Waarom zijn er kerken?

Voegt een kerk werkelijk iets toe aan de geloofsbeleving van een individu of zijn ze er alleen om mensen aan regels te binden ?

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
in: Religie
1.4K

Het beste antwoord

"In Rihab, op zo'n 40 kilometer van de Jordaanse hoofdstad Amman, hebben archeologen naar eigen zeggen de 'eerste kerk ter wereld' opgegraven. Naar schatting rond 50 AD voor de eerste vervolgende christenen een soort schuilplaats." De gigantische gothische en barokke kathedralen uit de middeleeuwen waren symbolen van wereldlijke macht.De kerk kan perfekt leven zonder pracht en praal .Een sober en functioneel gebouw voor bijeenkomsten zou eerder de kerk rehabiliteren dan het onderhouden van deze overblijfselen van een vergane glorie.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (12)

De kerk is het huis van God op deze aarde !
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
De kerk is het huis Gods waar Hij geprezen wordt.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Geloof is er om gemeenschappen te beteugelen, een kerk is een plek waar oa geloof verkondigd wordt, dus ik neig naar het binden aan regels...
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ha, die Smiley-D;

Voor mij als niet-religieuze zijn kerken eerder een teken van onmacht dan van de kracht van een geloof. Als dat geloof dan zo sterk is, waarom hebben mensen elkaar, een instituut met leiders, symbolen, regels en gebouwen nodig? Van mij mag iedereen op dit gebied zijn gang gaan, maar als je het allemaal zo stoffelijk maakt verdwijnt naar mijn smaak juist de spritualiteit.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Een kerk is een plaats waar mensen samenkomen die de God van de Bijbel als het middelpunt van hun leven hebben of op zoek zijn naar Hem. Deze God heeft de mens een vrije wil gegeven, daarom mist een kerk zijn doel als zij mensen aan regels bindt. Het is een plaats van bemoediging, ondersteuning, ontmoeting en als het goed is een plaats waar ware liefde tot God en medemens een motivatie is voor het handelen. Ja, een kerk voegt toe aan de geloofsbeleving van een mens, niet het instituut of het gebouw, maar de mensen die daar samenkomen. De Bijbel zegt: Als jullie bij elkaar komen heeft een ieder iets tot opbouw en bemoediging van de ander.
Daartoe komt de 'zegen' die God geeft (Psal133) en beleven van Hem in het gebed, het zingen en het lezen van Zijn woord, de Bijbel.
Zoek een kerk die bij jou past! Het is het waard.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Kerken zijn een soort clubhuizen waar mensen samenkomen om hun hobby te beoefenen.
Een kerk voegt inderdaad iets toe aan de geloofsbeleving van een individu, namelijk saamhorigheidsgevoel. Dat gevoel valt te omschrijven als: we zitten hier met z'n allen hetzelfde te doen, dus het zal wel goed zijn wat we doen.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Je kan het vergelijken met scholen: Het lukt prima om de leerstof zelf te bestuderen, maar met de uitleg snap je er net wat meer van.

Het is natuurlijk ook een plek waar mensen samenkomen en het gezamelijk over een hele hoop dingen kunnen hebben, maar dan in een beslotere gemeenschap dan gewoon op straat. Iedereen kan er komen, maar doordat er wel regelmatig dezelfde mensen komen, bindt het.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Is het je opgevallen dat Jezus nooit van Christendom gehoord heeft? En dat Gautama nog nooit van Buddha gehoord heeft? (Buddha betekent beeld overigens)...
En Lao Tse nog nooit van Taoisme gehoord heeft?
En ga zo maar door...

Jezus heeft niets met de katholieke kerk te maken, en als hij er iets over zou zeggen, dan zou hij het er niet mee eens zijn, met wat de kerken met zijn woord gedaan hebben, en dat geld voor Buddha en Lao Tse net zo...

En wist je dat de katholieke kerk pas na 500 jaren ontstaan is, toen ze alle stukjes en beetjes van de geschriften uitgezocht hadden, wat er wel in hoort en wat niet? Dat het evangelie van Thomas net zo authentiek is als alle andere, maar het week een beetje af van de andere stemmen, daarom hebben ze het maar geschrapt...
Dat de kerk van Mohammed ook delen van de Koran geschrapt heeft achteraf en als iemand de wereld daaraan herinnert hij de doodstraf over zichzelf afroept, zoals Salman Rushdie en zijn duivelsverzen (de fatwa)...

Als mensen gaan zeggen in de naam van de persoon te handelen, dan moet je goed opletten, want dan wordt er geïnterpreteerd en geïnstitutionaliseerd en worden er boeken geschreven en priesters en imams opgeleid. Dan gaat een ander jou vertellen hoe jij de woorden van die ander moet begrijpen...

Een religie die leeft heet een sekte en als de persoon dood is en niet meer kan ingrijpen en herstellen, dan pas wordt er een kerk opgericht in de naam van die persoon...

Zie je ook hoe jonger een religie hoe radicaler die is?

Dat de kerken leeglopen laat zien dat ze niet meer voor de gek gehouden kunnen worden als vroeger en daarom vind ik dat een goede zaak. Wie kent de aflaat nog van de rooms-katholieke kerk? Dat is toch onzin van de hoogste plank... Daar trapt toch geen mens meer in, in de huidige tijd...

Angst speelt er ook een grote rol in, want als je in staat bent de mensen bang te maken, dan pas heb je ze goed onder controle; de politiek, dat is de religie van heden ten dage, die heeft dat goed begrepen...

Nu het antwoord: Er zijn kerken omdat mensen ergens bij willen horen en waar een vraag is, wordt men voorzien van een aanbod... Als iedereen zich zou bekommeren om de originele personen in kwestie en niet toestond een intermediair te laten spreken, dan had geen enkele kerk een kans van slagen... Hoe zou dan de wereld er nu uitzien en hoe anders zou de geschiedschrijving zijn geweest...
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
De mens projecteert alles wat van binnen niet gerealiseerd is in een vorm buiten zichzelf.
De kerk staat voor mij voor de heilige plaats in mij-zelf, waar ik in stilte ben met het leven en het wonder ervan. Waar God of bewust-zijn of het Ene in gesprek is met mij en waar ik weet dat ik daarvan een uitdrukking ben.
De kerk is een nooit bedoeld oort van Jezus om in Zijn naam 1 te zijn, dat kan alleen in jezelf.

Toegevoegd op 27-04-2009 13:18:48
M.a.w: "mijn" lichaam is "mijn" kerk.

Toegevoegd op 27-04-2009 13:19:25
, is "mijn" heilge tempel.

Toegevoegd op 27-04-2009 13:19:52
heilige...:-)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
De belangrijkste reden voor kerken zijn duidelijk vampiers. Doordat sommige grond heilig is is er een plek waar mensen bescherming vinden tegen het kwaad van buitenaf. Voor sommige mensen is dit een tastbare plek waar mensen samenkomen om samen een God te eren. Een plek waar mensen kunnen ervaren tot watvoor grote werken mensen kunnen realiseren als ze geloven in iets groters, een herinnering aan de macht van God en Zijn kinderen....
....en veiligheid tegen vampieren...
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
er zijn kerken omdat anders de uitspraak "de kogel is door de kerk" nergens over gaat :p
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Een kerk zie ik ook als een plaats waar christenen samenkomen, ten eerste om het geloof samen te beleven (en ja, dat voegt werkelijk iets toe, want je weet dat je niet alleen staat), ten tweede omdat het goed is met anderen over je geloof te praten, van anderen te leren en eventueel je eigen denkbeelden bij te stellen als dat nodig is. Als je in je eentje zit te geloven, zonder kerk, is het veel lastiger om met mensen over je geloof te praten - en dan ga je veel meer in je eigen kringetje ronddraaien zonder kritisch naar je eigen denkbeelden te kijken.