Mag een vrouw een pastoor worden en predikt in de gemeente/kerk?

Je hoort vaak dat een vrouw mag geen pastoor worden ,en mag ook niet spreken voor in de gemeente.is dat waar?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Religie
12.1K

Antwoorden (2)

In de RK kerk mag een vrouw geen priester worden. Zij wordt niet toegelaten tot de toediening van de sacramenten. Zij mag wel pastor worden, en gebedsdiensten doen, zonder sacrament, een zg gedachtenisdienst, en dan mag ze ook preken.

In de protestante kerken kunnen mannen en vrouwen dominee worden.
Avondmaalsdiensten zijn altijd gedachtenisdiensten. Brood is brood en blijft brood.
In de RK kerk gelooft men in de Transsubstantiatie, dat de hostie werkelijk het lichaam van Christus wordt.
Maar alleen als de consecratie wordt gedaan door een mannelijke gewijde priester.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+ Ineke
Er komen steeds meer vrouwen bij die pastoor worden en mogen spreken voor een gemeente.

Maar in veel gemeentes rust er nog een taboe op vrouwelijke pastoors.
In die gemeentes waar nog een taboe op rust zullen dus ook zeker geen vrouwelijke sprekers komen voor de kerk.

Toegevoegd na 5 uur:
Ik bedoel maar in de Room-katholieke kerk is er een taboe op vrouwelijke dominee's, wat daar een priester heet.
Vrouwelijks sprekers zal je daar ook niet zien.

In een hervormde gemeente rust nog wel een taboe op vrouwelijke dominee's, maar dat word langzaam aan verbroken.
Nu komen er daar steeds meer vrouwelijke spreekers bij.