heilig overtuigd, een absoluut standpunt waaraan niemand mag twijfelen.
Maar wel een contradictio in terminis.
Cryofiel
10 jaar geleden
Je hebt het ongeveer goed begrepen, maar net niet helemaal. En je verwoordt het te negatief naar mijn idee. Mijn idee komt overeen met dat van, en is bijgeschaafd door, Sir Karl Popper, een bekende kennisfilosoof. Er is inderdaad niemand die zeker kan zijn de waarheid te kennen. Het enige dat we kunnen doen is ons beeld continu zo goed mogelijk bijstellen aan de hand van wat we zien. Zo komen onze ideeën *waarschijnlijk* en *gemiddeld* steeds beter overeen met de waarheid. Er is echter nooit een moment waarop je met zekerheid kunt zeggen dat je de waarheid hebt gevonden. Tevens is het zo dat ons huidige idee van de waarheid *waarschijnlijk* beter in overeenstemming is met de echte werkelijkheid dan ons vorige idee van de waarheid, maar zeker is dat niet. Het is zelfs zo dat ALS wij op een bepaald moment de werkelijkheid volledig begrijpen, en ons idee dus 100% overeenkomt met de werkelijkheid, wij dat niet met zekerheid zullen weten. Anders gezegd: ook al hebben we het al helemaal goed, dan nog weten we dat niet zeker, en bestaat dus (voor ons) de mogelijkheid dat we er toch nog naast zitten.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Volgens mij is dit gewoon een wat verfijndere vorm van het postmoderne relativisme, we weten niets zeker, behalve dat we niets zeker weten, dat weten we 100% zeker.
Het maakt dat alle keuzes realatief worden en dat ook goed en kwaad relatief worden. Kannibalisme, moord verkrachting enz. zijn niet absoluut fout, maar slechts fout vanuit mijn subjectieve en relatieve denkkader.
Cryofiel
10 jaar geleden
Nee, het is volstrekt anders dan dat postmoderne relativisme! Popper gaat over waarheidsvinding, postmodern relativisme gaat over ethiek.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Kennen we op het gebied van de ethiek dan wel de absolute waarheid, terwijl we op andere gebieden in het duister tasten?
Cryofiel
10 jaar geleden
Nee, juist het gebied van ethiek is een lastig gebied. Waarheidsvinding gaat om het ontdekken van de werkelijkheid. Daarin kunnen we voortgang boeken, ook al zal er altijd enige onzekerheid blijven. Ethiek is een heel ander gebied. Daar gaat het om, wel, ethiek.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik zal niet beweren dat we de gehele waarheid kunnen kennen en bevatten, dat kan alleen God. God heeft ons alleen wel Zijn kerk gegeven, zodat we in ieder geval zoveel weten als nodig is om tot Hem te komen. Verder is ons verstand afdoende om daardoor God te kennen en hebben we geen excuus wanneer we Hem niet kennen en liefhebben. Het bestaan van God kan met het verstand bewezen worden.
Op het gebied van de ethiek kunnen en mogen we er zeker van zijn dat de Kerk ons leert wat goed en kwaad is, zoals dit trouwens ook in ons geweten gegrift is en in de Bijbel beschreven.
Cryofiel
10 jaar geleden
Verdiep je eens in het gedachtengoed van Popper. Gewone onafhankelijke kennisfilosofie. Zeer interessante materie! Dat is sowieso nuttiger dan terug te vallen in het bekende verhaal "de kerk heeft gelijk, kijk maar, de kerk zegt het zelf". Daarnaast is het nogal hoogmoedig om te beweren dat het bestaan van een god met het verstand bewezen kan worden. Best mogelijk dat het kan, hoor, maar het IS nog allerminst bewezen! Dat is de situatie van dit moment. Als jij meent (als allereerste mens) een bewijs te kunnen leveren dat er één of meer goden bestaan, zul je met zekerheid de Nobelprijs ontvangen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Popper plaatst naar mijn mening terecht kritische kantekeningen bij wetenschapskennis en onderzoeksmethoden. Met ons beperkte verstand kunnen we iets over God te weten komen, maar tegelijk kunnen we het maar heel ten dele bevatten, het gaat immers over de BOVEN-natuurlijke wereld.
Een mooi en oud Godsbewijs is dat van Thomas van Aquino, dat is via deze link te lezen: http://www.newadvent.org/summa/1002.htm
Waarom is oogmoedig om te beweren dat het bestaan van God met het verstand bewezen kan worden, terwijl het niet hoogmoedig is om het tegenovergestelde te beweren?
Dat de Kerk gelijk heeft is wat veel punten betreft ook gewoon te bewijzen (met harde feiten), is niet alleen waar omdat de Kerk het nu eenmaal zegt.
Cryofiel
10 jaar geleden
Zo te lezen heb je geen idee van wat Popper zegt. Je meent kennis te hebben maar die heb je niet. Verdere discussie is daardoor zinloos. Het "godsbewijs" van Aquino is mij bekend. Is jou bekend dat zijn "bewijs" weerlegd is? Je doet alsof ik beweer dat bewezen zou zijn dat er geen goden bestaan. Dat is onjuist, ik beweer dat niet. Ik zie dat ik jou niet kan bereiken. Ik stel voor hiermee te stoppen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Okay, bij deze eind discussie.
We een beetje hoogmoedig dat zegt dat ik er geen kennis van heb.
Een effectieve weerlegging van Thomas godsbewijs heb ik nog nooit gezien, zou die graag eens lezen. Heb je een link voor mij?
Cryofiel
10 jaar geleden
Niet hoogmoedig. Je beschrijving geeft aan dat je geen kennis hebt van het gedachtengoed van Popper. Als ik je beschrijving verkeerd heb geïnterpreteerd, kun je dat vertellen. Goed, dan de weerlegging van het "godsbewijs" van Aquino. De sterkste weerlegging van de geldigheid van dat "bewijs" komt wat mij betreft van dezelfde Popper. Niet dat Popper er (bij mijn weten) ooit zelf direct op is ingegaan, maar het volgt uit het centrale gedachtengoed van Popper. Ook sterk is de redenatie van Bertrand Russell (dat is de bedenker van de bekende Theepot). Dan is er natuurlijk de redenatie van Epicurus, maar die vind ik persoonlijk nogal zwak. De sterkste argumenten komen wat mij betreft uit de zienswijze van Popper. Er zijn er natuurlijk meer, maar die kun je zelf net zo goed vinden als ik.
Cryofiel
10 jaar geleden
Dit is de mening van één van de vele stromingen. Er zijn andere stromingen met andere meningen. Er is geen reden om de mening van de ene stroming meer of minder waardevol te vinden dan de mening van de andere stroming.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
AdriaanV, de moeite is dat jij meent de Heilige Geest te bezitten, en je meent dat Majoor Boshard hierover beschikt etc. Maar mensen met een tegenovergestelde mening menen eveneens de H. Geest te bezitten. Dat maakt de discussie zo moeilijk. Wat zijn de criteria om uit te maken wie wel en niet de H. Geest bezit?
In het Bijbelboek Handelingen staat dat mensen de H. Geest kregen door handoplegging en zalving. Dat komt goed overeen met wat de Katholieken doen, die in het H. Vormsel, waar mensen de handen opgelegd krijgen en gezalfd worden, de H. Geest ontvangen.
De eenheid die er is door de H. Geest leidt ook altijd tot eenheid van de christenen, God is namelijk een God van eenheid en niet van verdeeldheid. Daaraan kun je zien dat het de H. Rooms Katholieke Kerk is waar de Geest werkt, daar is namelijk eenheid, één leer, één H. Doop en één paus.
Cryofiel
10 jaar geleden
Je maakt dezelfde fout als adriaanv. Jij wijst op bepaalde kenmerken van jouw stroming die, volgens die stroming, zouden bewijzen dat juist die stroming de enige echte waarheid is. Een ander zal wijzen op bepaalde kenmerken van een andere stroming die, volgens die stroming, zouden bewijzen dat juist die stroming de enige echte waarheid is. Ze beweert iedereen precies hetzelfde. Er is geen verschil tussen adriaanv en jou.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Cryofiel, je hebt gelijk wanneer ik geen bewijs zou hebben voor hetgeen ik beweer. Maar dat bewijs is er wel. Er is historisch bewijs voor de claims van de Katholieke Kerk,bijv. de claim dat Christus opgestaan is. Er is medisch/wetenschappelijk bewijs voor de vele wonderen die Katholieke heiligen gedaan hebben, en die niet op andere wijze natuurlijke te verklaren zijn. Er is historisch bewijs dat Christus bestaat en een Kerk heeft opgericht. Er is wetenschappelijk bewijs dat een ongeboren kind een mens is en dat het dus immoreel is dat kind te doden, zoals de Katholieke Kerk leert.
Tevens is er indirect bewijs voor de schoonheid en uniciteit van de Katholieke Kerk: er is geen andere organisatie of koninkrijk die zo oud is (2.000 jaar), geen ander instituut heeft zo vele wetenschappers en kunstenaars die uit haar voortkomen, etc.
Cryofiel
10 jaar geleden
Bewijs dat Jezus is opgestaan? Dat is een Nobelprijs waard! Bewijs voor de wonderen? Echt bewijs, bedoel ik? Sterker dan het bewijs dat bijvoorbeeld het aanroepen van de naam van de Profeet (znwg) tot wonderen leidt? Ook dat zou jou ogenblikkelijk beroemd maken! Jouw stroming zou de enige ware zijn omdat die stroming een instituut heeft opgericht? Wat een anti-bewijs! Er zijn veel oudere stromingen die geen instituut nodig hebben, die nog steeds bestaan, en die veel wetenschappers en kunstenaars hebben voortgebracht. Die stromingen zijn dus sterker dan de jouwe...
Cryofiel
10 jaar geleden
Tja, er zijn mensen die met volle overtuiging een bepaald geloof aanhangen. Dat kunnen we nu eenmaal niet ontkennen.
In je vraag ga je uit van Christelijke religies/stromingen. Een overeenkomst tussen al deze organisaties is dat ze allemaal 1 bron noemen om zich op te baseren: De Bijbel. Je antwoord op deze vraag kun je daarom niet krijgen door allerlei meningen, maar door te gaan zoeken in die bron: De Bijbel.

Belangrijk is ook om niet slechts 1 zin, of 1 vers te pakken en die dan maar te gaan uitleggen naar eigen inzicht. Dat is juist waarom er zoveel verdeeldheid is ontstaan. Pak het andersom aan en kies een onderwerp waar je wat over wilt weten. Een voorbeeld hierin kan zijn: Wat gebeurt er als je sterft?

Zoek dan in de bijbel teksten op over sterven, leven enz. Dan kom je uiteindelijk tot een conclusie die de juiste moet zijn. Belangrijk blijft dus om geen mensen te geloven, maar alleen de tekst van de Bijbel. En als je wilt kun je uiteraard ook nog verschillende Bijbelvertalingen gebruiken om het echt grondig aan te pakken maar je zult zien dat de meeste vertalingen grotendeels gelijk zijn. 1 Tip nog: gebruik wel een Bijbel in modern Nederlands.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Cryofiel
10 jaar geleden
Interessant gezichtspunt, vooral ook omdat je niet in de gebruikelijke valkuil trapt van "mijn boek is de waarheid omdat dat in mijn boek staat". Wel twee vragen. Eerste vraag:
Als het zo eenvoudig is als je zegt, hoe komt het dan dat er zo enorm veel christelijke stromingen zijn? Die zouden toch allemaal precies datgene moeten / kunnen doen wat jij aanraadt? Tweede vraag:
Waarom alleen de bijbel nemen? Er zijn meer religieuze boeken. Je zou buiten dit zelfopgelegde kader kunnen stappen door de heilige Q'ran te nemen, of door eeuwenoude overgeleverde wijsheden van niet-westerse culturen tot je te nemen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Om met je 2e vraag te beginnen: de vraagsteller spreekt over christelijke stromingen/religies. Vandaar mijn reactie over de Bijbel. En je 1e vraag: ik ben het eens met je stelling dat iedereen dit zou moeten kunnen en dat het dus in theorie relatief eenvoudig zou moeten zijn. De praktijk laat duidelijk anders zien. Waarom? Misschien ken je het gezegde: "Zoveel mensen, zoveel meningen".
Ik ben er van overtuigd dat de meeste mensen de gevolgen niet willen accepteren of soms haast niet kunnen accepteren. In veel landen of gebieden is het echt 'not done' om te veranderen en soms is het zelfs levensgevaarlijk. Soms is het ook misplaatste eer aan familie (bv ouders).
Tenslotte: Vergeet niet dat er ook nog een hele grote invloed is van 'het kwaad', op welke manier je dit ook wilt zien. Dit zal altijd blijven zorgen voor verwarring, verstrooiing en verdeeldheid. Ik ben er dus van overtuigd dat mensen nooit zonder Goddelijk ingrijpen tot 1 mening zullen komen. Inhoudelijk wil ik er eigenlijk nu niet te veel op ingaan omdat ik dan mijn mening ga promoten ipv een ieder zelf tot de conclusie te laten komen hoe dit precies in elkaar zit. Het uitgebreide antwoord komt vanzelf naar voren bij een grondige studie.
Cryofiel
10 jaar geleden
Je beperkt je dus tot de bijbel omdat de vraagsteller dat ook lijkt te doen. Maar als we toch breed en onbevooroordeeld gaan rondkijken, zou het dan niet nuttig zijn om ook buiten de bijbel te kijken? Ik denk dat dat voor iedereen nuttig zou zijn: voor jou, voor mij, voor de vraagsteller, en voor iedereen die hier meeleest. Jouw antwoord op mijn eerste vraag is, als ik je goed begrijp, dat ieder voor zich de bijbel (of, na mijn toevoeging, ook elk ander boek en overgeleverd verhaal) moet gaan bestuderen. Maar als er zoveel kwaad heerst dat mensen misleidt, hoe kun je dan weten of jij zelf niet wordt misleid door datzelfde kwaad? Hoe weet je, om het eens in het extreme te trekken, of de bijbel niet het kwaad IS, en je een andere leidraad nodig hebt om het kwaad te overwinnen en de weg naar de *echte* God te vinden?
Cryofiel
10 jaar geleden
Dat laatste is precies wat ik heb gedaan. Het was voor mij, achteraf gezien, de belangrijkste reden om het geloof te verlaten, mij open te stellen, en oprecht te gaan zoeken.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik ben het eens met de stelling dat je ook verder moet kijken dan de Bijbel om minstens een mening te kunnen vormen over andere boeken en de daaruit voortvloeiende religies. Er bestaat geen kant-en-klaar lijstje waaraan een religie moet voldoen, maar met het geweten dat adriaanv terecht aanhaalt kom je een heel eind. Samen met inderdaad oprecht zoeken. Ik noemde eerder al dat men in veel gevallen helemaal niet bereid is om de gevolgen te accepteren. De manier van aanpak die ik zelf prettig vond en vind is deze: Kijk in de wereld om je heen en zie wat voor praktijken er voorkomen in de meeste (of zelfs alle) grote religies. Vrijwel allemaal wordt er in meerdere of mindere mate wèl uitgesproken en geleerd dat je zaken als vrede, goedheid en liefde moet promoten maar in de praktijk is het: 'voor God en vaderland' of een 'Jihad' Allemaal bevorderen ze dus ellende en oorlog. De meeste georganiseerde religies kun je dus m.i. vrij snel afschrijven. Moet elke organisatie zich niet tenminste houden aan de eigen boeken/voorschriften? Ze veroordelen dus zichzelf. Dan wordt de spoeling dus erg dun. Ik blijf er bij dat iedereen een eigen conclusie moet trekken, ik kan slechts uit eigen ervaring spreken. De Koran bevat vele stukken die overeenkomen met de Bijbel, maar is later geschreven. Je zult dus moeten gaan kijken of de Bijbel een boek is dat waar is en of wij die juiste tekst nog steeds hebben. Daarna is dan de stap om te kijken of het logisch is dat de Koran een toevoeging of verduidelijking van de Bijbel is. De oorsprong voor beide ligt in het Midden-Oosten en de Israëlieten spelen hier een grote rol in. Betrek dus ook het Jodendom in dit onderzoek. Ik vond dit een erg mooi en boeiend geschreven boek: Moderne Wetenschap In De Bijbel van schrijver B. Hobrink(http://www.bol.com/nl/p/moderne-wetenschap-in-de-bijbel/1001004002622819/). Blijf altijd op je geweten vertrouwen en vergeet ook je eigen verstand niet. een mooie beeldspraak zegt: 'aan de vruchten herkent men de boom.' Een manier om dit alles aan te pakken kan zijn: Kijk of het redelijk is om aan te nemen dat er een schepper (God) bestaat. Als die bestaat is het dan redelijk om aan te nemen dat hij een doel had met het maken van alles en of hij daarvoor enkele basis regels mag vastleggen? Zo ja, dan zullen we daaraan moeten meewerken of aanvaarden dat aan het niet meewerken gevolgen zullen kleven (op m'n werk moet ik me ook aan de regels houden dan krijg ik salaris, anders wordt ik ontslagen).
Cryofiel
10 jaar geleden
Jouw redenatie is dus, als ik je goed begrijp, dat vrijwel alle religies fout zitten. In feite heb je dus naast al die stromingen die volgens jou fout zijn, een nieuwe stroming toegevoegd. Dat lost echter het probleem van de buitenstaander niet op. Op het grote plein met duizenden mensen die het allemaal heel erg met zichzelf eens zijn (zie mijn antwoord), is nu een extra persoon verschenen. Voor de buitenstaander die een keuze wil maken wordt het probleem dus alleen maar een klein beetje groter, doordat het aantal verkondigde meningen nu met 1 is toegenomen. Het vertrouwen op je geweten heeft als risico dat je je eigen voorkeuren leidend gaat maken bij je zoektocht naar de waarheid. Daarmee loop je dus het gevaar dat je de werkelijkheid gaat aanpassen aan jouw persoonlijke voorkeuren. In mijn idee moet het precies andersom zijn: mijn persoonlijke voorkeuren zin niet van belang wanneer ik de werkelijkheid wil doorgronden. De werkelijkheid is leidend, mijn voorkeuren doen er niet toe. Dat kan confronterend zijn. Maar ja, je zult een keuze moeten maken: wil je je eigen fijne wereldje scheppen dat wellicht niet in overeenstemming is met de waarheid? Of wil je de werkelijkheid leren kennen, ook al wordt je wereld daar minder fijn van? Dat is een keuze die ieder voor zich moet maken. Jouw laatste alinea sluit hierbij aan. Jij wilt beginnen met een schepper, en dan kijken of die er zou kunnen zijn. Maar dan kom je al snel op het gebied van de Theepot van Russell, of (op GV bekender) de Poolmol. Ik denk dat het beter is wanneer je zo onbevangen mogelijk begint. Alleen dan sta je overal voor open. Ga dus niet uit van het bestaan van een schepper. Ga nergens van uit. Kijk alleen naar de wereld zoals die is, zonder vooringenomen standpunten. Probeer dan verbanden te ontdekken om alle losse stukjes aaneen te smeden tot een omvattend geheel. Uit dat geheel zal dan als vanzelf al dan niet de noodzaak van een schepper volgen.
Cryofiel
10 jaar geleden
Ik heb catechisatie gehad. Ik geloofde in een god. Tot ik zelf begon na te denken. Toen ging ik twijfelen of de verhalen over die god wel klopten. Of god niet heel anders was dan mij werd verteld. Vervolgens of god eigenlijk wel goed was. Zou hij niet een satan kunnen zijn? Als ik satan was, dan zou ik net doen of ik god was, zodat de mensen mij zouden volgen - dat soort redenaties had ik, liggend in mijn bedje. De volgende stap was niet het twijfelen aan de identiteit en de eigenschappen van god, maar aan zijn bestaan zelf. Ik weet nog dat ik in bed lag en mij realiseerde: "Eigenlijk geloof ik niet dat god bestaat. Maar laat hij dat alsjeblieft niet merken, want dan wordt hij heel boos op mij!" Al snel zag ik in dat die houding gevoelsmatig misschien klopte, maar verstandelijk natuurlijk niet. Ik heb toen verstand en gevoel met elkaar in overeenstemming gebracht. Voor het eerst durfde ik "hardop te denken" dat god niet bestaat. Vanaf dat moment kon ik de wereld van de gelovigen niet alleen van binnenuit bekijken, maar ook van buitenaf. En niet alleen gevoelsmatig, maar ook verstandelijk. Dat heeft mijn ogen nog verder geopend. Ik heb er vele nuttige inzichten mee opgedaan. En ja, twijfel is er altijd. Zelfs als ik de waarheid volmaakt zou kennen, dan nog zou ik mij daar niet van bewust zijn - lees Popper, naar wie ik elders op deze pagina refereer.
Cryofiel
10 jaar geleden
Dat is opnieuw *jouw* idee. Anderen zullen er heel anders over denken. Er zijn vast mensen die ervan overtuigd zijn dat jij misleid bent door een vals gevoel van wedergeboorte, en die voor jou bidden dat je ooit écht wedergeboren mag worden. Zoveel stromingen, zoveel gedachten...
Cryofiel
10 jaar geleden
Dit is jouw ervaring. Anderen ervaren iets heel anders. Dat kan en wil ik niet ontkennen. Omdat ik altijd naar de hele waarheid wil kijken en mij niet wens te beperken tot een klein stukje daarvan, ontkom ik er niet aan jouw ervaring te zien als slechts dat: een persoonlijke ervaring. Die kan voor jou wellicht heel intens en belangrijk aanvoelen, maar objectief gezien zegt ze niets. Althans, ze zegt precies evenveel als volstrekt andere ervaringen van andere mensen. Je bijbelcitaat is weer de bekende cirkelredenering: jij hebt je bekeerd tot de bijbel, en vervolgens rechtvaardig je jouw overtuiging met diezelfde bijbel. Er zijn echter andere mensen die zich hebben bekeerd tot een ander verhaal; zij rechtvaardigen hun overtuiging met datzelfde andere verhaal. Kortom, jouw bijbelcitaat voegt niets toe.
Cryofiel
10 jaar geleden
Ik heb juist de open mind gehad om WEL meerdere dingen te onderzoeken. Anders was ik wel braaf bij het geloof gebleven. Heb jij een ander geloof onderzocht? Begrijp je eigenlijk het punt dat ik je steeds probeer aan te reiken? Let wel, ik vraag niet of je het ermee eens bent, ik vraag of je het punt überhaupt ziet en begrijpt.
Dat kan niemand weten, ook niet als dat in de bijbel staat. Je kunt je dan ook afvragen wat het inhoudt als je zegt, 'de weg naar God'. Degenen die God hebben gerealiseerd, oftewel in hetzelfde bewustzijnsstaat 'verkeren' zullen dit zeker beamen, dat dit niet 'bereikt' kan worden, dat het niet via een stroming/religie is, dat er 'geen weg' is. Alleen de innerlijke weg.
De religies en stromingen zijn enkel om mensen in banen te leiden, waarbij beweerd word 'dit is de weg'. Dan word 'de weg naar God' bedoelt als; dit is wat God wil hoe je je als mens leeft. Dat is meer de uiterlijke weg. Dat is zou je kunnen zeggen de kenmerk van een religie of stroming.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Om het simpel houden na alle lange reacties.
Zoek bij de bron. Christelijke religies horen hun oorsprong uit de bijbel te vinden.

Jezus gaf ook een maatstaf om religies objectief te beoordelen. Hij zei: „Elke boom wordt gekend aan zijn eigen vruchten” (Lukas 6:44). Als u naar een bepaalde religie of denominatie kijkt, welke vruchten brengt die dan voort? Leggen de leiders ervan overdreven veel nadruk op geld? Volgen de leden Bijbelse principes als het gaat om oorlog en de moraal?

De onderstaande bron is een artikel van Jehovah's getuigen over dit onderwerp.