In de meest zuivere hoedanigheid zijn het ware Christenen. Dat wil zeggen dat zij eenieder als hun broeder en zuster zien, geen onderscheid maken des persoons, de Liefde in hun hart meedragen en deze schenken aan eenieder die het nodig heeft. Het zijn mensen als jij en ik, die opvallen door in het geheel niet mee te praten met de gevestigde orde, maar steeds hun hart en ziel in alles wat zij doen betrekken wat steeds hun maatstaf is. De maat waarmee zij meten is Liefde en Waarheid. Zij zijn de Volgelingen Christi, en vaak zien zij in elke religie de uitdrukking van hoe de Ene God, in alle volkeren en culturen zijn leraren en wijzen heeft gezonden en geboren doen worden, opdat alle volkeren weten zullen wie God in werkelijke zin is. Zij begeven zich tussen Islamieten, Buddhisen, Jainisten, Hindoeisten, Yogi, Sufisten, Gnostici, en verder alle aftakkingen van de grote religies omdat zij God in allen zien.

In de vervormde hoedanigheid die je het meest zien zult zijn het mensen die prat erop gaan het enige ware geloof te hebben, zij denken ook werkelijk dat wat zij zeggen en geleerd hebben over God en Christus het enig juiste is. Hun maatstaf is vaak de uiterlijke tekst van de bijbel, waarmee zij vaak discussies willen winnen. Alles wat afwijkt van hun visie, of wat niet in de bijbel staat, wordt als duivels gezien. Het zijn mensen die zich vasthouden aan wat zij geleerd hebben, waardoor zij betoverd werden en zij zien het raadplegen van het hart als een raadplegen van een vuilnisvat, een vergaarbak van slechtheid. Vaak nemen zij elke tekst in de bijbel letterlijk en projecteren deze op alles en iedereen die een afwijkende visie heeft.
Het is deze groep, die geen groep maar een verdeeldheid vormt, die zich afkeert van alles wat afwijkt van de leer die door hen omarmt wordt. Veroordeel hen of wie dan ook niet, want ook zij moeten er zijn, want hun leven is ook hen een leerschool van de ziel, waardoor zij keuzen mogen maken, ontmoeten wat zij aantrekken en afstoten. En daar hun eigen conclusies uit leren trekken

Een ware volgeling van Christus heeft deze mensen net zo lief als wie dan ook want hij beseft maar al te goed dat ook zij werktuigen zijn van onzichtbare zelf-geschapen krachten Ook weet hij dat het niet aan hem is enig oordeel over hen te hebben. Allen zijn immers ooit kind geweest, en allen zullen geestelijke volwassenheid bereiken.

groet
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

terroristen die zich vooral in Palestina en andere moslimlanden actief zijn omdat ze zich niet in willen laten met de Islam, ± hetzelfde als de moslimterroristen in 9/11 alleen actief op een ander gedeelte van de wereld, nl de moslimlanden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb zelden een slechter antwoord gelezen.
ItisILeClerc
12 jaar geleden
ik ook
mag van mij zo verwijderd worden, want het raakt kant nog wal
Fundamentalisten zijn gelovigen die tot in de kleine details hun geloof belijden. Dat kan soms ook zware gevolgen hebben.

Zo worden sommige christenen op de Veluwe ook als fundamentalisten gezien, omdat ze zich niet laten inenten. Ook hun dracht vergroot het idee dat het om een fundamentele beleving van het christendom gaat.

Ook radicaliteit in de zin van geweld of belediging naar andere religies of een andere wijze van leven wordt gezien als fundamentalisme. Hierbij valt te denken aan de Klu Klux Klan, de dominee die een koran verbrandt of de Westboro Batist Church (? ik weet de naam niet meer precies, ze denken dat de gesneuvelde soldaten in Irak een straf van God zijn, omdat de VS homoseksualiteit toestaat).

Nogmaals, fundamenteel betekent het uitvoeren van de religie tot in de kleine details, die invloed hebben op alle aspecten van het leven. Het wil niet meteen zeggen dat dit negatief of positief is of directe gevolgen heeft voor anderen.